Senaste nytt

Hur tjänar ni era poäng?

HenrikAI

Medlem
SAS Onlineshopping ska inte underskattas. Har fått in mycket poäng där på saker jag ändå skulle köpt (hemelektronik, apoteksproduukter, dammsugarpåsar, batterier, med mera). Många bäckar små...
 

mha321

Medlem
Kreditkort, i mitt fall.

Får gå ända tillbaka till 2012 för att hitta ett år när inte AmEx ensamt stod för största posten av intjäningen. Normalt är ca 35-40%% på amex, 30-35% på sas, 10% mastercard. 5-20% på andra flygbolag. Resten är nästan avrundningsfel. (och andelen som är på SAS går såklart ner ordentligt med nya intjäningen, men de som ger mycket är plusgrade:ade longhauls ändå)

I år ligger jag på 75% Amex hittills, men det är tack vare många värvade vänner (främst på "eget bevåg" men även ett par via att vara värvare här på BC i början på året) som bytte från betal- till kredit-kort i början på året. Ja ock så då 0.03% på Diners Club :)
 
Är det så självklart att skaffa ett AMEX bara för att din matbutik numera accepterar det och du kommer att få en voucher? Nu kommer folk att spy galla över mig, men hade du skaffat ett Miles & More Mastercard istället hade du kunnat använda det på fler inköpsställen än AMEX och därmed fått högre spend. Med 196 000 SEK i spend och välkomstbonusen hade du tjänat ihop till en meilenschnäppchen-resa (Lufthansa Miles&More Mileage Bargains | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor i businessclass till Nordamerika. Visst, skatterna och avgifterna är inte roliga, men du kommer i alla fall iväg på en resa (eller flera resor?) innan du har samlat poäng i X antal år och lika många vouchers har brunnit inne.
 
Last edited:

Undrar

Medlem
Är det så självklart att skaffa ett AMEX bara för att din matbutik numera accepterar det och du kommer att få en voucher? Nu kommer folk att spy galla över mig, men hade du skaffat ett Miles & More Mastercard istället hade du kunnat använda det på fler inköpsställen än AMEX och därmed fått högre spend. Med 196 000 SEK i spend och välkomstbonusen hade du tjänat ihop till en meilenschnäppchen-resa (Lufthansa Miles&More Mileage Bargains | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor i businessclass till Nordamerika. Visst, skatterna och avgifterna är inte roliga, men du kommer i alla fall iväg på en resa (eller flera resor?) innan du har samlat poäng i X antal år och lika många vouchers har brunnit inne.

Nja, med välkomstbonus och lite lågt hängande frukt i SAS-shoppen såsom provprenumererationer på tidningar osv ska det nog inte ta alltför lång tid att få in poäng till en resa (för två, tack vare vouchern). Att däremot behålla Amexkortet år efter år bara för voucherns skull är ju inte alls självklart, för dessa källor till poäng är ju engångsgrejer.
 

chazzie

Medlem
Det bästa tipset är nog att hänga mycket här på forumet och se vad det kommer upp för trådar med olika poängintjäningar, eftersom de allra flesta här kör Eurobonus (åtminstone som ett av sina program) så kommer således mycket tips upp kring poängoptimering för just Eurobonus. Tyvärr är nog 10k-kampanjens tid förbi i sitt initiala utförande där man kunde inkassera 10k poäng för 599-799kr över en helg och dessutom få en hyrbil att glida runt i. Det går alltid att vara vis i efterhand, men jag drog in ca 150k poäng på den kampanjen, dock är de nu spenderade så jag hade gärna sett att jag bokat än fler bilar :D

Jag försöker alltid att boka Plus när jag reser med SAS, speciellt nu efter devalveringen av intjäning i Go, med utgångspunkt på OER (Örnsköldsvik) kan jag med lite kreativitet få till tre legs per riktning på en Europa-resa, via Oslo eller (oftast) Köpenhamn, det ger 3000p per riktning och dessutom 6 kvalificerande legs för att kunna upprätthålla mitt stackars silverkort.
 

Fredrik K

Medlem
2018:

1 000 000 AVIS
160 322 AMEX
138 781 SAS Flyg
75 622 Star Alliance flighter
34 619 Mastercard
3651 Preem
2211 EB-shop

AMEX Elite baspoäng-boost ej inräknat.

Tyvärr lär ju AVIS-kampanjen aldrig nånsin komma tillbaka :( Så 2018 lär vara det mest fruktsamma poängåret genom livet.
 

Fredrik K

Medlem
Ett hundra Avis-bokningar på ett år? Wow.

Synd att de inte har någon Invite only-nivå i sitt bonusprogram ;-)

Ja jag tog ut två bilar per helg när kampanjen var aktiv. Det gick till ungefär såhär.

Vecka 1: Hämtade plikttroget ut två golfar och parkerade hemma 1km ifrån stationen. Snackade lite med stationsgrabbarna som tyckte jag var galen.
Vecka 2: Åkte till stationen, frågade om jag fick parkera bilarna där istället för hemma eftersom jag ändå inte skulle använda dom. Bjöd på tårta
Vecka 3: Bjöd på tårta igen, stationschefen tog en bild på mitt amex och mitt körkort och sa att jag inte ens behövde komma in utan dom kunde knappa in hyrorna varje fredag utan mig.
Vecka 4-26: Åkte aldrig till Avis.
Vecka 27: Åkte till AVIS och bjöd på tårta.
Vecka 28-50: Åkte aldrig till AVIS.
Vecka 51: Köpte en flaska whisky till grabbarna.

Poängen ramlade plikttroget alltid in ett par dagar efter dom knapprade ut min hyra på stationen och inte en krona på kortet är an-accounted for.

Kan tänka mig samma upplägg igen :D
 
Toppen