Senaste nytt

Norwegian kapar nästan alla långlinjer från Skandinavien

M.K

Medlem
@Brandten Der är ett litet svar med bara nio flygplan mot oschysst konkurrens där alternativet var att lägga ner t ex LHR som destination. Piloterna tjänar heller inte dåligt där men SAS sparar in höga arbetsgivaravgifter på dessa hårt konkurrensutsatta destinationer.

SAS stora kärnverksamhet med tresiffrigt antal flyplan bemannas av skandinavisk kabin som har avtalsenliga löner.
 

Brandten

Medlem
@Brandten Der är ett litet svar med bara nio flygplan mot oschysst konkurrens där alternativet var att lägga ner t ex LHR som destination. Piloterna tjänar heller inte dåligt där men SAS sparar in höga arbetsgivaravgifter på dessa hårt konkurrensutsatta destinationer.

SAS stora kärnverksamhet med tresiffrigt antal flyplan bemannas av skandinavisk kabin som har avtalsenliga löner.

Jag är fullt medveten om det och hur SAS jobbar. Mitt svar var en kommentar till hachans inlägg.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Voyageur

Medlem
Ja, jag förstår inte riktigt hatet mot Norwegian. Allting lika så föredrar jag också fullservice/legacy-bolag inom *A och kan betala mer för dem, men rätt tider och direktflyg vinner alltid och där ligger inte sällan Norwegian bra till. När jag flugit med dem har det allting fungerat bra*, och deras Premium på longhaul behöver absolut inte skämmas mot t.ex. SAS Plus. Dessutom har de ett toppen bonusprogram för den som inte flyger så ofta med dem.

Men oavsett om man någonsin flyger Norwegian eller inte, så lär försämrad konkurrens innebära försämringar för alla med tiden. Det är bara att hoppas att något annat, nytt, bolag fyller de lediga slottarna.

*) Ja, jag fattar vilken sits man sitter i om ett flyg blir inställt, men om man har budget för att hantera något oväntat, lite marginal i tidplanen och bra försäkringar behöver det inte vara speciellt avskräckande.

Håller med om det positivt sagda om Norwegian. De är och har aldrig utgett sig för att vara SAS eller annat fullservice bolag.... Skillnaden är att alla andra bolag har velat vara som Norwegian istället. Det är rätt ironiskt att Norsken får så mycket skit här, när alla andra bolag är faktiskt de som härmat och kopierat Norwegians säljtaktik.

Norsken är LCc och kommer aldrig leverera mer heller. Men på shorthaul är det minimala skillnader idag mot vilket som annat legacy bolag, med inget inkluderat i biljetten och en sketen Euroloollapallooza business kabin. För shorthaul fungerar norsken alla dagar i veckan bättre än att jaga ett par futtiga hundra poäng med SASsilainen.

Och ska nåt poängteras så har faktiskt Norsken en bättre premium eco produkt än SAS och många andra bolag. Flög den härom veckan från Boston och blev väldigt positivt överraskad av den hårda produkten, med en rejäl och bekväm lutning (bättre än SAS) , stora hd skärmar och en riktigt vass och trevlig brittisk besättning. Catering slog i vissa avseenden till och med inslagen i SAS business.

Visst behövs Norsken för konkurrensen också.... Utan norwegian kommer SAS und alles andra fortsätta kränga biljetter för dyrare pris och aldrig återinföra nåt inkluderat i biljetten. Så nu när maeknaden är vad den är, är det lika bra att norsken finns kvar och reglerar prissättningen.
 

Canadien

Medlem
Hur har Norwegian det med matarflyg till Oslo från t ex Norrland? Eller tänker de inte försöka hålla kvar en del lågprispax från Sverige?
 
Toppen