Senaste nytt

SAS köper en till Airbus A330-300E med leverans våren 2019, ersätter LN-RKP!

KalleSus

Medlem
Vi släpper den gärna - kan bara tillägga att din länk leder till exakt samma ställe i den andra tråden - men att din länk inte är klickbar för mig, så jag måste kopiera och klistra in...
 

palmen

Moderator
Vi släpper den gärna - kan bara tillägga att din länk leder till exakt samma ställe i den andra tråden - men att din länk inte är klickbar för mig, så jag måste kopiera och klistra in...
Lite info till alla angående länkar.

Tar man bara länken i URL fältet så pekar den på typ page27. Problemet är att man kan ställa in olika antal poster på varje sida, standard är 10 men jag har ställt in 40 för min del. Dvs din page 2 kan vara post 11-20 för dig och 41-80 för mig. Blir väldigt svårt att leta då när man inte vet hur många inlägg per sida personen har som postar en länk.

Om man istället kopierar URL från "numret" på inlägget (kör man mobil måste man lägga den på sidan för att numret ska synas) så kommer man direkt till den post där inlägget finns oavsett hur många inlägg man har ställt in på att visa.

Kan vara bra att veta om man vill länka till ett specifikt inlägg i en tråd.

/Moderator
 
Vi släpper den gärna - kan bara tillägga att din länk leder till exakt samma ställe i den andra tråden - men att din länk inte är klickbar för mig, så jag måste kopiera och klistra in...
Min länk var inte klickbar pga att jag lade den i kod-fält så du kunde se URL.. :) som du säkert noterade kunde du inte klicka "din" länk heller pga att jag lade även den i kod-fält. Här är är den i det vilda så du kan testa för referens:
Bekräftat: SAS har köpt LN-RKP (ex-LAN) | Sida 27 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Och det är som @palmen säger, jag har ex forumet inställt på att visa 100 poster per sida; då funkar inte länkar som försöker hårdlänka till en viss sida baserad på den användarens inställning.

On topic: är det senaste fortfarande att SE-REH ska gå transatlantiskt i mitten av juli?
 

WF789

Medlem
Så snart amerikanerne godkjenner den kommer den vel til å fly. Godkjenningen tar vel litt lengre tid i Kina.
 

apknug

Medlem
Godkänner FAA per individ? Räcker alltså inte ett "typgodkännade" som torde finnas för de flesta luftrum?
 
Godkänner FAA per individ? Räcker alltså inte ett "typgodkännade" som torde finnas för de flesta luftrum?
Eftersom att den är Svensk-reggad så är det väl svenska Transportstyrelsen som måste genomföra en registreringsbesiktning innan SAS kan börja sätta planet i trafik. Tills nu har SE-REH bara varit en interemistisk registrering för att flyga hem henne från Toulouse. Och nu är det semestertider inom staten så vi får väl se hur lång tid det tar...
 

apknug

Medlem
Så snart amerikanerne godkjenner den kommer den vel til å fly. Godkjenningen tar vel litt lengre tid i Kina.
Eftersom att den är Svensk-reggad så är det väl svenska Transportstyrelsen som måste genomföra en registreringsbesiktning innan SAS kan börja sätta planet i trafik. Tills nu har SE-REH bara varit en interemistisk registrering för att flyga hem henne från Toulouse. Och nu är det semestertider inom staten så vi får väl se hur lång tid det tar...
Låter rimligt, men ska sen besiktningsprotokollet skickas till USA o Kina för att få flyga dit?

Borde räcka med att det är en "riktig" registering på SE register.
 

WF789

Medlem
Godkänner FAA per individ? Räcker alltså inte ett "typgodkännade" som torde finnas för de flesta luftrum?
Om jeg forsto det riktig fra "noen i miljøet" så må hvert individ godkjennes. Har ingen kjennskap til reglene selv utover det vedkommende sier.
 

Robert flysas

Moderator
Källa: Flygtorget.se

Nu lämnar första Airbus A340 SAS flotta


Flygnyheter, den 11 juli 2019
De nya maskinerna är på väg in och nu försvinner också de första Airbus A340 som troget gjort tjänst på SAS långlinjer. Först till skroten är LN-RKP.



I dagarna tog SAS emot den femte och hittills sista nya Airbus A330E i en beställning på fem maskiner. De är i dagsläget de yngsta långlinjemaskinerna i SAS-flottan med bara tre-fyra år till skillnad från de övriga A330-maskinerna som ligger på cirka 15 år. Men framför allt är de yngre än de A340-300 som tidigare var ryggraden i långlinjeflottan men som nu ska lämna SAS. Först ut är LN-RKP med 22 år på nacken och som köptes in från chilenska Lan Chile för i första hand fungera som reservmaskin men som i princip varit i full tjänst i flygprogrammet. Det har varit en maskin som inte hållit fullgod SAS-standard och som därför ska lämna så snart som möjligt.

Den nya Airbus A330E, SE-REH, genomgår just nu de slutliga godkännandena, bland annat från amerikanska FAA och ska sättas i trafik på USA så snart som möjligt. I det ögonblick som det sker, tas LN-RKP ur trafik och flygs då till Tarmac i södra Frankrike för att skrotas. Delar av maskinen, framför allt motorerna, skickas dock tillbaka till SAS för att bli en del av reservdelslagret. Redan ett stycke in på 2020 ska nästa A340 flygas samma väg ner till Frankrike och sedan rullar det på i takt med att den nya A350-900 levereras med start i slutet av året.

Hur många av de åtta A340-300 som idag flyger för SAS verkligen ska fasas ut är inte helt klart. Det har tidvis talats om att några ska behållas, kostnadsmässigt avskrivna och trots fyra motorer relativt billiga i drift. Däremot är det klart att de A340 som lämnar SAS inte kommer att flyga vidare utan skrotas – andrahandsmarknaden för drygt tjugoåriga maskiner med fyra motorer är inte ljus. Värdet ligger istället i de delar av maskinen som kan återvinnas.
 
Toppen