Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nemo

Medlem
En nära vän hade problem med Air France avseende assistans och jag börjar fundera på om det är ersättningsberättigat. Vad som hänt är:

- Bokad biljett med AF på sträckan Havanna-Paris-Stockholm
- Det är min väns mor som är 70+, hon kan gå, men längre sträckor går långsamt samt att hon är ovan att resa själv gör att assistans är beställd och bekräftad.
- På väg till Stockholm så kommer hon till Paris och möts av assistans med rullstol. Vid transfer mellan terminal 2E till 2F så kommer de till någon form av trappa där assistansen säger att de måste ha en "trappklättrare" (så som jag förstod det). De kan dock inte få tag på någon sådan och hiss var tydligen inte möjligt (vilket jag tycker är mycket märkligt då jag själv kört en kollega som råkat ut för olycka i rullstol över "hela" CDG utan problem).
- Min väns mamma säger då att hon kan gå upp för trappan (är tydligen inte många steg) och att de kan lyfta upp rullstolen. Assistansen säger att de kan inte göra detta utan måste vänta på utrustningen. Personalen säger att planet inte kommer att avgå utan henne.
- Det tar dock lång tid att få tag på utrustningen och hon missar därför planet till Stockholm och blir satt på nästa AF som går 5 timmar senare. Kan tillägga att tid för byte enligt tidtabell var 1.45 (ankomst var 18 min sen, Stockholmsflyget avgick 39 minuter sent, så reell tid för byte var över 2 timmar)

Ankomst till ARN är alltså 5 timmar senare mot bokad biljett.

Vem bär ansvaret här? Är det något som faller inom EU 261/2004?

Tacksam för all input.
Det går under EU261/2004.
Däremot tror jag att flygplatsen är medansvarig. Läs mer på EUR-Lex - 32006R1107 - EN - EUR-Lex då detta även går under EU 1107/2006.
 

Nemo

Medlem
Jag hatar att vara han nya killen som inte söker ordentligt i gamla trådar innan man ställer en fråga.
Men det jag lyckats söka fram i min frågeställning är som 'nyast' från 2016 och kanske inte är aktuellt länge med tanke på lagen är ny/uppdaterad 2018.

Så, till frågeställningen!
Har en charterresa bokad med Ving idag till Turkiet som är försenad 24h till imorgon just nu pga tekniska orsaker på ordinarie maskin har jag fått sms om nu.
Jag känner ju till lite grann om EU-lagen, men nu läser jag om den här paketreselagen som är "ny" från 2018, men jag blir inte riktigt klok på vad ersättningen är?
Ving skriver att om resans längd är mellan 5-8 dygn (Vilket våran är) och förseningen är mer än 8h så utgår kompensation med '1 dagsandel'.
Sen skriver dom: *En dagsandel utgör resans pris minus försäkring, rabatter och eventuella tillägg. Om förseningen är längre än 24 timmar kan kompensationen bli högre.

Tolkar jag det rätt att en dagsandel är hela resans kostnad som vi lagt ut?
På namnet "dagsandel" låter det ju som att det är vad 1/7 av resan hade kostat, alltså ersättning för ett dygn.

Kan man annars kräva flygbolaget Thomas Cook på ersättning enligt EU lagen istället? Kan man kräva både Ving och Thomas cook på ersättning?

Tack gode gud för charter, hur hade man annars rest... o_O
Skilj på paketresan och på själva flygresan. Sök ersättning från Thomas Cook för försenad flight och sök ersättning för förlorad semester från Ving.
 
Hej. Hur lång tid brukar ni behöva vänta på svar från flygbolagen och söker ni någon annan försäkring under tiden eller väntar ni? Jag skulle landat med Lufthansa klockan 18.00 på Arlanda, men missade connection och landade 01.00 och blev fast på Arlanda. Tog in på hotell och fixade en ny resa hem från Arlanda. Fick svaret nu att Lufthansa hör av sig som tidigast om en månad (Har bara haft med SAS att göra innan och där går det ju ganska fort att få svar). Ha en bra dag.
 

pswe

Medlem
Hej. Hur lång tid brukar ni behöva vänta på svar från flygbolagen och söker ni någon annan försäkring under tiden eller väntar ni? Jag skulle landat med Lufthansa klockan 18.00 på Arlanda, men missade connection och landade 01.00 och blev fast på Arlanda. Tog in på hotell och fixade en ny resa hem från Arlanda. Fick svaret nu att Lufthansa hör av sig som tidigast om en månad (Har bara haft med SAS att göra innan och där går det ju ganska fort att få svar). Ha en bra dag.
Det kan säkert variera, senast jag hade claim mot Lufthansa satt pengarna på kontot efter ca 10 dagar. (Är star gold och flög business om det påverkar)
De schablonmässiga ersättningar jag har rätt till i min försäkring brukar jag processa parallellt, eventuella kvitton skickar jag endast till en motpart och i första hand till flygbolaget.
 

Emilio

Medlem
Jag och familjen flög den 13 juni med Finnair AY142 från Bangkok till Helsingfors för att åka vidare med AY865 till Göteborg. Avgången från Bangkok blev försenat med 22 minuter enligt Flight Radar och vi landade 19 minuter sent. Vi missade då vår anslutning och fick ta AY867 istället, vilket resulterade i att vi blev ca 3,5 timmar sena till Göteborg.

Jag har begärt ersättning av Finnair, men de hänvisade först till att luftrummet över Pakistan var stängt och att det var orsaken till förseningen. Jag påpekade då tiderna enligt ovan och att vi skulle ha hunnit om flyget avgått i tid, och då återkom dom med att AY141 hade blivit försenat till Bangkok den 13e juni på grund av "mandatory security reasons", vilket var orsaken till att AY142 blev försenat ut.

Jag kan inte se så långt tillbaka i Flight Radar, så jag kan inte se hur pass sent AY141 landade om det nu spelar någon roll.

Har jag något att hämta här, och hur går jag i så fall vidare?

Tack för hjälpen!

Edit: Hittade sidan Flightera.net där man kan se flygtider bakåt i tiden. Det verkar som att AY141 landade 7.35 (20 minuter sent) och skulle gå vidare 8.55 som AY142. Vet inte vad turnaround-tiden är för detta flyg, men kan de hävda att det inte utgår någon ersättning pga detta?
 
Last edited:
Det kan säkert variera, senast jag hade claim mot Lufthansa satt pengarna på kontot efter ca 10 dagar. (Är star gold och flög business om det påverkar)
De schablonmässiga ersättningar jag har rätt till i min försäkring brukar jag processa parallellt, eventuella kvitton skickar jag endast till en motpart och i första hand till flygbolaget.
Tack för svaret. Jag körde också hemförsäkringen, men väntar till Lufthansa hör av sig (också gold/Business så får hoppas på 10 dagar). Ha en bra dag.
 

gjohansson

Medlem
Jag och familjen flög den 13 juni med Finnair AY142 från Bangkok till Helsingfors för att åka vidare med AY865 till Göteborg. Avgången från Bangkok blev försenat med 22 minuter enligt Flight Radar och vi landade 19 minuter sent. Vi missade då vår anslutning och fick ta AY867 istället, vilket resulterade i att vi blev ca 3,5 timmar sena till Göteborg.

Jag har begärt ersättning av Finnair, men de hänvisade först till att luftrummet över Pakistan var stängt och att det var orsaken till förseningen. Jag påpekade då tiderna enligt ovan och att vi skulle ha hunnit om flyget avgått i tid, och då återkom dom med att AY141 hade blivit försenat till Bangkok den 13e juni på grund av "mandatory security reasons", vilket var orsaken till att AY142 blev försenat ut.

Jag kan inte se så långt tillbaka i Flight Radar, så jag kan inte se hur pass sent AY141 landade om det nu spelar någon roll.

Har jag något att hämta här, och hur går jag i så fall vidare?

Tack för hjälpen!

Edit: Hittade sidan Flightera.net där man kan se flygtider bakåt i tiden. Det verkar som att AY141 landade 7.35 (20 minuter sent) och skulle gå vidare 8.55 som AY142. Vet inte vad turnaround-tiden är för detta flyg, men kan de hävda att det inte utgår någon ersättning pga detta?
De hänvisar ju till vad som helst för att slippa betala och vad du skrev ovan är inte extraordinärt så på dem igen
 

Corvette

Medlem
Lite info kring ett ärende som jag skickade till ARN avseende Finnair och missat anslutningsflyg!
Målet var att flyga till Malaga. Arlanda -> Helsingfors-> Malaga.
Resan var extremt kort - 3 dagar!
Där upplägget var ganska exakt inprickade hotel, hyrbil, transportera sig mellan orter och sen hem igen.
Som ni förstår fallerade hela planeringen när vi inte kom ner dag 1. Planering gick helt i krasch...
Så vi kunde inte princip inte flyga ner och ansluta oss till vår reseplan. Vi tog då beslutet att avbryta resan och återvända till Arlanda.
Mitt ärende innehöll två delar.
1. EU 261/2004 ersättning
2. Ersättning för dom utlägg vi fått pga vi inte kunnat annullera. Hotel och hyrbil

Finnair nekade såklart att ersätta något överhuvudtaget förutom en godwill gest på 100€.
Fick idag beslutet från ARN 13 månader efter att vi anmält ärendet.
Eftersom vi inte fullföljde resan så bifölls inte vår EU261/2004 krav
Däremot så skall Finnair ersätta oss för våra utlägg i samband med att resan måste avbrytas.

Med facit i hand så skulle vi tagit ett T/R flyg till Malaga dagen efter och blivit ersätta enligt EU 261/2004. Vi skulle då gått +/- sett ifrån biljett kostnaden(som vi självklart fick tillbaka eftersom resan blev annullerad) och sluppit flyga med Finnair någonsin mer.
(resan var betald med ett presentkort och vi fick tillbaka presentkortet)

Det som kvarstår nu är att se om Finnair accepterar ARN's beslut avseende våra utlägg!

Kontentan är att ARN har väldigt långa ledtider och Finnair nekar att ersätta en i oändlighet...
 

Thornado

Medlem
Eftersom vi inte fullföljde resan så bifölls inte vår EU261/2004 krav

Det där låter konstigt. Om ni kommer att bli mer än 5 timmar sena till destinationen så har ni ju mycket riktigt rätt att avbryta resan och få biljettkostnaden återbetald (och i detta fall även bli transporterade tillbaka till ARN då ni hunnit åka till Helsingfors). Detta ska ju dock inte påverka eventuella claim för försenade/inställda flyg, så jag tycker helt klart att ni även borde få 400 EUR.

(Jag har begärt återbetalning av en SAS-biljett som skulle bli mer än 7 timmar sen till New York och fick då både biljettpriset tillbaka och 600 EUR i kompensation).
 

aruba1

Medlem
Fick nedan svar. Har någon tips på nästa steg?

Dear Mr. Arbua1,

Thank you for your continuous correspondence.

We regret that our previous email did not meet your expectations. At the same time, we assure you that we have thoroughly reviewed your case and considered our decision carefully. Your continued correspondence does not give us cause to change our assessment of the facts.

As you are aware, the delay of your flight from Frankfrut to Delhi was caused by extraordinary circumstances controlled by Air Traffic Control directly which could not have been prevented although all feasible measures were taken. Consequently, we are once again unable to comply with your claim for compensation, as per Article 5.3 European Union Regulation 261/2004.

Moreover, kindly be advised that minimum connecting time in Frankfurt is forty five minutes thus Lufthansa had booked you on a legal connection between your connecting flights.

Furthermore, kindly be advised that we are only able to disclose official documentation related to this incident to the appropriate Aviation Authority and are thus unable to provide you with the requested report.

We realise that our response may not be the one anticipated and appreciate your understanding of Lufthansa’s position in this matter.

Sincerely,
Kort uppdatering.

Har skapat ett ärende hos AirHelp. Lufthansa fortsätter bestrida med hänvisning till Air Traffic Control. Troligen för att luftrummet mellan Indien och Pakistan var stängt. Ur vår synvinkel var detta ett känt faktum när vi köpte våra biljetter och därmed inte extraordinärt.

Hur som haver, AirHelp går nu vidare med en stämningsansökan hos Dansk domstol då resan startade i CPH. Uppdatering följer.
 
Last edited:
Toppen