Senaste nytt

Någon som har erfarenhet av uppgradering som Platinum på Accor Le Club

simeo

Medlem
Fattar inte riktigt om Accor har infört någon ny sorts grace period eller om det bara är en bugg. I februari halkade jag ner från Plat till Gold i appen, helt rätt då jag inte nådde ända fram förra året. Ändå hävdar hotellen jag checkar in på, senast idag, att jag fortfarande är Platinum i deras system, även efter att ha visat kortet i appen. Bara att tacka och ta emot.
 

simeo

Medlem
Gjorde du bokningen när du fortfarande hade platinum? Det hänger kvar ibland tror jag.
Nä, tre bokningar är efter det. Bokningen för idag gjordes igår, en dryg månad efter att det slog över till Gold i appen och online, och det blev ändå en upgradering baserat på Platinum. Jag kommer inte direkt att ifrågasätta vad hotellen ser i systemet. Eller så kanske de har infört en rekommenderad status "behandling" för att skilja på status match och trogen Platinum kund som hamnat nära Platinum men ramlat ner på Gold. Eller om det är en kombination av att jag äger aktier i Accor men ändå uppnår Gold på ärligt sätt (vilket tidigare gav Platinum, dock inte längre, officiellt).
 

squeezen

Medlem
Nä, tre bokningar är efter det. Bokningen för idag gjordes igår, en dryg månad efter att det slog över till Gold i appen och online, och det blev ändå en upgradering baserat på Platinum. Jag kommer inte direkt att ifrågasätta vad hotellen ser i systemet. Eller så kanske de har infört en rekommenderad status "behandling" för att skilja på status match och trogen Platinum kund som hamnat nära Platinum men ramlat ner på Gold. Eller om det är en kombination av att jag äger aktier i Accor men ändå uppnår Gold på ärligt sätt (vilket tidigare gav Platinum, dock inte längre, officiellt).
Men upgade är ju även guld förmån. Enda stora skillnaden är ju extrapoäng intjäning samt lounge access (på de hotell som har, mestadels asien).
Kolla hur mycket bonuspoints du får efteråt, så ser du hur det verkligen hanteras genom systemen.
 
Strax före årsskiftet uppnådde jag Platinum nivå på Accor Le Club. Hittills i år så har jag 10 nätter på olika Accorhotell, varav två i Asien.

Fördelarna med Platinum är tydligare i Asien, framförallt pga att de flesta hotellen har lounge som man får tillgång till. Det är mindre vanligt i Europa att hotellen har lounge.

Jag har dock fått rumsuppgradering överallt, även om det i vissa fall bara innebär ett rum på en högre våning. Olika typer av välkomstpresenter (vin, märkes schampoo, snacks mm) och "finvatten" har jag också fått överallt. :)

Det känns som om man lätt kan vänja sig vid detta, men frågan är om man lyckas återkvala. Får kanske passa på att njuta extra mycket så länge det varar.

Har visserligen redan ytterligare 11 nätter bokade, men det finns en risk att det inte blir mycket mer än så.:(
 

taxvalp

Medlem
Sofitel Auckland Viaduct Harbour. Bokat två rum (king + twin) av billigaste kategorin. Det ena uppgraderat till juniorsvit och det andra något snäpp till deluxerum. Vi hälsades välkomna tillbaka och fri frukost till alla fyra i sällskapet. En favorit i Auckland!
 

taxvalp

Medlem
Sofitel Le Louise i Bryssel. Uppgraderad från billigaste rummet till Prestige Suite.

Uppgraderingen har dock sin orsak i en dålig vistelse i höstas där flera saker fallerade. Vi skrev det i mejlet man får för att sätta betyg på vistelsen och de lovade en svit och ”VIP treatment” vid nästa vistelse. Sviten fick vi men inget annat utöver det vanliga. Positivt är dock att drinkbiljetterna man får vid incheckning även gäller för deras utmärkta cocktails. Efter fyra vistelser här testar vi Hilton nästa gång.
 
Strax före årsskiftet uppnådde jag Platinum nivå på Accor Le Club. Hittills i år så har jag 10 nätter på olika Accorhotell, varav två i Asien.

Fördelarna med Platinum är tydligare i Asien, framförallt pga att de flesta hotellen har lounge som man får tillgång till. Det är mindre vanligt i Europa att hotellen har lounge.

Jag har dock fått rumsuppgradering överallt, även om det i vissa fall bara innebär ett rum på en högre våning. Olika typer av välkomstpresenter (vin, märkes schampoo, snacks mm) och "finvatten" har jag också fått överallt. :)

Det känns som om man lätt kan vänja sig vid detta, men frågan är om man lyckas återkvala. Får kanske passa på att njuta extra mycket så länge det varar.

Har visserligen redan ytterligare 11 nätter bokade, men det finns en risk att det inte blir mycket mer än så.:(

Jag citerar mig själv. Jag lyckades återkvala så jag får njuta ett tag till, men för att göra det så måste man ju bo på hotellen. Och i år har det varit väldigt sparsamt med Accor-boende. I natt blir det min fjärde natt så något återkval lär det nog inte bli i år. Jag har visserligen alltid kvalificerat mig på spend och inte antal nätter, så om jag bor tillräckligt dyrt kanske det kan gå ändå. :)

Jag skrev dock egentligen för att berätta om dagens behandling som platinum. Jag hade bokat på Novotel Istanbul Bosphorus för första gången någonsin. Och det billigaste rummet, som jag alltid gör när jag reser i jobbet.

Vid incheckningen blev jag oerhört trevligt bemött. Förutom de många vänliga orden bjöds jag på läskande lemonad och fick en grundlig genomgång av olika sevärdheter medan vi väntade på att rummet skulle bli klart. Man kände sig oerhört hedrade av att ha en platinumgäst boende här så man ville ge mig sitt bästa rum, juniorsviten (eller om det var executive sviten), men den var inte riktigt färdig ännu. Det hela var ju ganska trevligt, men sedan gick det lite över styr. Man ville ta foto med mig och managern, för det var ju inte varje dag man hade en platinumgäst på besök...... Det kändes lite udda. Det var nästan som ett "Jag mötte Lassie"-moment....för dem. ;)

Hur som helst, rummet är fint, och välkomstpresenten i form av baklava, frukt och finvatten var också uppskattad.
 
Toppen