Senaste nytt

Marriott Bonvoy

Gus

Medlem
Jag har aldrig bott på Marriott men tänkte prova det i Warsawa eftersom Hilton (är HHG) inte tillåter barn i poolen. Jag fått Marriott guldstatus via Amex Platinum. Några frågor.

1. Kan man se någonstans hur länge ens guldstatus är giltig?

2. Hur ofta blir man uppgraderad till executive-rum så att man på så sätt kan få frukost? På Hilton spelar det ju inte så stor roll eftersom man alltid får frukost som guldmedlem.

3. Finns det några särskilda koder man kan använda sig av vid bokning, motsvarande Hiltons sportkoder (OS-team rate osv)?

4. Har Marriott ofta rea? Vi ska till Warsawa i början av november. Ett rum kostar ca 1000 kr natten (pre-pay). Lika bra att boka nu eller kan priset sjunka?
 

mha321

Medlem
Bonvoy går alltid på kalender år, så det lär vara till nästa årsskifte.

Uppgraderingar kan jag inte svara på för guld, det är ju en rätt låg status (lägre än Hilton gold). Och som platinum eller titanium behöver man ju Inte uppgraderingen för lounge, så det blir ju lite skev statistik.

De har ofta återkommande reor med kort varsel, men jag tycker de ofta har rätt dålig täckning i Europa. Bättre i USA.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hafermann

Medlem
Hur ofta brukar Bonvoy köra x2 points? Har ett gäng bokningar i vinter och går och hoppas på extra trevlig poängintjäning.
 

jerixon

Medlem
Ja du det är väll inte jätteofta som Hilton tex.(de har ju nästan alltid 2x points) Utan mer restriktivt på Bonvoy. Bör väll komma någon kampanj snart igen, men vad den är tror jag ingen vet =)

Hur ofta brukar Bonvoy köra x2 points? Har ett gäng bokningar i vinter och går och hoppas på extra trevlig poängintjäning.
 

mha321

Medlem
Det är nästan alltid någon kampanj av något slag men sällan så mycket som 2x. Den förra slutade ju 16 september, och den var på 1500 points/stay om minst 2 nätter. Definitivt inte I klass med megabonus från den tiden de faktiskt var mega. Men det borde ju snart vara dags igen.

Jag tycker de nästan alltid brukar handla om stay date i dessa promotions och inte om booking date, för övrigt. Ur det perspektivet brukar jag inte vänta på promo, eftersom de alltid verkar gälla på existerande bokningar.

De verkar också dammat av spgs gamla "personal promo", som man kan få 1 (eller I vissa fall tydligen 2) gånger per år. Tror de verkar komma varannan månad eller var tredje månad, men man får inte bara vara med varje gång.
 

joakgarp

Medlem
1/1 2020 drar Marriott in Reward Events 10 nätter som man kunde boka en gång per år hos ett hotell. Väldigt tråkigt. Mycket av min Titanium-status byggde på dessa 10 nätter och kombination av double nights promotion. Nu får jag hoppas på en ny double night promotion när jag reser sommar och till höst/vintern men dessa kan infinna sig när som helst under en 3 månaders period. Kanske jag når till Platinum 2020 om jag har flyt med Marriotts promotion. Annars blir det Guld... som är värdelöst.

Mailade Amex Sverige innan att de måste få till lite bättre hotell benefit med Marriott på Amex Platinum. Åtminstone kopiera det samarbete som Marriott har med sina egna Amex-kort i USA att man får 15 nätter adderat till sitt konto. Något
Vanliga Amex Platinum i USA har samma förmåner i Sverige så det är väl där problemet ligger att HQ Amex inte vill lägga mer på sina hotell benefits för Amex Plat än vad som finns idag.

Bästa hade varit om Marriott skulle släppa ett Marriott-brandat kort i EU som ger Elite-nätter. Men det ser ut som att de satsar allt på sina kreditkort i USA där man får 15 nätter varje år.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Åtminstone kopiera det samarbete som Marriott har med sina egna Amex-kort i USA att man får 15 nätter adderat till sitt konto.
Verkar smått otroligt och högst osannolikt att det skulle hända. På co-brandade kort får ju Marriott en del av kortavgifterna och ger då någon sorts incitament för att man ska skaffa just det kortet. Utan dylik vinstdelning lär det inte hända att man skulle få 15 nätter på ett vanligt, icke-brandat Amex Platinum. Sorry att pajja julstämningen men det skulle vara för bra!
 

mha321

Medlem
1/1 2020 drar Marriott in Reward Events 10 nätter som man kunde boka en gång per år hos ett hotell. Väldigt tråkigt. Mycket av min Titanium-status byggde på dessa 10 nätter
Fast så himla mycket kan det ju inte vara när det bara är 10 av 75 nätter :) Däremot på den "gamla goda tiden" när man fick 10 nätter varje gång och inte bara första, var det ju busenkelt att nå dåvarande platinum (numera titanium) på det. Har ju hänt att man bokade ett konferensrum sent i september för att säkra plat...

Det intressanta blir att se vad man får för ett event bokat i Januari, med alla kontrakt påskrivna innan de drog in förmånen (och de har ju inte officiellt annonserat att de dragit in den ännu)

och kombination av double nights promotion. Nu får jag hoppas på en ny double night promotion när jag reser sommar och till höst/vintern men dessa kan infinna sig när som helst under en 3 månaders period. Kanske jag når till Platinum 2020 om jag har flyt med Marriotts promotion. Annars blir det Guld... som är värdelöst.
Håller med -- tur med timingen av double nights är viktigt. Utan den är Titanium svårt att nå utanför USA. Och guld är som du säger numera helt värdelöst.

Däremot tycker jag mig ha läst att Bonvoy precis som gamla Marriott (men inte SPG) ska tillämpa soft landing, vilket gör att du blir minst Platinum ett år innan du ramlar ner till Gold.

Bästa hade varit om Marriott skulle släppa ett Marriott-brandat kort i EU som ger Elite-nätter. Men det ser ut som att de satsar allt på sina kreditkort i USA där man får 15 nätter varje år.
Ja, tyvärr är marknaden väldigt vinklad. Mycket enklare att nå status i USA, tack vare kreditkorten. Det är dock detsamma för de flesta stora hotell-programmen.

Finns ett kort i UK också. Det ger dock Gold Status och inte Elite Nights vad jag kunnat se. Dessutom kräver det ju permanent adress i UK...
 
Toppen