Senaste nytt

Tråd om SAS pensionsavtal

A380*G

Medlem
Lite väl mycket fokus på att klaga på SAS ekonomer. Men faktum är att hade SAS ledning lyssnat på de i tid hade dessa desperata besparingsförsök kanske kunnat undvikas. Att spendera mer än vad de har lyckats tjäna har ju varit SAS i särklass starkaste gren!

Självklart kan man inte bromsa sig ur en uppförsbacke, men är pengarna slut så är de och SAS har egentligen inget annat val. Personligen är jag övertygad om att SAS går i konkurs eller motsvarande senast 31 oktober 2013. Allt annat vore ett mirakel om nu inte staterna ännu en gång kastar bort en ansenlig mängd skattemiljarder på ett redan utdömt flygbolag vars enda syfte tycks vara att ge Danmark arbetstillfällen.

Händer något särskilt 31 okt 2013 eller mer taget ur luften? För övrigt håller jag med dig, en likvidation vore det bästa. Kanske omstrukturering pss som Austrian.
 

Jonas C

Medlem
Händer något särskilt 31 okt 2013 eller mer taget ur luften? För övrigt håller jag med dig, en likvidation vore det bästa. Kanske omstrukturering pss som Austrian.

Om inte jag minns fel, men det är dagen då pensionsskulden ska resultatföras. I praktiken innebär det att hela SAS kapital ryker, om inte staten stoppar in mer pengar
 

Ubbe

Medlem
Om inte jag minns fel, men det är dagen då pensionsskulden ska resultatföras. I praktiken innebär det att hela SAS kapital ryker, om inte staten stoppar in mer pengar
Jag tror att det är fixat genom att förskjuta räkenskapsåret från kalenderår till brutet räkenskapsår vilket medför att pensionsskulden måste redovisas senast 1 november 2013. Källa

Rättat inlägg efter användandet av GOOGLE ;-)
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Jag tror att det är fixat genom att förskjuta räkenskapsåret från kalenderår till brutet räkenskapsår vilket medför att pensionsskulden måste redovisas senast 1 november 2013. Källa

Rättat inlägg efter användandet av GOOGLE ;-)

Så vad innebär detta i praktiken? Att SAS måste betala ut pensionspengar till någon fond, eller att skulden belastar balansräkningen? Eller...?
 

Ubbe

Medlem
Att skulden belastar balansräkningen och när skulder är högre än kapital och tillgångar så är man skyldig att begära sig i konkurs alternativt får ägarna skjuta till mer pengar och på så sätt öka kapitalet.
 

A380*G

Medlem
Att skulden belastar balansräkningen och när skulder är högre än kapital och tillgångar så är man skyldig att begära sig i konkurs alternativt får ägarna skjuta till mer pengar och på så sätt öka kapitalet.

Just ja, så är det. Hur ligger det till med pensionsskulden - vad händer med den om SAS går i konkurs? Ägarna lär ju stå före i kön när det gäller att ta del av eventuellt överskott, eller? Går deras pension upp i rök isf, eller är den försäkrad? Någon med insikt i hur det är i detta fallet?
 

Mauricio

Medlem
Förmodligen går staten in och betalar ut pensionsskulden. Tyvärr så tror jag att SAS inte kan överleva i den här tuffa branschen, när man gör så många besparingar inser man nog inte att man skjuter sig själv i foten och att konkursen närmar sig. Förr tyckte jag det var en häftig känsla att få åka med "vårt" egna flygbolag, nu känns det mest jobbigt. För samma pris i longhaul kan man åka både Swiss och Lufthansa, vilket gör valet ganska enkelt, i alla fall för mig.
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Ingen skumpa före takeoff på SAS

Om staten går in och agerar borgenär (om det inte redan står i avtalet) på en privat pension är ju galenskap. Spelar i mina ögon ingen roll att Svenska staten är största enskilda ägare.
 

Fredrik

Medlem
Det finns två vägar till ut ur pensionskrisen för SAS.

Den första är att komma överens med personalorganisationerna om försämrade pensionsvillkor. Jag törs inte säga hur avtalen är uppbyggda idag och om det är möjligt att ändra ingångna avtal. Är det så ska man "bara" komma överens med facken.

Den andra är att man övertalar revisorerna att köpa SAS beräkningar av pensionsskuldens storlek. Dvs vad borde resultatföras och det beror på förväntad avkastning, räntenivåer och liknande. Det kan finnas spelrum där.

Jag säger inte att något av detta är vad som kommer att hända eller ens är sannolikt men det är teoretiskt möjligt.
 
Toppen