Senaste nytt

Hjälp! Air Europa till Madrid försenat

Samosaguas

Medlem
Sitter på Arlanda för att ta UX1642 till Madrid med Air Europa med avgångstid 16:10. Flyget är dock försenat och beräknad avgång är nu 19:30. Flyget från Madrid har dock inte lyft ännu (UX1641).

Enligt Air Europa är det tekniska problem som gör att planet fortfarande står på backen. Detta borde vara ett klockrent fall för €400 i ersättning gissar jag. Vilka rättigheter har vi till mat och dryck och liknande på Arlanda?

Någon som haft något ärende mot Air Europa och vet om de är lätta eller svåra att ha och göra med?

Antar att det inte finns några möjligheter för att bli ombokad?

Alla tips och saker att tänka på tas emot tacksamt.
 

Tonton

Medlem
Någon som haft något ärende mot Air Europa och vet om de är lätta eller svåra att ha och göra med?

Jag har ingen personlig erfarenhet av det - men - Mitt tips är att du inte lägger ner så mycket tänkande på det just nu. du har inte ens kommit iväg ännu. Och flighten som du skulle ta har inte ens avgått enligt vanligt tidtabell ännu. (EDIT: Nu när jag tryckte på skicka så har tiden redan runnit förbi avgångstid :D)

Antar att det inte finns några möjligheter för att bli ombokad?

Såklart det finns. Kolla vad det finns för alternativ (med andra ord var proaktiv) och kontakta sedan Air Europe med dina förslag.

Vi kan ju konstatera att du kommer att bli +4h sen, om de inte bokar om dig till något snabbt alternativ snart. (vilket inte existerar).

Alla tips och saker att tänka på tas emot tacksamt.

här har du lite hänvisning till EU261/2004:

Article 6
Delay
1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:
(a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less; or
(b) for three hours or more in the case of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and of all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or
(c) for four hours or more in the case of all flights not falling under (a) or (b),

passengers shall be offered by the operating air carrier:
(i) the assistance specified in Article 9(1)(a) and 9(2); and
(ii) when the reasonably expected time of departure is at least the day after the time of departure previously announced, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and
(iii) when the delay is at least five hours, the assistance specified in Article 8(1).

Article 8
Right to reimbursement or re-routing
1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between:
(a) - reimbursement within seven days, by the means provided for in Article 7(3), of the full cost of the ticket at the price at which it was bought, for the part or parts of the journey not made, and for the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger's original travel plan, together with, when relevant,
- a return flight to the first point of departure, at the earliest opportunity;

(b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity; or

(c) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats.

Här har du lite olika flightmöjligheter (har sökt för 1 person):

Screenshot 2019-07-05 at 16.19.53.png


Problemet är att oavsett om du bokas om till Norweigan- eller SAS/Brussels-flighten så kommer du bara fram cirka 1h innan vad som beräknas just nu. Men det kan det ju iofs ändå vara värt :)

Frågan är om Air Europe är så sugna på det - men ligg på dem - du har rätt att bokas om till det.
 

Samosaguas

Medlem
Jag har ingen personlig erfarenhet av det - men - Mitt tips är att du inte lägger ner så mycket tänkande på det just nu. du har inte ens kommit iväg ännu. Och flighten som du skulle ta har inte ens avgått enligt vanligt tidtabell ännu. (EDIT: Nu när jag tryckte på skicka så har tiden redan runnit förbi avgångstid :D)



Såklart det finns. Kolla vad det finns för alternativ (med andra ord var proaktiv) och kontakta sedan Air Europe med dina förslag.

Vi kan ju konstatera att du kommer att bli +4h sen, om de inte bokar om dig till något snabbt alternativ snart. (vilket inte existerar).



här har du lite hänvisning till EU261/2004:

Article 6
Delay
1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:
(a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less; or
(b) for three hours or more in the case of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and of all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or
(c) for four hours or more in the case of all flights not falling under (a) or (b),

passengers shall be offered by the operating air carrier:
(i) the assistance specified in Article 9(1)(a) and 9(2); and
(ii) when the reasonably expected time of departure is at least the day after the time of departure previously announced, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and
(iii) when the delay is at least five hours, the assistance specified in Article 8(1).

Article 8
Right to reimbursement or re-routing
1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between:
(a) - reimbursement within seven days, by the means provided for in Article 7(3), of the full cost of the ticket at the price at which it was bought, for the part or parts of the journey not made, and for the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger's original travel plan, together with, when relevant,
- a return flight to the first point of departure, at the earliest opportunity;

(b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity; or

(c) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats.

Här har du lite olika flightmöjligheter (har sökt för 1 person):

Visa bifogad bild 93442

Problemet är att oavsett om du bokas om till Norweigan- eller SAS/Brussels-flighten så kommer du bara fram cirka 1h innan vad som beräknas just nu. Men det kan det ju iofs ändå vara värt :)

Frågan är om Air Europe är så sugna på det - men ligg på dem - du har rätt att bokas om till det.
Stort tack! Ska höra med Air Europa om de kan tänka sig att boka om oss.
 

Mr.cake

Medlem
Eftersom Air Europa är med i skyteam kan jag tänka mig att det är enklast att göra över alliancen. Så KLM borde kunna gå bäst, självklart så kan du trycka på de att välja andra bolag också.
 

Tonton

Medlem
Stort tack! Ska höra med Air Europa om de kan tänka sig att boka om oss.

Personligen skulle jag försöka få till alternativet via Brussels! De säljer bara "dyr" Go, så blir minst 1000 Eurobonuspoäng (innan potentiell EBG/EBD-bonus) för första flighten. Med Brussels vet man aldrig... :)

Det börjar dock bli tight för både KLM- och SAS-alternativet.

Jag hoppas ni inte har incheckat bagage :)
 

Samosaguas

Medlem
Personligen skulle jag försöka få till alternativet via Brussels! De säljer bara "dyr" Go, så blir minst 1000 Eurobonuspoäng (innan potentiell EBG/EBD-bonus) för första flighten. Med Brussels vet man aldrig... :)

Det börjar dock bli tight för både KLM- och SAS-alternativet.

Jag hoppas ni inte har incheckat bagage :)
Jo visst har vi incheckat bagage ;) Tror det blir svårt att hinna. Ska försöka med Norwegian.
 
Toppen