Senaste nytt

Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

Håller med @mha321. Analogt borde det vara såsom Amex 2-4-1; det är något du tjänat ihop till och upphör inte gälla bara för att du säger upp kortet. Att din resa skulle hoppa upp i pris efter du fått en bekräftad och - till visst pris - betald bokning låter osannolikt.
 

Jean-Pierre

Medlem
Nej, de drar extra poäng, så se upp!

Det vet jag av egen erfarenhet, det var i alla fall det som hände mig.

SAS plus bokad t/r Europa, 30000 poäng.
Jag sa upp kortet, och tänkte inte på den kommande resan. Strax därefter, men innan resan, så drog SAS 20000 poäng extra, vilket motsvarade flypremium-rabatten. Detta var triggat av att kortet blev uppsagt.

Har för mig att det står ganska tydligt i T&C.


Hjälp..

Jag har bokat bonusresa med FlyPremium (+ SAS-kampanjen) bokad som genomförs i oktober 2019. Hade tänkt säga upp mitt FlyPremium innan det förnyas i September 2019. Vad händer med den bokade bonusresan? Enligt tidigare kontakt med SEB:s kortsupport så försvinner FlyPremium-förmånen, MEN försvinner även de redan bokade resorna som drar nytta av förmånen?

(för bakgrund till varför jag ska sluta med MC-kortet: http://www.businessclass.no/forum/t...-att-”byta”-reseprofil-och-därmed-kort.96923/ )
 

palmen

Moderator
Nej, de drar extra poäng. Det vet jag av egen erfarenhet, det var i alla fall det som hände mig.

SAS plus bokad t/r Europa, 30000 poäng.
Jag sa upp kortet, och tänkte inte på den kommande resan. Strax därefter, men innan resan, så drog SAS 20000 poäng extra, vilket motsvarade flypremium-rabatten. Detta var triggat av att kortet blev uppsagt.

Har för mig att det ganska tydligt i T&C.
Om det är tydligt i T&C så får någonstans gärna länka det.
Låter ytterst märkligt att man efterdebiteras för något sådant.
 

Jean-Pierre

Medlem
Varsågod, Ur kortets T&C:

"Med Premiumkortet får kontohavaren särskilda förmåner hos SAS. För att kunna utnyttja förmånerna krävs att Premiumkortet är giltigt vid tidpunkten för beställning av bonusresan såväl som vid genomförandet av bonusresan."

Jag kollade upp detta just eftersom jag åkte på efterdebitering av poäng...

Edit: länk
https://saseurobonusmastercard.se/doc/se/SAPI0W-sas-villkor-PM3002-SE.pdf

Om det är tydligt i T&C så får någonstans gärna länka det.
Låter ytterst märkligt att man efterdebiteras för något sådant.
 

IT-snubben

Medlem
Oj, jag är också extremt förvånad över detta.

Jag kan inte komma på något annat exempel på denna typ av "extra" debitering av poäng i efterhand. Normalt hanteras väl poängen som vilken "valuta" som helst; när köpet gått igenom så är transaktionen klar?

Vad skulle hända om poängsaldot är för lågt när de drar det extra? Avbokning? Det kanske också står i T&C som jag härmed får erkänna att jag inte läst :cool:
 

Jean-Pierre

Medlem
@Isak21 tack, jag är bara glad att egna erfarenheter kan hjälpa andra.

Men om du säger upp kortet efter din resa är genomförd, så får du åter kortavgiften för den del av året som du då inte utnyttjar. Du skrev väl nytt kortår från september? I så fall får du tillbaka större delen av kortavgiften, om du säger upp den efter resan i oktober.
 

Isak21

Medlem
@Isak21 tack, jag är bara glad att egna erfarenheter kan hjälpa andra.

Men om du säger upp kortet efter din resa är genomförd, så får du åter kortavgiften för den del av året som du då inte utnyttjar. Du skrev väl nytt kortår från september? I så fall får du tillbaka större delen av kortavgiften, om du säger upp den efter resan i oktober.

Men här ser man! Det här hade kunnat bli struligt på fler sätt än ett. Tusen tack igen för infon. Det blir att fundera några varv kring hur jag ska göra framöver i höst!
 
Toppen