Senaste nytt

Vad jobbar ni med? (Presentation av medlemmar)

Äldre man ( 35 ) mental ålder ca 20.

Har haft som arbetsområde, Kina,Japan,Australien, NZ och USA under olika befattningar och olika bolag under snart 16 år.

Jobbat som Produktchef, produktspecialist, service ingenjör och nu applications specialist/ service ingenjör.

Har börjat trappa ner i och med att jag ska bli pappa och har idag bara norden som område dvs få hotellnätter och många över dagen flyg.
Har Eurobonus Pandion.

Har som hobby att lyfta skrot ( bänkpress 220kg, marklyft 290 kg för dom som är intresserade ) och fotografi.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
AHO skrev:
Det är inte så många branscher som kan erbjuda sina anställda Business class på affärsresor...

Nu kom jag på en genial idé!

Eftersom fler och fler företag förbjuder sina anställda att flyga i Business/First class som har "Economy class only"-policy.

Jag föreslår att SAS byter namn av dagens "Business class" till "Economy class" och dagens "Economy class" till t ex "Punishment class™" eller "Jantelagen class".

Med denna förändring SAS kan få många företagskunder som har "Economy class only"-policy och företagsanställda som flyger i den nya "Economy class" blir nöjda. ;)

Jag kanske måste byta jobb till marketing-konsult i flygbranschen...
 

SK9269

Medlem
Jag föreslår att SAS byter namn av dagens "Business class" till "Economy class"

Det hade åtminstone löst problemet med att jag alltid måste skriva "SAS har inte någon businessklass. Businessklass anges eftersom biljetten är ombokningsbar" på mina reseräkningar när jag flyger med SAS mellan Malmö och Stockholm eftersom det står businessklass på biljetterna :D

De tider jag reser är tider då det oftast är mest uppbokat och ont om ekonomibiljetter så jag bokar ofta dessa s.k. businessklassbiljetter.
 
Ja ett namnbyte från business class till "super savings class" eller något i den stilen hade varit underbart. Hos oss har jag nämligen märkt att det inte är priset som spelar roll, utan just att det står business class.

Ingen bryr sig om biljetten ARN-CPH kostar nästan 6000kr, bara det inte står business någonstans. Vilket är bra, för efter att resebyrån vi använder ändrade i sitt system, så skickas biljettförslaget ut som en bild i ett mail, och detta går inte att skicka vidare så att bilden syns, så jag får skriva pris och tider jag flyger och mellan vart, manuellt och råkar alltid glömma att skriva bokningsklass :) Brukar går bra. Efter tidigare incidenter har de kanske lärt sig att inte lägga sig i mina bokningar för det har slutat med att jag inte fått biljetter och inte kunnat åka. Aldrig strul när jag bokar själv :)
 

henrik l

Medlem
Ingen bryr sig om biljetten ARN-CPH kostar nästan 6000kr, bara det inte står business någonstans.

Tror att du slog huvudet på spiken där. Utan att ha några djupare belägg för det, misstänker jag att om man är slö och bokar sent en economy för 12-13 000 kr till Asien lyfter ingen ett ögonbryn. Men om man varit på tårna och boka samma resa i business för det priset skulle det nog bli ett dj-ä liv på många ställen.
 
Sen kan ett tips vara att inte prata högt om sin strävan att nå t.ex. EBG eller att man har den eller den statusen osv. Då kan man få höra "Du får inte åka någonstans längre, vi måste ha dig på kontoret, vi blir så underbemannade när du är borta hela tiden". Så min taktik för att göra så lite väsen som möjligt ang. mina resor är att aldrig prata om bonuspoäng, lounger, osv. Alltid göra utresan sent, efter en hel dag på kontoret. Hemresan gör jag också alltid sent efter en hel dags arbete så jag kan vara först på kontoret dagen efter. Då saknas jag på kontoret två dagar mindre för varje resa.

Lite off topic kanske, ber om ursäkt för detta.
 

Marcus01

Medlem
Sen kan ett tips vara att inte prata högt om sin strävan att nå t.ex. EBG eller att man har den eller den statusen osv. Då kan man få höra "Du får inte åka någonstans längre, vi måste ha dig på kontoret, vi blir så underbemannade när du är borta hela tiden". Så min taktik för att göra så lite väsen som möjligt ang. mina resor är att aldrig prata om bonuspoäng, lounger, osv. Alltid göra utresan sent, efter en hel dag på kontoret. Hemresan gör jag också alltid sent efter en hel dags arbete så jag kan vara först på kontoret dagen efter. Då saknas jag på kontoret två dagar mindre för varje resa.

Lite off topic kanske, ber om ursäkt för detta.

Lite off topic men har företaget en bra, genomtänkt och allt igenom välkomponerad resepolicy så kommer man undan med det mesta utav problemen. Att ha en resepolicy som säger att " vi ska alltid boka billigast möjliga biljett" är ju tämligen värdelös....De flesta företagen tycker sig komma undan lätt på det sättet men okunskapen kostar i många fall mycket pengar varje år. Tro mig, jag vet.... Säg till om ni behöver hjälp med att utforma en resepolicy...;-)
 

sunkan

Medlem
Är 31 år och jobbar som frilansande Line Producer (ung projektledare) inom filmbranschen. Har bott i Göteborg de senaste 11 åren men fr o m september är det stockholm som gäller. Är EBG och flyger mestadels inrikes mellan got och arn. I övrigt någon eller några semesterresor samt något besök på filmfestivaler runt om i världen.

I november ska jag ut på min första poängresa som bär av mot New York tack vare SAS och Amex. Har precis även bokat mitt livs första businessbiljett som blir med BA till Toronto. Tänkte göra ett försök att nå iaf Silver i BAEC.

Mvh

Christian
 

lnixon

Medlem
41 år. Jobbar med incidenthantering och IT-säkerhet inom EU-forskningsprojekt på global basis. (300+ siter i ~60 länder.)

Jag skulle kunna resa hur mycket som helst, men håller det på ett strikt minimum nu under småbarnsåren. Följdaktligen är jag vanlig ynka EBB för tillfället. Men vänta bara!
 
Toppen