Senaste nytt

Hur fungerar standby på Arlanda för United-flighten?

AABack2ARN

Medlem
Brukar roa mig med att kolla i United-appen med jämna mellanrum och konstatera att det är en ganska stadig lista på folk som står standby på UA69. Ofta kring 5 namn.

Jag har förståelse för att när det uppstått problem som inställda flyg finns det behov av standby dagen efter eller i värsta fall ett par dagar efter den inställda flighten men under normala förhållanden känns det lite märkligt med tanke på att det enbart finns en (1) UA-flight om dagen från Arlanda.

I lördags var det 6 personer och i morse var det 5 stycken (alla kom med bägge dagarna enligt appen). Men så vitt jag förstår det måste man vara på plats på Arlanda för att komma med på standbylistan.

I de fall det går många plan under en dag är det inte speciellt konstigt med standby-listor men vad gör passageraren som blir nekad ombordstigning i detta fall? Åker hem till hotellet och väntar till nästa dag? Eller tillåter United i dessa fall passagerare som har biljett ARN-LHR-EWR att ställa sig standby på ARN-EWR?
 

palmen

Moderator
Utan att veta men kan mycket väl vara id passagerare som chansar på att komma med, sen har de en chans till på sas flighten
 

AABack2ARN

Medlem
Utan att veta men kan mycket väl vara id passagerare som chansar på att komma med, sen har de en chans till på sas flighten

Känns långsökt med tanke på att SAS numera inte har några codeshares på SK903 (stämmer verkligen det?) och man borde väl rimligtvis ha en biljett hos United för att få ställa sig standby? Idag var det 4 som kom med (där ibland hela familjen 'BUT'). När jag kollade vid 7-tiden var det 6 personer på listan så några verkar inte ha kommit med.

Nördvarning? Japp :)
 

Plus

Medlem
Känns långsökt med tanke på att SAS numera inte har några codeshares på SK903 (stämmer verkligen det?) och man borde väl rimligtvis ha en biljett hos United för att få ställa sig standby? Idag var det 4 som kom med (där ibland hela familjen 'BUT'). När jag kollade vid 7-tiden var det 6 personer på listan så några verkar inte ha kommit med.

Nördvarning? Japp :)

Id har ju inget med code share att göra.
De kan mycket väl boka på båda för att prova med UA först och går inte det köra 903.

Tror att det är det mest logiska svaret.
 

palmen

Moderator
Känns långsökt med tanke på att SAS numera inte har några codeshares på SK903 (stämmer verkligen det?) och man borde väl rimligtvis ha en biljett hos United för att få ställa sig standby? Idag var det 4 som kom med (där ibland hela familjen 'BUT'). När jag kollade vid 7-tiden var det 6 personer på listan så några verkar inte ha kommit med.

Nördvarning? Japp :)
Nu har jag aldrig kunnat flyga på ID men som jag tolkar det så bokar de en ID-biljett och är flighten full så hamnar de på waitlist och öppnas det upp platser kommer de med och de debiteras för biljetten, annars blir de inte debiterade.
Det behöver inte finnas codeshare för att flyga på SAS ID biljetter. De kan ju flyga på de flesta bolag inom Star Alliance och en del utanför alliansen också som jag förstått det.
 

AABack2ARN

Medlem
Missade den lilla detaljen att du skrev 'ID' - det känns ju som ett betydligt mer troligt scenario där standby skulle kunna fungera.
 

henke12

Medlem
Nu har jag aldrig kunnat flyga på ID men som jag tolkar det så bokar de en ID-biljett och är flighten full så hamnar de på waitlist och öppnas det upp platser kommer de med och de debiteras för biljetten, annars blir de inte debiterade.
Det behöver inte finnas codeshare för att flyga på SAS ID biljetter. De kan ju flyga på de flesta bolag inom Star Alliance och en del utanför alliansen också som jag förstått det.

Ungefär så kan man säga att det funkar :)

En bättre jämförelse är att man flyger på en "Fullflex-C" biljett som är 100% flexibel och återbelalningsbar (efter efter avgång/no-show) med den lilla detaljen att en ID-biljett inte ger "confirmed" seat
 

Canadien

Medlem
Ungefär så kan man säga att det funkar :)

En bättre jämförelse är att man flyger på en "Fullflex-C" biljett som är 100% flexibel och återbelalningsbar (efter efter avgång/no-show) med den lilla detaljen att en ID-biljett inte ger "confirmed" seat
Man får alltså Fast track, lounge och många baspoäng på en ID-biljett? Eller är det bara fullflex-C när det gäller avbokning?
 

henke12

Medlem
Nja, man får väl varken poäng, fast track eller lounge på ID biljetter? Iaf inte när man flyger med SAS.
Stämmer
ID-biljetter ger officiellt inget sånt såsom fasttrack/lounge och sånt
Inga bonuspoäng och heller inte chanser till EG261/2004 eller hotell/mat-vouchers och dylikt
 
Toppen