Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Taggen

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Swiss, Air China, Singapore Airlines, Thai Airways
Kabinklass: Business & First Class
Avreseort: Zurich (Flyger in från Stockholm)
Destination: Jakarta
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 112.000 + 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): 2050 kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): December 2018
Bokad: 2019-07-10

Utresa:

ZRH - FRA LX Business
FRA - PEK CA FIRST (skall försöka bokas om till LH FIRST)
PEK - SIN SQ FIRST
SIN - CGK SQ FIRST

Hemresa:

CGK - SIN SQ FIRST
SIN - BKK SQ Business
BKK - NRT Thai FIRST
NRT - ZRH LX Business (skall försöka bokas om till NH FIRST eller LH FIRST)

Övrigt:
Lyckas jag mot alla odds boka om ditresan till LH och hemresan till NH lyckas jag med 4 olika bolag i first denna resa. Vore absurt och mäktigt!

Snyggt, kan du förklara hur du lyckades att resa bakåt i tiden? Hur många extra poäng var det?;)
 

squeezen

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa + Thai
Kabinklass: Business + First
Avreseort: CPH
Destination: AKL
Enkelresa eller Tur&retur: Tur & Retur
Antal poäng (per person): 142 500 (efter AMEX)
Skatter&avgifter (per person): 1 858
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Augusti 2019
Bokad: Juli 2019


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flighter:
CPH-FRA - Lufthansa - Business
FRA-BKK - Thai Airways - A380 - First
BKK-AKL - Thai Airways - B787-9 - New Business 1-2-1
SYD-BKK - Thai Airways - B747 - First
BKK-FRA - Thai Airways - A380 - First
FRA-CPH - Lufthansa - Business

Funderar på - om det finns plats - att ändra utresa till AKL till CPH-FRA-PVG-AKL med LH F och NZ C. Men känns inte alls fel att testa på Thai's nya business på 787-9 till AKL. Har testat liknande med Air Canada ett par gånger, och gillar stolen.

Missat detta, är det tillfälligt Thai flyger first till/från FRA med first på sommartabell?
 
Agenten bekräftade att tillåtna routings till MLE är via BKK/SIN, inga andra routings via Sydostasien/Centrala Asien och Fjärran östern är tillåtna för 2-4-1.
Jag har min egen teori om varför det är så. Alltid när jag bokar med Miles & More får man väldigt låga avgifter om man väljer just Singapore Airlines, Thai Airways (och Avianca och man brukar ju få åka till Centralamerika-zonen via Bogota). SAS införde ju fasta avgifter för Star Alliance awards för några år sedan (innan dess kostade det t ex över 5000 SEK/person att åka i förstaklass till Sydostasien) vilket betyder att de troligtvis sparar pengar om man väljer flygbolag med låga avgifter.
 

palmen

Moderator
SAS införde ju fasta avgifter för Star Alliance awards för några år sedan (innan dess kostade det t ex över 5000 SEK/person att åka i förstaklass till Sydostasien) vilket betyder att de troligtvis sparar pengar om man väljer flygbolag med låga avgifter.
Det där stämmer inte, skatterna och avgifterna låg på 3-4000 kronor i First till Sydostasien. Någon enstaka gång blev det strax över 4000. Har säkert bokat 10 sådana resor och aldrig varit över 5000 kronor.

SAS både tjänar och förlorar på denna fasta avgift. Administrationen blir ju lägre då de inte behöver räkna på det. Ibland är avgifterna lägre än vad man betalar och de tjänar på det, ibland högre och förlorar. Tror dock de gjort någon uträkning på vad det kostar i snitt och sen lagt på lite för att få den fasta summan.
 
Toppen