Senaste nytt

Amex SAS premium reseförsäkring bråkar

Hej, vad har ni för erfarenhet av AXA reseförsäkring via Amex? Undrar för att jag fick ställa in en resa pga sjukdom och de bråkar och vill inte ersätta mig. Jag kommer hur som helst gå hela vägen om så behövs, har en advokat som kommer skicka kravbrev eller stämma dem om det behövs.
 

Tonton

Medlem
Du får gärna utveckla ärendet lite, om du nu ändå startar en tråd om det. Intressant för alla att vi delar med oss om våra erfarenheter.

Som @Abbs skriver, har du läkarintyg? följde du Axas råd/försäkringsvillkoren för att hantera ärenden likt ditt?
 
Jag har läkarintyg. Problemet är väl att läkaren inte specade att mitt akuta sjukdomsfall var orelaterat till en åkomma jag äter medicin mot. AXA hävdar det - vill inte betala. Läkaren är bortrest så ska försöka se om han kan skriva intyget bättre.

Förbannat irriterande dock efter att ha bökat med sjuttielva dokument som de ville ha osv. Har alla papper de vill ha.
 

danielhog

Medlem
Jag har läkarintyg. Problemet är väl att läkaren inte specade att mitt akuta sjukdomsfall var orelaterat till en åkomma jag äter medicin mot. AXA hävdar det - vill inte betala. Läkaren är bortrest så ska försöka se om han kan skriva intyget bättre.

Förbannat irriterande dock efter att ha bökat med sjuttielva dokument som de ville ha osv. Har alla papper de vill ha.
Vad är det som har hänt? Hur är resan betald?
 
Konstant diarré när jag skulle resa. Äter sen tidigare medicin mot fel nivå av magsyra och medicinen motverkar det och gör att jag funkar ”normalt. Betalade allt med Amex SAS premium.
 

taxvalp

Medlem
Jag har haft ett halvdussin ärenden hos Amex reseförsäkring både med Solid och Axa. Förutom att handläggningstiden ökat lite är det goda erfarenheter. Vid ett par tillfällen har de bett om mer dokumentation och när de fått det har de betalat vad jag har rätt till utan knussel.

För en icke medicinskt utbildad handläggare är det ju inte orimligt att klumpa ihop ”magproblem” i en stor grupp och avslå såvida en läkare slår fast (så gott det går) att det inte hänger ihop.

Om jag vore @chronomaster skulle jag lugna mig, invänta ett nytt intyg och spara eventuella advokater till om de nekar efter detta steg.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Jag har haft ett halvdussin ärenden hos Amex reseförsäkring både med Solid och Axa. Förutom att handläggningstiden ökat lite är det goda erfarenheter. Vid ett par tillfällen har de bett om mer dokumentation och när de fått det har de betalat vad jag har rätt till utan knussel.

För en icke medicinskt utbildad handläggare är det ju inte orimligt att klumpa ihop ”magproblem” i en stor grupp och avslå såvida en läkare slår fast (så gott det går) att det inte hänger ihop.

Om jag vore @chronomaster skulle jag lugna mig, invänta ett nytt intyg och spara eventuella advokater till om de nekar efter detta steg.

Självklart. Kopplar de ihop dem med besvär som man redan har nekar de.

Så vänta in läkaren och sök igen, men kan säga att om ens diarré listas som möjlig biverkning på medicinen kan de mycket väl neka igen.
 
Fick ett nytt intyg av läkaren som intygade precis det som behövdes, de fortsatte bråka ändå, ville ha journaler, fine. Sen ville de ha mer journaler, sen ville de veta vad som stod i journalerna specifikt osv osv. Till slut gick det igenom efter ett större antal mail och samtal fram och tillbaka. Men herregud hoppas inte det ska vara sånt här krångel om jag behöver använda försäkring igen i framtiden..
 
Toppen