Senaste nytt

Swiss med SAS Diamond

Hachans

Medlem
Hej, tack för alla svar. När jag checkade in stod det inte något på kortet. Hon som checkade in mig hjälpte mig och skrev ut nya där det stod SKP. Funkade inte i fast track (som jag då kanske inte skulle ha) men inte heller i loungen. Där sa personalen att det blev inlagt på fel sätt. Fick ett nytt vid gate för flyg 2 (Zürich-Madrid) där det stod SK*G (Detta fungerade i Loungen). Jag bokade och flög LX förra månaden också, men då i Business så jag reflekterade in hur det fungerade (Fick dom poäng till EuroBonus som jag skulle). Svar från Swiss nu att det ska vara ok på vägen hem.

Det är någon som gjort fel, antagligen vid incheckningen. Det är absolut inga generella problem med Swiss och Eurobonus.
 

ulagun

Medlem
Det är någon som gjort fel, antagligen vid incheckningen. Det är absolut inga generella problem med Swiss och Eurobonus.

NJa...
Detta med SKP är märkligt.
Hustrun och jag flyger uteslutande med LH-gruppen numera.
Lägger in bägges EBG vid bokningen. När vi printar ut boardingkorten hemma kvällen innan avresa är det mer regel än undantag att på mina boardingkort står det SKG, men på hennes SKP.
Innebär som sagts inga förmåner eller poäng.
Aldrig några problem få nytt boardingkort på flygplatsen antingen vid incheckningen, infodesken eller av loungepersonalen och då med med SKG inlagt.
Har däremot aldrig lyckas få en förklaring vad P:et står för eller varför detta händer gång på gång.
 

palmen

Moderator
NJa...
Detta med SKP är märkligt.
Hustrun och jag flyger uteslutande med LH-gruppen numera.
Lägger in bägges EBG vid bokningen. När vi printar ut boardingkorten hemma kvällen innan avresa är det mer regel än undantag att på mina boardingkort står det SKG, men på hennes SKP.
Innebär som sagts inga förmåner eller poäng.
Aldrig några problem få nytt boardingkort på flygplatsen antingen vid incheckningen, infodesken eller av loungepersonalen och då med med SKG inlagt.
Har däremot aldrig lyckas få en förklaring vad P:et står för eller varför detta händer gång på gång.
Har hon åäö i namnet? En teori är att namn på flygbiljett inte stämmer med namn i statusen, just med specialtecken eller om man har namn i omvänd ordning så finns det risk för fel.
 

LPC123

Medlem
Har hon åäö i namnet? En teori är att namn på flygbiljett inte stämmer med namn i statusen, just med specialtecken eller om man har namn i omvänd ordning så finns det risk för fel.

Ja jag har ständiga problemnär jag flyger med andra bolag än SAS. Jag har 3 namn och alla ska stå på biljetten men bara mitt tilltals namn på Eurobonus kortet. Var enda gång strular det och dom kan inte lägga in det manuelt heller för namnen stämmer inte med EB :-(
Kan det vara något liknande som strular för er?
 
Jag har ett dubbel efternamn och har haft samma problem med Lufthansa, men det är bara ibland. Det är bara så tråkigt att man då alltid får dom sämsta platserna på planet. Mitten längst bak varje gång.... ja ja. Får hoppas på bättre hemresa och att personalen förstår skillnaden på SKP och SK*G. Tack igen för feedback!
 

Canadien

Medlem
Ja jag har ständiga problemnär jag flyger med andra bolag än SAS. Jag har 3 namn och alla ska stå på biljetten men bara mitt tilltals namn på Eurobonus kortet. Var enda gång strular det och dom kan inte lägga in det manuelt heller för namnen stämmer inte med EB :-(
Kan det vara något liknande som strular för er?

Du får byta taktik och bara skriva in första förnamnet plus efternamn i bokningar, så att det stämmer med eurobonuskortet.

Finns annan tråd här om det ämnet, att man inte behöver skriva i massa namn utan det räcker fint med bara ett.
 
Jag skriver exakt samma på sas och de andra bolagen och det är då samma som mitt EuroBonus.

Har tidigare haft problem med namn i olika ordning och så, men denna gången är det exakt ”rätt”.
 

LPC123

Medlem
Du får byta taktik och bara skriva in första förnamnet plus efternamn i bokningar, så att det stämmer med eurobonuskortet.

Finns annan tråd här om det ämnet, att man inte behöver skriva i massa namn utan det räcker fint med bara ett.

Har läst den tråden nu och problemet är att mitt 3e namn är mitt tilltalsnamn. Får bli ändrad ordning på namnen hos Skatteverket så är det löst :)
 

Canadien

Medlem
Har läst den tråden nu och problemet är att mitt 3e namn är mitt tilltalsnamn. Får bli ändrad ordning på namnen hos Skatteverket så är det löst :)
Spelar ingen roll, skriv då 3e namnet och ditt efternamn. Har gjort så i 10 år med sambon som har 2a som tilltal utan problem till både US och Asien.

Tallinn vill ofta ha samtliga namn när man bokar men då säger jag att det bara finnes ett.
 
Toppen