Senaste nytt

Hur tjänar ni era poäng?

Undrar

Medlem
Godkväll!

Är ny här på forumet och har just beställt ett Amex-kort. Då min matbutik börjat ta AmEx tror jag det är rimligt att spendera 150k kr om året för att få en 2-4-1-voucher, och av andra trådar här på forumet får jag intrycket att många av er satsar på att dra in en sådan om året. Dock ger ju samma spend "bara" drygt 20k poäng med det kort jag har och det vore spännande att veta vur ni som använder vouchers frekvent för ihop motsvarande poäng? För inte är det väl så att särskilt många vouchers läggs på enkelresor i ekonomiklass? Och det går väl inte att använda vouchern till resor man köper för pengar, eller kan man det?
 

adhoc76

Medlem
Hej och välkommen @Undrar !

Det är lite av essensen med detta forum som du frågar om. Det mesta handlar om poängmaximering. Det finns en uppsjö av trådar och vägen till medvetet resande och poängintjäning är att läsa, läsa, läsa. Det finns ingen ”quick fix” utan det är en kombination av många åtgärder, utöver att flyga. Allt ifrån att tjäna poäng på onlineshopping genom att alltid gå denna väg:

SAS - Shoppa & tjäna EuroBonus poäng

till att värva bekantskapskretsen till Amex.

Finns hur mycket som helst att ta del av forumet. Lägg tid i helgen att läsa och ställa frågor i olika trådar så tror jag bilden klarnar.
 

Big Birger

Medlem
Det optimala är så klart att betala med Amex/MC för sådant som ändå ska betalas. Då blir det mer eller mindre "gratis"-poäng som samlar ihop sig. Men eftersom ingenting är gratis, gäller det att räkna ut vad poängen kostar "egentligen" och vad du är beredd att betala per poäng. Kreditkorten har till exempel en avgift. Gäller att göra läxan så du inte betalar mer än du är beredd att betala för poängen.

Exempel: Vad är du beredd att betala för en resa för 2 personer i SAS Business tur-och-retur till USA? Om svaret är 10 000 kr, så borde du vara beredd att betala 0,1 kr/poäng eftersom det räcker med 100 000 poäng om du också har en 2-4-1-voucher. Så en deal som ger dig 1000 extrapoäng, men som kostar dig mindre än 100 kr, är en bra deal. Osv.

Det finns gott om möjligheter att skaffa poäng som är betydligt dyrare än 0,1kr. Har för mig att poängen kostar 0,13 kr om man betalar räkningar med Amex Elite via Billhop, men det kan vara värdefullt att också snabbare tjäna ihop till en voucher. Att betala räkningar med Amex Premium har jag för mig innebär att du betalar 0,17 kr/poäng eftersom du får färre poäng per 100 kr.

Att betala räkningar med Master Card kostar också 0,13 kr/poäng, men ibland är det dubbla poäng via någon kampanj. Då är det plötsligt en bra bit under 10 öre styck.

A3-kampanjen med bredband passade mig bra. Ger ca: 35 000 poäng över 2 år. Fortums motsvarande kampanj passade inte mina förutsättningar alls, så de poängen hade blivit jättedyra för mig eftersom det totala priset blev så mycket högre för mig än det jag har idag. Men det passar kanske andra.

Så läs på och hoppa inte på alla poängtjäningsmöjligheter utan att räkna på vad poängen faktiskt kostar. Lycka till!
 

Undrar

Medlem
Det optimala är så klart att betala med Amex/MC för sådant som ändå ska betalas. Då blir det mer eller mindre "gratis"-poäng som samlar ihop sig. Men eftersom ingenting är gratis, gäller det att räkna ut vad poängen kostar "egentligen" och vad du är beredd att betala per poäng. Kreditkorten har till exempel en avgift. Gäller att göra läxan så du inte betalar mer än du är beredd att betala för poängen.

Exempel: Vad är du beredd att betala för en resa för 2 personer i SAS Business tur-och-retur till USA? Om svaret är 10 000 kr, så borde du vara beredd att betala 0,1 kr/poäng eftersom det räcker med 100 000 poäng om du också har en 2-4-1-voucher. Så en deal som ger dig 1000 extrapoäng, men som kostar dig mindre än 100 kr, är en bra deal. Osv.

Tack för bra tips!
 

bhen

Medlem
Såg precis att man kan exportera Kontosaldot från SAS till Excel, så sammanställde mina tal för 2018 som referens om det kan vara intressant.
Hög spend både privat men framförallt via reseräkningar drar upp Poängen från kreditkort.

Det är "lättaste" sättet om man har möjlighet och inte vill jaga bilhyror. Det är väl de två grupperna du har av folk med mycket poäng.
Äkta poängjägare och Hög spend, helst både och =)

Mastercard 108157
Amex 65934
SAS 46560
United 11400
 

Canadien

Medlem
Skaffa ett jobb där du reser mycket longhaul, gärna premiumkabin 4-8 ggr per månad, se till att du kan göra utlägg privat som företaget sedan betalar, t ex ett par representationsmiddagar 2-3ggr/månad, plus mängder av hotellnätter, konferrensanlägningar e t c så kommer både spend och poäng att trilla in raskt. Ligg inte ute med mer pengar än du har råd att betala om arbetsgivaren skulle gå i konkurs dock :)
 
Toppen