Senaste nytt

Försenat bagage bonusresa amex elite

Har nu kommit fram till auckland med familjen och ska snart resa vidare. Dock har Thai lyckats missa en av våra väskor och den blir 24 timmar försenad.

Resan är en bonusresa där jag betalat skatter med amex elite.

Någon som vet om försäkringsvillkoren gäller även om det är en bonusresa (eurobonus) eller ska det vara en ”köpt” resa?

Någon som vet om amex vill se kvitton på inköp eller om dom betalar ut beloppet?
 

Viking75

Medlem
Jadå försäkringen gäller! förutsatt att du gjort en PIR. Amex vill ha kopior på kvittona. Beroende på vilket bolag du har som hemförsäkring så kan du ev få ersättning därifrån också.
 
Topp!

Läste att det är 3000 per person. Har du kanske koll om det gäller oavsett hur många väskor som är försenad? Eller är det en väska = en person som får ersättning?
 

Berglund

Medlem
Försök tänka själv.
Börja då tänka så här: vad är rimligt?

Vad behöver du/ni rimligtvis för att klara 24 timmars bagageförsening? Är det varsin t-shirt och rena underkläder till dig, din partner och två barn, där ni alla fyra omfattas av kortförsäkringen, inhandlat på någon flygplatsbutik till dyra 2500kr totalt? Det är jag ganska övertygad om att franska Axa, Amex försäkringsbolag, accepterar.

Att försöka ”optimera” i det här läget känns bara dumt. Att en väska, av flera, inte kom med direkt men kommer inom 24 timmar - det borde man klara med några mindre klädinköp.
 
Oj, nu var det inte det jag frågade. Men tack för ett onödigt svar.

PS, vi köpte underkläder och och en tröja för totalt 900 spänn. Men vore kul att veta ändå.


Försök tänka själv.
Börja då tänka så här: vad är rimligt?

Vad behöver du/ni rimligtvis för att klara 24 timmars bagageförsening? Är det varsin t-shirt och rena underkläder till dig, din partner och två barn, där ni alla fyra omfattas av kortförsäkringen, inhandlat på någon flygplatsbutik till dyra 2500kr totalt? Det är jag ganska övertygad om att franska Axa, Amex försäkringsbolag, accepterar.

Att försöka ”optimera” i det här läget känns bara dumt. Att en väska, av flera, inte kom med direkt men kommer inom 24 timmar - det borde man klara med några mindre klädinköp.
,
 

Carl

Medlem
Kommer inte vara några som helst problem. När detta hände mig (oxå en bonusresa) så kom utbetalningen redan efter tre dagar men som Viking75 påpekar så krävs en PIR-rapport samt kvitton. Ha en härlig vistelse på Nya Zeeland
 
Topp, en sån pir fixade dom åt oss.

Nu ska vi försöka njuta (och inte pilla på mobilen) :)

Kommer inte vara några som helst problem. När detta hände mig (oxå en bonusresa) så kom utbetalningen redan efter tre dagar men som Viking75 påpekar så krävs en PIR-rapport samt kvitton. Ha en härlig vistelse på Nya Zeeland
 

Kimmen00

Medlem
Försök tänka själv.
Börja då tänka så här: vad är rimligt?

Vad behöver du/ni rimligtvis för att klara 24 timmars bagageförsening? Är det varsin t-shirt och rena underkläder till dig, din partner och två barn, där ni alla fyra omfattas av kortförsäkringen, inhandlat på någon flygplatsbutik till dyra 2500kr totalt? Det är jag ganska övertygad om att franska Axa, Amex försäkringsbolag, accepterar.

Att försöka ”optimera” i det här läget känns bara dumt. Att en väska, av flera, inte kom med direkt men kommer inom 24 timmar - det borde man klara med några mindre klädinköp.

Nu kan det ju vara den väskan kanske JUST alla kostymerna till ett bröllop de kanske skulle till låg packade i? Vem vet? Om 1 av 2 väskor blir försenade är det ju stort chans att mkt av det man behöver kanske låg i just den?
Det måste väl vara upp till den enskilde men det verkar ju även dumt att inte nyttja den ersättning man har rätt till.. sen ska man väl inte mjölka det till sista spänn men jag hade inte tvekat att köpa en ny after shave, schysst skjorta, jeans, toalettprylar etc vid en sådan försening.
 

MrDollar

Medlem
Nyttja ja, utnyttja nej. Finns ju parasiter som inget annat önskar än över 4h försenade med flyget, någon form av strul på hotellet så man kan tigga poäng samt förlorat bagage (där man givetvis har MINST 10 kostymer av bättre kvalité)

Obs, ej riktat mot TS.
 
Last edited:
Nyttja ja, utnyttja nej. Finns ju parasiter som inget annat önskar än över 4h försenade med flyget, någon form av strul på hotellet så man kan tigga poäng samt förlorat bagage (där man givetvis har MINST 10 kostymer av bättre kvalité)

Obs, ej riktat mot TS.
Finns säkert de som checkar in en billig extra Biltema väska på resor för att maximera chanserna att bli av med den. :)

Jag är inte riktigt den personen, men jag ska erkänna att jag hoppats både 1 och 2 gånger på en flight ska bli lite extra sen för att kvala in för ersättning. Men helt av allt vill man ju resa på de tider man bokat (eller bättre!).
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen