Senaste nytt

Väger Lufthansa och Air Canada handbagaget? Har ni sluppit undan?

JacobGBG

Medlem
Min nya fina TUMI Alpha carry-on gör att jag kan få ned en hel veckas packning utan att behöva checka in något baggage. För min kommande resa på lördag (flyger GOT-FRA-YYZ-LAS) så gjorde jag en testpackning och med lite extra jobbgrejor (mest dokument) landade totalvikten på 14kg (8kg är Lufthansas tillåtna för Carry-ons). Efter 14h+ i Economy så vet jag inte om jag är så sugen på att stå jetlaggad kl 23.00 på natten och vänta på baggage...

Är det någon som lyckas undslippa detta? På GOT finns ju quick check-in kiosker som gör att man bör kunna slippa första sträckan, men osäker på om det finns nå extra checkar på FRA?
 

vicce

Medlem
Jag har aldrig behövt väga mitt handbagage när jag flugit med Lufthansa. Vid charter däremot, då har man allt snällt fått lägga upp väskan på bandet för att väga den.
 

Roger J

Medlem
Har rest mycket med både Lufthansa och Air Canada och aldrig sett skymten av någon som överhuvudtaget kontrollerat handbagage. Så det borde vara lugnt. Det viktiga är väl storleken. Ser du sedan ut som att du lyfter något i närheten av 8kg ska det inte vara något problem.
 

agehall

Medlem
Swissagenten i DXB vägde mitt handbagage i förrgår, men det gick igenom trots att det vägde 10kg. Det är enda mätpunkten jag har...
 

JacobGBG

Medlem
Har rest mycket med både Lufthansa och Air Canada och aldrig sett skymten av någon som överhuvudtaget kontrollerat handbagage. Så det borde vara lugnt. Det viktiga är väl storleken. Ser du sedan ut som att du lyfter något i närheten av 8kg ska det inte vara något problem.


Hmm... är det en fackrestriktion främst? Vet att BA inte har någon viktgräns på carry-ons så länge man själv kan lyfta den till overheaden.
 
Jag har bara varit med om ett enda tillfälle någonsin där dom vägt min carry-on och det var när jag flög Sterling GOT-ARN. Blev skitsur.

En Tumi innehållande packning + dator väger en hel del...
 

jth

Medlem
Hmm... är det en fackrestriktion främst? Vet att BA inte har någon viktgräns på carry-ons så länge man själv kan lyfta den till overheaden.

Tja, det är väl 23 kg som BA har som gräns om man ska vara petig. Men det viktiga är som sagt att passageraren själv orkar lyfta upp den till overheadcompartment. Så det sätter väl en praktisk gräns som för de flesta är lägre än 23 kg :)
 

Roger J

Medlem
Tänker mig att det finns en restriktion från tillverkaren av kabininredningen med en maxvikt i bagagehyllan? Så att inte luckan ska kunna pressas upp om flygplanet gör krafitga rörelser?
Har alltid antagit att detta varit skälet.
Såg att Ryan Air har 10kg som gräns nu. Men de kanske i och för sig har kommersiella skäl att få passagerarna att polletera väskorna...
 
Jag hoppas SAS aldrig väger min carry-on väska. Men med tanke på vilka väskstorlekar de släpper igenom så borde det inte vara ett problem. Min Peli Case 1510 väger tom 7,5kg, så full väger den "en aning" mer :) men detta har inte varit något problem hittills.
 

Ron Santo

Medlem
Har rest en hel del med Lufthansa men aldrig behövt väga mitt handbagage, här tror jag dock att det finns regionala tillämpningar över hela jorden.
Mitt exempel: Reste för något år sedan mellan Dallas och San Diego, här vägdes mitt handbagage mycket noga och godkändes nådigt trots ett halvkilo över gränsen. Samtidigt förde min stolsgranne över gången med sig, förutom ett rejält handbagage, en datorväska som kunde sluka en stationär dator, en speciell behållare för hans bredbrättade Stetson, en liknande för hans stövlar, två stycken stålverktyg ca 80 cm långa (stövelkrokar) som i mina ögon verkade något farligare för omgivningen än alla dom korkskruvar och nagelsaxar som togs i beslag i säkerhetskontrollen före avfärd. Och som kronan på verket en 5 litershink med friterad kyckling.

För några år sedan tyckte jag att fokuseringen på handbagage var mer inriktad på volymen än på vikten, men det verkar ha avtagit, kan knappt komma ihåg när jag senast behövde stoppa ner väskan i den där mallen för kontroll.
 
Toppen