Senaste nytt

Räcker två dagar på Svalbard?

Förutom att ställa en och annan dum, men förhoppningsvis underhållande (SK1415 ARN-CHP #INTERNETFAIL | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor), fråga så känner jag inte att jag bidrar så mycket på forumet. Därav denna reserapport som jag hoppas någon ska kunna få lite idéer och inspiration från. Och så passar nog reserapporten bra just nu då jag sett några bokningar dit med nuvarande SAS Kampanj (Upp till 50% poängrabatt på SAS bonusresor, boka senast söndag 30 juni 2019 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor)

TL;DR - Nej, det tycker inte jag.

Bokning
På en SAS kampanj under våren som drog av 40% av priset på inrikes award resor bokade jag mig en helgresa till Svalbard. Som vanligt gick det att kombinera med Fly Premium så jag kunde åka Plus Oslo-Longyearbyen T&R för 6000 poäng.

OSL - LYR | 21:45 - 00:40 | SK4496 | Boeing 737-800
LYR - OSL | 02:25 - 05:20 | SK4497 | Boeing 737-800 (Winglets)

Inför resan
Eftersom jag bara skulle ha en lördag och söndag på plats så bestämde jag mig för att förboka saker att göra, för att ha allt planerat och verkligen kunna maximera tiden. Detta gjorde jag rätt enkelt med Activity Plannern på visitsvalbard.com.

Bokningarna blev en dagstur till Barentsburg och Pyramiden på lördagen och sen på söndagen en hike (som skulle innehålla lite snöskoter) och avsluta dagen med en kvälls-kajak på Adventsfjorden.

Avfärd
Runt lunchtid klev jag på en Nettbuss med destination Oslo S. Nettbuss tycker jag är väldigt bra att åka med, jätteskönt att kunna sitta själv tack vare deras 1+2 stolskonfiguration i främre delen av vissa bussar. Dom har alltid varit i tid, nästintill exakt på minuten, förutom på den här resan då något på bussen gick sönder. Därför så vi fick byta buss i Karlstad men det gav bara en försening på 20 minuter i slutändan vilket jag tyckte var bra jobbat (utan att dom körde superfort genom skogarna).
Väl i Oslo så finns valet mellan tåg och buss ut till flygplatsen. Tåg kändes som en no brainer och eftersom jag hade rätt mycket tid på mig så väntade jag några minuter extra och tog NSB/VY tåget istället för Flytoget (det kostade också ca 90 NOK mindre).
Till gardemoen tog det ca 25 minuter och från perrongen till inrikes loungen gick jag på mindre än 10 minuter.

En liten PSA: Svalbard är non-schengen så dit behöver man pass. Jag hade glömt bort att jag fyllt i APIS när jag gjorde bokningen men sån tur var så googlade jag någon dag innan och insåg att jag då behövde pass.

När det var ca 15-20 minuter till boarding så gick jag från den rätt fullsatta inrikes loungen. Efter att jag gått genom slussarna så såg jag på tavlan att till min gate var det bara 5 minuter, något som jag antog var inklusive passkontroll, så jag smet upp i SAS Guld loungen som var på gång att stängas men jag fick komma in ändå. Jag hade bara tänkt ta ett glas med juice då jag bara fått i mig ett par öl sen jag kom till flygplatsen men bredvid juicen såg jag en flaska Jameson, som jag har en liten soft spot för, så jag hällde upp en skvätt och satte mig. Jag hann inte ta mer än en sip innnan Turi sa att boarding var igång.

Några snabba steg tog mig till passkontrollen där det inte var någon 5 minuters kö, snarare tvärt om, då de automatiska/digitala passkontrollerna var avstänga. Detta höjde min stressnivå men efter ca 5-10 minuter slog dom igång dom digitala passkontrollerna vilket gjorde att kön började röra på sig och jag var snart vid gaten.

Flygningen till Svalbard gick utan konstigheter. Kuben innehöll lax och något annat (som jag inte åt) och till det blev det en IPA och såklart bröd. Vädret var klart över Svalbard, något som skulle hålla i sig över helgen, och bjöd på väldigt fina vyer.

IMG_2541.jpg
IMG_2554.jpg

Jag visste om att det var ljust dygnet runt men det var ändå en liten chock att gå ut till bussen vid 01-tiden och ha dagsljus. Till hotellet, Coal Miners Cabin, så tog jag en av alla bussar som stod uppställda utanför flygplatsen. Det kostade 70 NOK, om jag inte minns fel, och de accepterade MC/VISA (inte AMEX, kontanter vet jag inte).

Coal Miners Cabin
Tack vare att det kostade ca 1500kr/natt mindre än andra hotell så valde jag Coal Miners Cabin. Jag var lite sådär inställd mot att ha toa/dusch ute i korridoren men en kompis hade sagt att det var fräscht och inga problem vilket stämde.

Rummet jag fick var på andra våningen i hus nr. 5 och hade två enkelsängar , enda varianten som fanns?, och hade fönstret mot syd/sydöst så med gardinen för blev det mörkt nog på nätterna.
Jag hade packat med mig en vattenflaska för att ha vatten att dricka på rummet (Jag kunde inte läsa mig till att glas fanns på rummet, det kan ha funnits i köket på nedervåningen) och även ha med mig på aktiviteterna som var planerade.

Jag var aldrig i det köket dom hade innanför entrén i husen och såg knappt folk den korta tiden jag var där förutom på lördag kvällen, då var det lite livat där så vill man träffa nytt folk är det säkert en jättebra plats.
Jag åt istället på restaurangen som fanns på hotellet. Jag provade ren hamburgaren och en pulled pork burgare, båda smaka bra. Till det så fanns den lokala ölen att dricka Splitsbergen IPA, Pale Ale och Stout. IPAn och Pale Alen var väldigt goda tyckte jag ( jag är ingen finsmakare direkt som ni säkert kunnat gissa redan efter att jag nämnt jameson :p )

Frukosten var stabil, det fanns yoghurt, ägg, bröd och sånt. Jag kollade inte så noga efter jag hittat bröd, juice och kaffe…

Lördag
Jag var bokad på Catamaran to Barentsburg and Pyramiden med upphämtning 08:30 på hotellet, så det blev inte många timmar sömn för mig innan det var dags.

Upphämtningen skulle vara ca 08:30, då om åker runt och hämtar alla som ska med på de olika hotellen i byn så är det en ca. tid men som jag märkte är det bra att vara lite tidig då dom kom vid ca 08:20 redan. Eftersom dom hade en lista med vilka som skulle hämtas och vart så var de ändå noga med att vänta in alla och var man inte på plats så ringde de efter en, så det ska nog vara svårt att missa sin avgång.

Havet låg stilla den här soliga dagen så turen gick jättelugnt till Barentsburg. Jag var ute på däck nästan hela färden, det blåste såklart kallt men med många lager på mig så frös jag inget. Glömde bort att solen tar bra ute på havet så ansiktet fick sig en go bränna den här dagen :p
IMG_2641.jpg

Barentsburg och Pyramiden:
Jag är inte mycket för historia så det kanske var fel ställe att åka till men jag ville ut på havet och då när jag bokade så visste jag inte hur vädret skulle vara. Så att vara garanterad skydd mot vind och regn och också få se Svalbard från vattnet gjorde att jag bokade den här turen.

Det var ändå intressant att se hur en rysk/sovjetisk/kommunist stad ser ut. Det fanns guider på plats som visade oss runt och berätta lite om historien. Barentsburg är fortfarande i bruk, till skillnad mot Pyramiden, så man såg en del människor där. Jag tror det var någon städdag i byn för det var folk ute och plockade skräp och snyggade till. Det fanns även hotell på båda ställena om någon vill bo där.
Barentsburg:
IMG_2609.jpg

På postkontoren i båda byarna gick det att stämpla sitt pass med olika svalbard stämplar. Mitt val föll på isbjörnen med någon rysk text:
IMG_2621.jpg

Barentsburg var aktiviten på förmiddagen och påväg tillbaka till Longyearbyen bjöds det på rensoppa i en påse. Man kunde även köpa våfflor, korv och dricka.
IMG_2622.jpg
I Longyearbyen stannade vi för att plocka upp passagerare som bara skulle till Pyramiden. Man märkte direkt att det var en mer populär destination då båten gick från halvfull till full.

På väg till Pyramiden så fick jag min första smak av djurlivet. Några vitvalar (beluga whale) kom simmandes, det var nästan hopplöst att fånga på bild med jag gjorde ett försök ändå.
Innan vi la till vid Pyramiden så tog de en liten omväg för att åka och kolla på en glaciär men då det var för mycket is i vägen så kom vi inte så nära.
IMG_2695.jpg

Som vid Barentsburg stod det några glada ryssar med gevär och väntade på att visa oss runt. Pyramiden var tydligen ett litet skrytbygge för att visa västvärlden hur bra kommunismen var. I byn fanns också den nordligaste placerade poolen, basketplan, piano, internetcafe, bio, ja allt där var nog bland de mest nordligast placerade.
IMG_2755.jpg IMG_2760.jpg

Det hade varit en lång dag och dagarna inför den här resan hade jag sovit lite så jag började bli trött och såg fram emot båtfärden tillbaka. Direkt på båten köpte jag mig en våffla innan jag lutade huvet åt sidan och vilade några minuter. Efter det köpte jag mig en öl och gick ut på däck för att njuta av det fina vädret.

När vi närmade oss Longyearbyen så ropade kaptenen ut att det kan finnas en blåval eller knölval längre fram. Upp kom kikaren direkt och svagt långt framför oss ser jag ryggen på en "fisk". När den sen gick ner mot djupet kom bakfenan, ni får ursäkta dåligt valda ord men jag kan inget om djur, upp som var svart/vit vilket visade att det var en humpback whale. Vi snurrade runt med färjan utanför Longyearbyen en stund för det fanns, vad jag gissar, flera valar som kom upp både bakom och framför oss. Efter en stund så hade vi sett blåval, knölval och vitval, jag var superglad att jag dagen innan avresa köpt mig en kikare på Clas Ohlson som gjorde att jag kunde se valarna jättebra.
På bilden ser ni vitvalarna som vita fläckar på vattnet...
IMG_2671.jpg
Efter att vi lagt till tog jag bussen upp till hotellet för att äta och sen sova.

Söndag
Då upphämtning var först vid 10:00 fick jag lite sovmorgon innan det var dags att hikea upp för en glaciär (och köra lite skoter :) ). Av arrangören fick man låna bra vattentäta boots som visade sig vara guld värda när vi kom upp till den smältande snön där man lätt ramlade igenom lite och nådde iskallt vatten :p Hiken var ca 1.5 km, och tog säker 1.5-2 timma, innan vi nådde snöskotrarna som stod längre upp p.g.a. att snön smält. I beskrivningen för aktiviteten stod det att det skulle vara en taste of snowmobiling vilket stämde bra. 10 minuter tog det nog bara att ta sig till platsen vi skulle äta lite på innan färden tillbaka. Även om det blev en kort stund på skotern så var det kul för mig som endast kört en gång tidigare. Väl uppe på glaciären bjöds det på saft(ingen alkohol på skotern såklart) och macka. Det kunde avnjutas i en tunn tröja med solen stekandes på oss, väldigt skön stund där uppe!
IMG_2770.jpg
IMG_2785.jpg IMG_2786.jpg IMG_2802.jpg

P.g.a. att det var så blött och hiken tog längre tid än planerat så hade jag 40 minuter innan det var dags att åka på nästa aktivitet, kvällskajak i Adventsfjorden. Planen här var enligt guiden att åka rätt över fjorden till andra sidan för att gå runt och kolla lite men det var lite för mycket vind och vågor så vi fick istället åka ut från fjorden längst med hamnen där ett stort kryssningsfartyg låg så det var inte höjdare men eftersom det var andra gången jag satt i en kajak så jag var ändå glad att vi åkte mot vågorna och vinden. Finns inte så mycket mer att säga om den turen.

Bilden är instagram anpassad genom att jag cropat bort hamnen med kryssningsfartyget till höger :p
IMG_2809-EFFECTS.jpg
Jag pratade med en person på hiken som berättade att hon hade åkt ribbåt ut för att sen åka kajak och det hade vart väldigt bra (de hade t.o.m sett isbjörn) så för mig hade den nog passat bra, det får bli nästa gång.

Jag kom tillbaka till hotellet där jag tänkt duscha innan middag och innan det var dags att ta sig till flygplatsen. Vid hotellet var jag först ca 21:50 och köket stängde 22 så jag gick in och åt, då det var söndag kväll så antog jag att de andra restaurangerna i byn också var på väg att stänga köken så lika bra att äta innan duschen.

Här gjorde jag en liten fuling, jag hade checkat ut tidigare på dagen men gick ändå in i huset jag bott i för att duscha. Det kändes rätt onödigt att betala för en extra natt bara för att få duscha. Men för att lugna mitt dåliga samvete för det så dricksade jag lite extra vid middagen.

Bussen till flygplatsen skulle avgå redan vid 00:15 för 02:25 avången. På tok för tidigt för mig så jag tog min väska och ger ner till byn för att ta en öl innan jag tog mig till flygplatsen. Det tog ca 20-30 min att gå från Coal Miners Cabin till Stationen där jag tänkte ta min sista öl innan hemresa. Väl där så hade dom precis stängt kök och bar men tipsade om sin grann-bar Karlsberger Pub så jag gled över dit. Där hade dom några andra varianter av Spitsbergens öler så jag valde att prova en Blonde. Puben var så pass trevlig tyckte jag så det fick bli en öl till innan jag gick ut till taxin jag beställt på promenaden dit.

Hemresa
Eftersom jag hoppades hinna tillbaka till jobbet vid lunch på måndagen så ville jag sova så mycket som möjligt på vägen hem. Allt gick enligt plan och jag sov innan de ens stängt dörren och vaknade ca 30 min innan landning och hann precis borsta tänderna innan jag spände på mig bältet.

Från gardemoen var det tåg som gällde igen och eftersom jag hade marginal så tog jag NSB tåget igen. Det gick smidigt att köpa biljett i deras app också så då kände jag inte för att ta ner Flytoget's app och fixa konto.

På Oslo Sentral köpte jag lite frukost innan det var dags för bussfärden hem. Jag lyckades inte sova något värst på den resan så när jag kom till jobbet var jag rätt sliten men det gick ändå bra att jobba några timmar.

Summering
Hit åker jag mer än gärna igen, min semester är inte helt planerad ännu så det kanske blir en till resa redan i sommar. Nästa besök skulle jag vilja gå runt lite mer i byn tror jag. Sen vill jag också åka dit vintertid nu när man sett allt i ljus. Jag hade väldig tur med vädret också vilket säkert gjorde att jag verkligen gillade stället. Att det också var så smidigt att kunna betala med kort, hade bra täckning inne i byn så jag kunde streama F1 när jag åt frukost (fanns säkert wi-fi men varför använda de när jag har 100gb surf :p ) , på ett sånt remote ställe.

Dom guiderna jag hade var alla jättetrevliga och pratglada och med engelska klara jag mig hur bra som helst (norska är inte en av mina starka sidor). Att ha allt förbokat var väldigt skönt tyckte jag, jag visste exakt vilka tider jag behövde hålla och sen var det bara följa med.

Tips:
- Köp en kikare! Jag köpte en för 180kr på Clas Ohlson och den kom verkligen till användning. Det finns små hus, gamla båtar och djur efter havskanten som man ser mycket lättare med en kikare. Det är svårt att kolla kikare och ta kort samtidigt men att se något klarare i en kikakre och komma ihåg det är mycket mer värt än en suddig inzoomad bild i mitt tyckte (om man nu inte har världens teleskåpslins till sin kamera såklart då man får de bästa av två världar :p )
- På pyramiden fanns ingen täckning så dom kunde inte ta betalt med kort utan bara kontanter.
- Om ni ska åka till flygplatsen med taxi beställ den i god tid innan. Jag fick åka ca 30 min tidigare än vad jag egentligen ville, för mig är 30 min rätt lång tråkig tid att sitta och häcka i en terminal mot en sjysst pub.

Tack för mig !
 
Last edited:

chazzie

Medlem
Riktigt bra rapport! Jag är sugen på Svalbard (en av många destinationer) men med så pass billigt att ta sig dit i form av en award-resa så när det är lämpligt och man har lite EB-poäng som ligger och "skräpar" så kommer jag nog att klippa till!
 
Toppen