Senaste nytt

Champagnetråden

Tack för bra svar. Då vi båda är gammalmodiga och ingen av oss pratar franska så håller vi oss nog till de större husen.
Då kan jag rekommendera Ruinart, bra tur. Men det spelar inte så stor roll egentligen vilken du tar av de stora, turerna är i princip identiska. Tror du blir nöjd oavsett val! Kan ju alltid gå på några, de ligger nära varann och kostar om man väljer billigaste turen endast 12-18 euro och då ingår ett glas champagne eller två :)
 
Fredagens champagne blev en av de mer prisvärda alternativen på Systembolaget: La choulette de champillon. För priset tycker jag det är en trevlig champagne.

Visa bifogad bild 93511
Ja, den är riktigt prisvärd. Jag köper den en hel del :) Bra vardagschampagne. Fick bli en idag @MTheC
IMG_0493.jpeg
 
Last edited:

squeezen

Medlem
Till experterna. Drar imorgon ut på en semestertripp. Beger mig ner mot kastrup imorgon kväll för att starta flygandet med fakiren till LHR.

Planerar döda plågsam tid på öresundståget med att dela en flaska bubbel med mrs squeezen.

Hur gör man då med glas? Kommer ju såklart inte släpa med några fina, att ha plastkoppar känns ovärdigt. Någon som har bra tips på hur man kan njuta (smakmässigt likväl känslomässigt) av en flaska när man är på resande fot?

Såna där engångs på fot känns också lite camping...
 
Om du inte vill dricka ur hennes sko - vilket jag inte skulle rekommendera ;) - så är det väl enklast att köpa ett par billiga glas på IKEA eller Cervera?
 
Tack för bra svar. Då vi båda är gammalmodiga och ingen av oss pratar franska så håller vi oss nog till de större husen.
De flesta pratar rätt bra engelska numera, även om man ibland hamnar med vinmakaren i blåställ och gummistövlar utan ett ord engelska :) så är ju vinet som pratar mest. Om ni besöker Veuve Clicquot, Taittinger, Pommery och Mumm i Reims eller Moet, Mercier och Castellane i Epernay har de ju alla turer och ”visningslokaler” med mycket personal som tar hand om er, men det är inte speciellt intimt och personligt. Mindre hus som jag kan rekommendera är Lallier, Paul Dethune, Marguet, Andre Clouet, Paul Bara, Vilmart, Egly-Ouriet, Diebolt Vallois, alltid bäst att höra av sig innan, många av dem går att ”droppa in” på. Men säg inte att ni vill provsmaka - säg att ni vill köpa vin ;) Och om ni åker runt i byarna så finns det rätt många (lite beroende på när) ställen där man bara kan svänga in. Ibland är det bra, ibland är det mindre bra, naturligtvis.
 
Toppen