Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Blir en runda till Koh Samui. Betald biljett BKK-USM-BKK separat. (Dyrt som f.n)
Hoppas nu det inte blir strul då det verkar bli strejk på LH.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Thai, (Bangkok Airways)
Kabinklass: Business och First
Avreseort: CPH
Destination: USM
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 97500 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 948 kr (Lite oklart då resan ändrats massa ggr)
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Juli 2019
Bokad: Juni 2019 ( Sen massa ombokningar, senast 5/7 )


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flighter:

CPH-FRA - Lufthansa - A321 - Business
FRA-HKG - Lufthansa - A340-600 - First (5,5h i FCT)
HKG-BKK - Thai Airways - A330 - Business
BKK-USM - Bangkok Airways - Business (Betald biljett)
BKK-CPH - Thai Airways- B777-300 - Business (Ska försöka boka om denna så det blir First hem)
Ett sätt att kunna åka Swiss First kan vara när LH strejkar, så bar förberedd på alternativ som du kan presentera. Just saying...
 

henrik l

Medlem
Tufft! Ser fram emot rapporten! ;)

Påminn mig om knappt ett år:D

Men kan fylla på med lite mera info. Har legat och bevakat deras "Saver awards", som innebär att man betalar 125 000 poäng istället för 250 000 poäng mellan Europa och Syd-ost Asien, ganska länge. Har tittat på hur det ser vid bortre gränsen, d v s ca 350 dagar framåt. På A380 med gamla Suites har det ofta funnits plats från Frankfurt och Paris,samt från London. Platser i nya Suites från London och Zurich har aldrig varit tillgängliga. Däremot har det funnits mellan Shanghai och Singapore. Men under den senaste månaden har det även börjat bli ont om platser från Paris och Frankfurt. Vet att jag hittade en plats från CDG i maj, men när "torrbokade" visade det sig att det var gamla Suites. Så jag övervägde stark att köre en positionering till PVG:) Men när det dök upp en plats inom den tredgarsslott som jag tänkte åka, var det bara och boka snabbt som attan och strunta i anslutningen till BKK, det blev en petitess i sammanhanget.
 

palmen

Moderator
Planen var att komma iväg hela familjen (5 pers) till Tokyo i juni 2020. Fullt införstådd med att det blir mer eller mindre utmanande att få med alla på samma flighter.

Såg att Singapore Airlines har flera flighter från London, och såg på Awardfares att det fanns tillgänglighet precis de datum som passar oss bäst på två flighter med 2 timmars mellanrum. Det blir visserligen en natt i London, men ändå inget att tveka om. Bokade ditresan först, så får hemresan läggas till i efterhand när det finns tillgänglighet. Och när vi bestämt oss ungefär hur länge vi blir kvar i Japan.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Singapore Airlines
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: HND
Enkelresa eller Tur&retur: Enkelresa (lägger till returen längre fram)
Antal poäng (per person): 49 500 nu, totalt 82 500 när returen bokats (använder 3 st. 2-4-1-vouchers)
Skatter&avgifter (per person): 1126 + 450 serviceavgift = 1576 kr
Antal resenärer: 5
När (avresans tidpunkt): 2020-06-09
Bokad: 2019-07-08


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flighter:
ARN-FRA - Lufthansa - A320NEO - Business (Alla 5)
FRA-LHR - Lufthansa - A320NEO - Business (Alla 5)
LHR-SIN - Singapore Airlines - A380-800/B777-300ER - Business (3+2)
SIN-HND - Singapore Airlines - B777-300/B777-300ER - Business (3+2)

Nu blir det att hålla utkik efter olika alternativ på hemresa, och om det framöver finns möjlighet att flytta ihop oss på samma Singapore Airlines-flighter.
Snyggt, hur bestämde du/ni vilka som får åka A380?
Kul att ni lyckas få ihop den utresan!
 

Big Birger

Medlem
Snyggt, hur bestämde du/ni vilka som får åka A380?
Kul att ni lyckas få ihop den utresan!
Efter lite familjeråd beslutades det att fru och ena 18-årige sonen åker tillsammans, och att jag + andra 18-åriga sonen + 14-åriga dotter åker tillsammans. Då det bara fanns 2 platser tillgängliga på den ena flighten (B777) fick jag/son2/dotter åka A380. Enkelt på så sätt.

Utslagsfrågan är vad som är "bäst". B777 eller A380 med Singapore Airlines från London till Singapore...
 

palmen

Moderator
Efter lite familjeråd beslutades det att fru och ena 18-årige sonen åker tillsammans, och att jag + andra 18-åriga sonen + 14-åriga dotter åker tillsammans. Då det bara fanns 2 platser tillgängliga på den ena flighten (B777) fick jag/son2/dotter åka A380. Enkelt på så sätt.

Utslagsfrågan är vad som är "bäst". B777 eller A380 med Singapore Airlines från London till Singapore...
Utan att veta vilken config det är ombord så skulle jag säga att A380 alltid är en vinstlott :)
 
Skulle just boka award:

Bangkok - Narita - Europa allt i first. Blev dock nekad för de ansåg att prutningen var onödig...

Intressant då jag förra veckan bokade:
Europa - Peking - Sin - Jakarta

Fantastiskt hur frustrerande det kan vara.
 

ZZZebra

Medlem
Du får göra en HUACA

Å andra sidan är omvägen betydligt längre via Japan. Om vi sätter Europa = FRA så får vi följande:
BKK-FRA = 5.600 miles
BKK-NRT-FRA = 8.700 miles, detta ger en resrutt som är 55% längre

FRA-Sin = 6.400 miles
FRA-PEK-SIN = 7.600 miles, detta ger en resrutt som är ca 19% längre

Så jag är inte helt oförstående när de säger nej och att det inte är Most Reasonable Routing.

Men som sagt, andra har ju lyckats så gör ett nytt försök
 
Toppen