Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

squeezen

Medlem
1. Vi vill börja resan på Borneo och avsluta i Tokyo. Kan man boka Stockholm-Kuala Lumpur dit och Tokyo-Stockholm hem i samma bokning med samma 2-4-1 voucher? Eller är det för stora avstånd för att funka som open jaw?
Det ska gå bra som open jaw, kravet är att gapet inte är längre än någon av sträckorna.
ARN- KUL: 5838 miles
KUL-TYO: 3326 miles
TYO-ARN: 5079 miles

Dock räknas KUL som "sydostasien" och Tokyo som "central asien" så det kanske de tjurar om. Dock samma poängpris för båda zonerna vilket är till din fördel i just denna fråga.

2. Vad kostar det egentligen? När jag kollar SAS egna star alliance-sök verkar det vara 45.000 per person och sträcka när jag söker t/r, men söker man en enkelresa står det 54.000?
kolla på länken: Poängtabeller | SAS
Välj sedan "star alliance" då (då SAS endast flyger till Tokyo, Hong Kong, Shanghai och Peking i den region du vill åka så kommer det inte att funka med SAS biljett såvida du inte väljer att åka till någon av deras egna destinationer och sedan flyger vidare med separat egen biljett.
Priser med star alliance per person: 90.000 i eco och 165.000 i business. Hittar du SAS flyg kostar ju business 100.000 så det är en viss skillnad såklart i poöngpriser så separata biljetter kanske är ett alternativ, finns gott om low cost carriers i regionen.

3. Vi har uppenbarligen bara poäng att boka ekonomi nu, är det möjligt att uppgradera senare när vi får ihop mer poäng i höst?
ja, om (bonus)platser då finns i business.

4. Kan man boka om sin resa till annan dag/tid? Isf vad kostar det och hur sent innan kan man?
JA det går, kostar 150kr per person varje gång du vill göra ändring. Ändringar går att göra fram till 24h innan avresa. Påbörjad resa kan aldrig ändras.
 

squeezen

Medlem
Har kikat i tråden om lyckade bokningar men ser inte direkt något, har någon lyckats boka EU-PEK/PVG/HKG-SIN/BKK-Tokyo?
Eller anses det vara unreasonable att flyga så långt söderut som SIN/BKK om man först landat i PEK och sedan ska till TYO?
 

Hylve

Medlem
Har kikat i tråden om lyckade bokningar men ser inte direkt något, har någon lyckats boka EU-PEK/PVG/HKG-SIN/BKK-Tokyo?
Eller anses det vara unreasonable att flyga så långt söderut som SIN/BKK om man först landat i PEK och sedan ska till TYO?

Jag har fått till ARN-CPH-SIN-KIX-BKK utan problem, så det bör funka.
 

Big Birger

Medlem
Alltid bättre att boka något även om det inte är helt optimalt! Gäller det rena SAS resor kostar det ju inget att boka av om man ändrar sig, och dessutom kostar det "bara" 150kr/person att boka om om man bara ska ändra någon enstaka flight i bokningen och vill vara säker på att resten ligger kvar.
Jag har haft en bokning i PLUS som jag bokad om till Business via sas.se när det tillkom platser. Det kostade mig inga extra poäng då just den biljetten var bokad med Master Card Fly Premium och ingen ombokningsavgift heller då jag gjorde det direkt i bokningen på webben.
 

squeezen

Medlem
Fick idag nej på att åka EU-PEK-SIN-BKK då det ansågs unreasonable att åka till BKK via SIN.
De menade att det fanns platser i business från PEK-BKK direkt och att det då inte fanns anledning att åka via SIN.
Riktigt B.
Var Kristina (vid namn) som pratar perfekt engelska dessutom så koll på läget. Satte mig även på hold när vi hittat flighterna och skulle boka igenom och sade hon då pratade med Supervisor som sade nej...

Får se, planerar ändå att ändra en hel del.
Visades dessutom fel inventory på Air China F från FRA och MUC, det var endast 1 eller 0 platser från 3/1 till 10/1 medan Awardfares visar massor. Fanns via LHR eller CDG dock. Så resan är nu CPH-LHR-PEK-SIN-CGK /// CGK-SIN-IST-STR-CPH
 
Fick idag nej på att åka EU-PEK-SIN-BKK då det ansågs unreasonable att åka till BKK via SIN.
De menade att det fanns platser i business från PEK-BKK direkt och att det då inte fanns anledning att åka via SIN.
Riktigt B.
Var Kristina (vid namn) som pratar perfekt engelska dessutom så koll på läget. Satte mig även på hold när vi hittat flighterna och skulle boka igenom och sade hon då pratade med Supervisor som sade nej...

Får se, planerar ändå att ändra en hel del.
Visades dessutom fel inventory på Air China F från FRA och MUC, det var endast 1 eller 0 platser från 3/1 till 10/1 medan Awardfares visar massor. Fanns via LHR eller CDG dock. Så resan är nu CPH-LHR-PEK-SIN-CGK /// CGK-SIN-IST-STR-CPH
Awardfare är inget som är 100% säker på tillängliga platser. Speciellt när det kommer till F
Det samlar informationen från alla olika sidor och ger ett bra/oftast så rätt intryck om vad som kan bokas.
Men inte 100% säkert.
För mig har del alltid visat 100% rätt på det jag velat boka, men som sagt den ger ett hum i rätt riktning
 

Tonton

Medlem
Visades dessutom fel inventory på Air China F från FRA och MUC, det var endast 1 eller 0 platser från 3/1 till 10/1 medan Awardfares visar massor.

Som jag svarade dig i den andra tråden: Awardfares awardsökmotor, nu med fler funktioner | Sida 22 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

nja, den visar ju rätt för United och LifeMiles och Aeroplan när det kommer till First. För Eurobonus går det bara att anta, baserat på det. För full bekräftelse så måste man ringa in till Eurobonus. Eurobonus visar enbart ekonomi, plus samt business online.
 

squeezen

Medlem
Som jag svarade dig i den andra tråden: Awardfares awardsökmotor, nu med fler funktioner | Sida 22 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

nja, den visar ju rätt för United och LifeMiles och Aeroplan när det kommer till First. För Eurobonus går det bara att anta, baserat på det. För full bekräftelse så måste man ringa in till Eurobonus. Eurobonus visar enbart ekonomi, plus samt business online.
ok, hur ser jag det där då? Jag är gold och kan göra custom searches men ser inte program specifikt, vilken flik är det?

Oavsett är det väl en försämring att inte kunna åka till BKK via SIN? (inget med awardfares att göra)
 

pastar

Medlem
Hej,
Jag har alltid bokat direkt via Tallin tidigare och aldrig via SAS egen sökmotor för resor inom alliansen, men då jag har lite begränsat spann på datum denna gången har det uppstått en liten fundering.

Jag har hittat min route i business via SAS sida, men ambitionen är såklart att åka First om det dyker upp något.
Om jag bokar min resa via hemsidan, kan jag sen jobba ombokning via Tallin till First, eller måste jag så att säga boka av, få in poängen igen, och sedan ringa Tallin? Kan jag tillexempel byta bara ett ben till First om det dyker upp och sedan åka buisness tillbaka igen?

Om det går smärtfritt att boka om sen så tänkte jag att jag säkrar upp med en Buisness så det inte blir något strul närmare avfärd.

Med vänlig hälsning //P
 
Toppen