Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hej,

Har inte tidigare bokat någon awardresa tidigare men funderar nu om det finns tillstymmelse till chans att boka något roligt v.30. 2v2b 317k poäng och två amex vouchers. Mycket tacksam om någen med erfarenhet kan kommentera.

Trevlig lördag!

Ja det är bara att börja söka :)
Kod:
www.sas.se/eurobonus/star-alliance-award-trips/
www.sas.se/en/eurobonus/award-trips/#/award-trips
 

jaffa99

Ny medlem
Hej! Har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Har bokat CPH - Miami 22 mars med SAS (Fly Premium) Business enkel resa för 2 personer, totalt 72 k poäng.
Finns inget hem med SAS men finns med T.ex Swiss och TAP ser jag i SAS star alliance sökmotor. Finns t.ex hem med SWISS i Business 26 mars för 78K poäng per person där jag tänkte använda 2 4 1 så det totalt blir 78 k poäng för 2. Har inte bokat detta än.
Min fråga då är om det går att slå ihop bokningen på något sätt så det blir en bokning och kanske billigare i poäng totalt eller det går ej att kombinera Fly Premium och 2 4 1 sådär?
Hur hade ni gjort?
Min tanke är att jag bara bokar via SAS hemsida i Swiss Business för 78 k poäng hem (efter 2 4 1) och sen kanske kan se om Lufthansa har First 14 dagar innan?
Kanske är lite svårt att fatta vad jag menar men uppskattar all hjälp. Tack!
 
Hej! Har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Har bokat CPH - Miami 22 mars med SAS (Fly Premium) Business enkel resa för 2 personer, totalt 72 k poäng.
Finns inget hem med SAS men finns med T.ex Swiss och TAP ser jag i SAS star alliance sökmotor. Finns t.ex hem med SWISS i Business 26 mars för 78K poäng per person där jag tänkte använda 2 4 1 så det totalt blir 78 k poäng för 2. Har inte bokat detta än.
Min fråga då är om det går att slå ihop bokningen på något sätt så det blir en bokning och kanske billigare i poäng totalt eller det går ej att kombinera Fly Premium och 2 4 1 sådär?
Hur hade ni gjort?
Min tanke är att jag bara bokar via SAS hemsida i Swiss Business för 78 k poäng hem (efter 2 4 1) och sen kanske kan se om Lufthansa har First 14 dagar innan?
Kanske är lite svårt att fatta vad jag menar men uppskattar all hjälp. Tack!
Det bör gå att slå ihop och då blir det billigare. Totalt blir det ju 130.000 poäng då istället för 150k som i ditt exempel. Då använder ni 2-4-1 eftersom Fly Premium inte går att använda med en star Alliance-resa.
 

Tonton

Medlem
Min fråga då är om det går att slå ihop bokningen på något sätt så det blir en bokning och kanske billigare i poäng totalt eller det går ej att kombinera Fly Premium och 2 4 1 sådär?

Går inte att använda både två.
Just nu blir din totalkostnad följande om det bokas som två enkelresor:
  • 72 000 poäng för Köpenhamn-Miami i SAS Business med FlyPremium, enkelresa
  • 78 000 poäng för Miami-Köpenhamn i Star Alliance-bolag med 2-4-1 voucher, enkelresa.
= 150 000 poäng totalt för ovan nämnd resa

En Tur & Retur med Star Alliance går på 130 00 poäng. Med andra ord billigare än hur du för närvarande planerar att strukturera dina bokningar. För att lägga till hemresan samt applicera din 2-4-1 voucher på din bokning så måste du förmodligen avboka dina SAS-flighter och hoppas på att de kommer tillbaka till inventory. Ibland kan man göra om en FlyPremium-bokning till en 2-4-1 bokning utan att avboka flighterna, men det är oftast bara om bokningen var gjord väldigt nyligen och att det fanns en speciell anledning till det. Mitt råd blir således att först kolla på alternativa Star Alliance-flighter du kan ta, ifall dina SAS-flighter inte kommer tillbaka till inventory. Hittar du inga vettiga alternativ så hade jag gjort bokningen som två enkelresor. Hittar du däremot vettiga alternativ så hade jag chansat och hoppas biljetterna kommer tillbaka. Det finns ändå en potentiell uppsida på 20 000 poäng :)


 
Det är inte omöjligt att de kan ändra en FlyPremium. De behöver ju egentligen bara ändra bokningen och justera poängen.
Jag har fått dem gjort det omvända, byta en star alliance 2-4-1 till en ren SAS med FlyPremium, men agenten fick prata med sin supervisor först.
Däremot är det ju förstås möjligt att de inte vill lägga på 2-4-1 på en gammal bokning som ev gjordes innan man hade vouchern.
 
Tittar på att boka min första award resa med 2-4-1 och skulle ju vilja ta mig till Los Angeles i business. Verkar inte det lättaste att hitta något ledigt där. Jag är väldigt flexibel i tid och vill stanna ca 14 dagar. Verkar vara enklare att hitta nått till ORD för att sen kanske leta sig vidare därifrån. Ge mig era bästa tips :)
 
Jag tänkte boka en flygresa till Thailand i vinter men inte helt säker på exakta datum ännu pga ledighet osv. Det står i sökningen när man valt sin resa att den är återbetalbar och ombokningsbar. Vad är avgifterna för detta och hur sent inpå kan man tex avboka hela resan eller ändra den?
 

Doctor-X

Medlem
Jag tänkte boka en flygresa till Thailand i vinter men inte helt säker på exakta datum ännu pga ledighet osv. Det står i sökningen när man valt sin resa att den är återbetalbar och ombokningsbar. Vad är avgifterna för detta och hur sent inpå kan man tex avboka hela resan eller ändra den?

Du kan avboka en Star Alliance-bonusresa upp till en arbetsdag före utresans avgång och få tillbaka dina poäng så länge de inte har utgått.

Exakta villkor:
2.13 Cancellations and rebooking. You can cancel your booking and receive a full refund within twenty-four (24) hours of making the booking. Rebooking and cancellation of Star Alliance award tickets is allowed up to one business day before the outward departure time. Once you have started your outbound journey, your homebound journey cannot be rebooked or cancelled. In the event of cancellation up to one business day before the outward departure, valid points will be transferred back to the EuroBonus account (expired points cannot be transferred back to the EuroBonus account). Any service fee will not be refunded at cancellation. A service fee will be charged for rebooking of Star Alliance award tickets.

Bokningsavgift på 450:- per person, plus en ändringsavgift på 150:- per person.
 
Last edited:
Toppen