Senaste nytt

Amex betalkort vs Amex kreditkort acceptans

bwise

Medlem
Hej!

Tänkte se om det är någon som varit med om samma fenomen.

Jag har ett Amex betalkort och jag har handlat i en viss butik och det har aldrig varit några problem. Värvar sedan en kompis som får ett Amex kreditkort och kortet accepteras inte i samma butik.

Någon som upplevt samma problem och går det att fixa? Eller är acceptansen sämre för kreditkorten av någon anledning? Tycker att det borde vara amex som amex oavsett om det är betalkort eller kreditkort.
 

Delayed

Medlem
Eller är acceptansen sämre för kreditkorten av någon anledning? Tycker att det borde vara amex som amex oavsett om det är betalkort eller kreditkort.
Håller helt med och killgissar på att det är en ouppdaterad betalterminal som inte känner igen "nya" kort.
 

bwise

Medlem
Kortet fungerar på andra ställen vilket jag tycker är märkligt... Borde ju antingen fungera eller inte, skulle ju såklart kanske kunna vara en ouppdaterad betalterminal men samtidigt så har ju kreditkorten varit med ett bra tag nu?
 
Jag ibland upplevt att trådlös betalning inte fungerar men sätter jag in det i kortläsaren så funkar det. Så är det alltid för mig på min lokala Coop.
 

Delayed

Medlem
Jag ibland upplevt att trådlös betalning inte fungerar men sätter jag in det i kortläsaren så funkar det. Så är det alltid för mig på min lokala Coop.
Jag skulle säga att det vanliga är att blipp inte funkar med Amex ännu. Tror exempelvis inte att det fungerar på några Coop.

Systemet, Lidl, IKEA numera och ICA är de ställen jag spontant kommer på där man kan blippa Amex.
 

Andrew

Medlem
Jag skulle säga att det vanliga är att blipp inte funkar med Amex ännu. Tror exempelvis inte att det fungerar på några Coop.

Systemet, Lidl, IKEA numera och ICA är de ställen jag spontant kommer på där man kan blippa Amex.
Det verkar vara en grej i Sverige. Betalar för det mesta med blipp utomlands, när det finns, och det funkar i princip alltid.
 

Delayed

Medlem
Det verkar vara en grej i Sverige.
Mycket möjligt men det blir nog bättre snart. Jag tycker det överhuvudtaget verkar som om Amex är på frammarsch i Sverige. Kraftiga reklamkampanjer, attraktiva produkter om man förstår värdet och allt större acceptans. För fem år sedan tyckte jag nog att Amex och Diners var ungefär lika exotiska men nu börjar Amex närma sig VISA/MC. Diners däremot gav ju upp.
 

bwise

Medlem
Det var inte kontaktlös betalning som han försökte med utan chip.
Har funderat på om jag skulle byta till de nya kreditkorten också eftersom det ger bättre poängintjäning, men känner mig lite tveksam nu om det inte fungerar lika bra... Sjukt tråkigt man förväntar ju sig att det bara ska fungera. Någon som upplevt samma problem med de nya kreditkorten? Löste det sig och i så fall hur?
 
Toppen