Senaste nytt

Champagnetråden

MTheC

Medlem
Letade igår efter vettiga ställen att äta i Helsingfors. Jag tycker restaurangutbudet blivit väldigt bra i Helsingfors men en söndag i mitten av juli så är alternativen färre så hamnade på Juuri som är helt ok. De har ett ganska bra vinutbud, de hade en champagne på glas så blev ett glas av Henri Dosnon Brut Sélection. Inte fantastisk men trevlig utan att lämna bestående intryck vilket sen bekräftades när jag laddade upp fotot till Vivino och fick upp att det var tredje gången jag druckit den (eller minst tredje då jag ibland inte kommer mig för att ladda upp foto till Vivino). Kan dock delvis försvara mig med att etiketten nu verkar se annorlunda ut.

IMG_3424.jpg
 
Om inte någon har uppmärksammat denna? Gick in på Gårda i Göteborg i torsdags och plocka på mig 7 flaskor (totalt 180st släpptes i Sverige). Ett riktigt pangpris för en magnumflaska, det finns nu endast 6 st kvar i Sverige, och dessa är på Systembolaget i Gårda.
Visa bifogad bild 92193

Visa bifogad bild 92195

64282858_348837929161197_8854337073709056_n.jpg
Nu är dem redan slut... men tyst om sånt här! Fick nästan slåss med folk i Stockholm om dem!
 

Carlos

Medlem
Troligt. Av alla prestigechampagner jag druckit så gillar jag just Churchill bäst. Trist som sagt denna inte levererade just denna gång iaf...!
Kan du inte utveckla lite, har två flaskor på åldring och är supernyfiken på hur de ligger nu.

Var de från systemetsläppet i vintras och har de förvarats korrekt måste man också fråga.
 
Kan du inte utveckla lite, har två flaskor på åldring och är supernyfiken på hur de ligger nu.

Var de från systemetsläppet i vintras och har de förvarats korrekt måste man också fråga.
1999:an som jag gör närmaste jämförelsen med och som var enligt mitt tycke helt otrolig med många olika nyanser och smaker/dofter så var 02 en besvikelse på båda två. Tyckte den kändes "platt". Inte dålig, men hade förväntat mig mycket, mycket mer. Skulle säga som en bra champagne i 5-600-hundrakronorsklassen. Förmodligen så behöver den bli äldre för att sjunga på riktigt. Nu är den inget vidare. Jag köpte den kanske för 1-2 månader sedan på Systemet och den har legat i kylen för hade tänkt ta den tämligen omgående. :)
 
Toppen