Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

Skyraider

Medlem
Tråkigt att behöva börja i moll. Men jag undrar om det är långt kvar nu. SK tycks ha gett order till de som arbetar i bokningen att inte boka om folk på inställda flyg om det inte går med SK metal.

Har nu försökt boka om en flight SK ställde in men de vägrar ge mig andra alternativ än att få pengarna tillbaka. Det går en LH-flight men de säger att de inte får boka in mig på den. Att de är skyldiga att göra det bryr de sig inte om (har fått det beskedet av två olika personer, varav en supervisor). De hänvisar till att de inte får boka om på andra flygbolag och säger att jag skall ta det med Customer Service. De erbjöd mig att köpa biljetter LH flighterna (som SK codeshare) om jag betalade mellanskillnaden dock (!).

Nu tror jag ju detta kommer att lösa sig men när företag börjar bryta mot regler brukar det vara ett säkert tecken på att de inte har långt kvar.

Någon som gjort liknande observationer?
 

A380*G

Medlem
Tråkigt att behöva börja i moll. Men jag undrar om det är långt kvar nu. SK tycks ha gett order till de som arbetar i bokningen att inte boka om folk på inställda flyg om det inte går med SK metal.

Har nu försökt boka om en flight SK ställde in men de vägrar ge mig andra alternativ än att få pengarna tillbaka. Det går en LH-flight men de säger att de inte får boka in mig på den. Att de är skyldiga att göra det bryr de sig inte om (har fått det beskedet av två olika personer, varav en supervisor). De hänvisar till att de inte får boka om på andra flygbolag och säger att jag skall ta det med Customer Service. De erbjöd mig att köpa biljetter LH flighterna (som SK codeshare) om jag betalade mellanskillnaden dock (!).

Nu tror jag ju detta kommer att lösa sig men när företag börjar bryta mot regler brukar det vara ett säkert tecken på att de inte har långt kvar.

Någon som gjort liknande observationer?

Stämmer det så kan de väl bli fällda i en tvist? Isf har du nog rätt.. å andra sidan, väntar likvidation så kvittar det väl? Såvida inte top mgmt ha bonusmål om att minimera förlusten innan utmätningen.......
 

Fredrik

Medlem
De tar tid på sig att återbetala biljetter åtminstone. I mitt fall tog det dem två månader att betala tillbaka några få hundringar. Skulle inte vilja ligga ute med pengar åt dem.

Jag kommer att följa deras bokslut noga
 

agehall

Medlem
Det är svårt att säga vad som gäller utifrån vad du skriver. Vad är det för flyg som blivit ändrat/inställt och hur långt in i framtiden?
 

Skyraider

Medlem
Ja, de är naturligtvis skyldiga att boka om både enligt EU-reglerna och SK:s egen CoC. Min poäng är att se beter sig som ett företag som vet att dagarna är räknade.

Hade jag en större mängd EB-poäng skulle jag nog använda dem raskt.
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, Skyraider!

Vänligen förklara mer om situationen.
  • När fick du veta om inställt flyg?
  • Hur många dagar innan?
  • Vilken rutt?


SAS skrev:
Cancellations not caused by extra ordinary circumstances planned in advance

If a flight is cancelled in advance, or affected by a schedule change, this is to be considered as "not caused by extra ordinary circumstances".
These types of cancellations or changes, must always be taken care of at least 14 days before scheduled departure.

Passengers holding reservations, affected by cancellation or schedule change in advance, are entitled to the following assistance:
  • Rebooking to other SK flights within ticket validity, if given alternative is not acceptable
  • Refund

Involuntary rerouting

SAS policy and procedures for involuntary rerouting are based on IATA rules. The following circumstances will justify an involuntary change of carrier, routing or class of service.

When an IATA - carrier:
  • Cancels a flight
  • Fails to operate a flight reasonably in accordance with schedule
  • Fails to stop at a point to which the passenger is destined or ticketed to stopover
  • Is unable to provide previously confirmed space
  • Causes a passenger to miss a connecting flight on which he/she holds a reservation
 
Last edited:

agehall

Medlem
Ok, då tycker jag nog att det borde vara läge att hävda EU261/2004 lite till. Vad jag kan se så bör du ju ha helt rätt i att kräva rerouting med vilket bolag du vill. Dock är ju EU261/2004 lite oklar på den punkten och flygbolagen brukar ju inte riktigt gilla domstolsbeslut som förtydligar detta. Men stå på dig!
 

joemume

Medlem
Jag har fortfarande jättesvårt att se att de skandinaviska länderna skulle låta SAS gå i konkurs, då det konkret innebär att vi står utan flag carrier och det i sin tur innebär att hundratusentals människor får stora problem att röra sig i de nordiska länderna.
En rekonstruktion - ja, men att lägga ner verksamheten känns som ett långskott.

Det är lite som att gräva av E4:an norr om Solna och skylla på att det är slut på pengar hos Vägverket och låta allt bero.

Så länge det inte finns något alternativ, så är min syn på saken att de skandinaviska länderna kommer att skjuta till medel för att hålla skeppet i styr

Men vad vet jag, jag är inte insatt i SAS företagsekonomiska äventyr och jag har heller ingen insikt i hur svenska och övriga skandinaviska länders regeringar resonerar i frågan. Om det mot förmodan skulle vara som du säger så skulle det innebära ett tidigare oprejudicerat fall av förlust av poäng/miles för miljontals medlemmar. Det kommer att blir jobbigt för många, ingen tvekan om saken.
 
Last edited:
Toppen