Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

RobHK

Medlem
Så slutsatsen är att Stockholm tyvärr är en avkrok i Europa så långt borta ifrån de stora marknaderna att det aldrig kommer bli en jättehub så som Köpenhamn kan bli?
 

Hachans

Medlem
Så slutsatsen är att Stockholm tyvärr är en avkrok i Europa så långt borta ifrån de stora marknaderna att det aldrig kommer bli en jättehub så som Köpenhamn kan bli?

Ja, och det har alla insett utom de som bor i Stockholm och den svenska regeringen.

Stockholm är (om man ska vara lite elak) en provinshuvudstad som ligger avigt till det för det mesta. Det borde ligga i allas intresse egentligen att se till att svenska intressen tas tillvara på Kastrup. Men man har stirrat sig blind på att Arlanda ska vara den största flygplatsen och ser det som ett självändamål, istället för att se om det är rimligt eller om det går att göra på andra sätt.
 
  • Gilla
Reactions: pep

TasselT

Medlem
Kastrup är en bra hub. Det är konstigt att vi i Sverige tror att Arlanda är grejen. ARN kommer aldrig nå upp till AMS eller FRA, som har betydligt fler transfermöjligheter. Vi borde satsa på fler direktlinjer till hubbarna (inkl. CPH) ute i Europa från tex Umeå, Kiruna och Östersund istället för att bygga ut ARN.
Ja, att starta resan i UME om jag ska till t ex Hong Kong från CPH är inte särskilt lockande - halva dagen har ju gått innan man är på CPH via ARN.
Då sitter jag hellre i en ATR som går direkt UME-HEL och sedan vidare österut.

/ TT
 

maswan

Medlem
Ja, att starta resan i UME om jag ska till t ex Hong Kong från CPH är inte särskilt lockande - halva dagen har ju gått innan man är på CPH via ARN.
Då sitter jag hellre i en ATR som går direkt UME-HEL och sedan vidare österut.

Ja, och den ATR:en tar ju nästan lika lång tid som en hypotetisk jet direkt till Köpenhamn. Men å andra sidan så är "alltid byga på Arlanda"-modellen positiv för frekvens från mindre städer som Ume, det behövs ju rejält med tur med tidtabellen för att 1-2 flighter per dag till Köpenhamn passar.

ATR:en till Helsingfors har jag också åkt några gånger, men de flesta gånger den dyker upp i mina sökningar så blir det 4+ timmar på Helsingfors antingen dit eller tillbaka.
 
Toppen