Nemo
Medlem
Det går under EU261/2004.En nära vän hade problem med Air France avseende assistans och jag börjar fundera på om det är ersättningsberättigat. Vad som hänt är:
- Bokad biljett med AF på sträckan Havanna-Paris-Stockholm
- Det är min väns mor som är 70+, hon kan gå, men längre sträckor går långsamt samt att hon är ovan att resa själv gör att assistans är beställd och bekräftad.
- På väg till Stockholm så kommer hon till Paris och möts av assistans med rullstol. Vid transfer mellan terminal 2E till 2F så kommer de till någon form av trappa där assistansen säger att de måste ha en "trappklättrare" (så som jag förstod det). De kan dock inte få tag på någon sådan och hiss var tydligen inte möjligt (vilket jag tycker är mycket märkligt då jag själv kört en kollega som råkat ut för olycka i rullstol över "hela" CDG utan problem).
- Min väns mamma säger då att hon kan gå upp för trappan (är tydligen inte många steg) och att de kan lyfta upp rullstolen. Assistansen säger att de kan inte göra detta utan måste vänta på utrustningen. Personalen säger att planet inte kommer att avgå utan henne.
- Det tar dock lång tid att få tag på utrustningen och hon missar därför planet till Stockholm och blir satt på nästa AF som går 5 timmar senare. Kan tillägga att tid för byte enligt tidtabell var 1.45 (ankomst var 18 min sen, Stockholmsflyget avgick 39 minuter sent, så reell tid för byte var över 2 timmar)
Ankomst till ARN är alltså 5 timmar senare mot bokad biljett.
Vem bär ansvaret här? Är det något som faller inom EU 261/2004?
Tacksam för all input.
Däremot tror jag att flygplatsen är medansvarig. Läs mer på EUR-Lex - 32006R1107 - EN - EUR-Lex då detta även går under EU 1107/2006.