Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

perhall

Medlem
Det är ju det där med ”om” myndigheten har beställarkompetens som gör det till ett skämt när dom inte har det.
Ja, men det blir även ett skämt när företag inte har beställarkompetens. Företag blir ju precis som offentlig sektor ständigt lurade på pengar. Skillnaden är att företag mörkar det, i det offentliga kommer det oftare ut. Ta det här med fordonsfinans som jag jobbar med, en och annan bil försvinner nu och då för att man är så het på att sälja att man inte kollar upp kunden ordentligt. Läser man om detta? Nej, men samma typ av bristande kompetens som kostar ägarna mångmiljonbelopp...
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Jönsson

Medlem
Finns det kompetens bland upphandlarna så spar det oerhörda summor. Generellt tycker jag nog att kompetensen finns, med få undantag. Det skulle aldrig gå att bedriva offentlig verksamhet utan LoU. Kostnaderna skulle öka oerhört om rekvirenter på varje enskild enhet själva själva skulle fatta inköpsbeslut utifrån godtyckliga preferenser.
 

Alf

Medlem
Det är ju det där med ”om” myndigheten har beställarkompetens som gör det till ett skämt när dom inte har det.

Det är ju ändå på det viset att de flesta myndigheterna har en bra kompetens inom sitt område, varav SJ är ett av dessa. Upphandlande myndigheter är skyldig att följa regelverket i LoU. Jag tror inte det är någon myndighet som medvetet klantar till det ien upphandling eftersom det i regel får följdverkningar på tidplaner och planeringar om ett ärende överklagas. Jag håller med om att det finns myndigheter som ibland saknar den tekniska kompetensen om det som upphandlas och borde därför ta hjälp från annan myndighet som har denna kompetens.

Det är ju ändå en stor fördel att LoU finns, då kan ju inte de okompetenta myndigheterna köra sitt eget race. Det finns klantskallar på alla arbetsplatser och då är det bra med ett regelverk som alla måste följa.

Jag vill i varje fall inte tillbaka till den tiden när exv kommunala tjänstemän hade en fot inom sin tjänst i kommunen och en fot hos någon byggentrepenör (kunde t o m vara egen konsult som bisyssla inom sitt område) och bara öste in beställning på beställning till samma företag utan konkurrens. Tyvärr förekommer liknande idag fast i betydligt mindre omfattning.

Nu börjar vi komma väl långt från frågeställningen om X2000 så jag slutar med kommentering om upphandlingar.
 

perhall

Medlem
Brukar fråga ombord och SJ-medarbetarna mest skrattar åt att det aldrig blir klart. En lokförare jag känner tror att det aldrig kommer att bli klart utan att de kör 10-15 år till med orenoverade tåg eller möjligen "tekniskt men inte estetiskt" renoverade... nån annan som hört nåt?
 

tågnörd

Medlem
På ett annat forum påstås att två tekniskt uppgraderade X2000 (dvs ny teknik, men nuvarande inredning) ska ut i normal trafik efter nyår, så att man efter hand kan bygga om övriga tågsätt. Senare under året kommer de första tågsätten som även har ny inredning. Inte långt kvar mao - om det inte är ytterligare förseningar..
 

Hachans

Medlem
På ett annat forum påstås att två tekniskt uppgraderade X2000 (dvs ny teknik, men nuvarande inredning) ska ut i normal trafik efter nyår, så att man efter hand kan bygga om övriga tågsätt. Senare under året kommer de första tågsätten som även har ny inredning. Inte långt kvar mao - om det inte är ytterligare förseningar..

Postvagnen gillar att spekulera. Om grejer de inte vet något om särskilt.

Dock såg jag med egna ögon en renoverad, men ofärdig, X2 vid perrong i Stockholm för några veckor sedan. Inredningen verkar ha va varit bytt men det blänkte i fönstren och det var svårt att se annat än testutrustningen de hade uppmonterad.

674c5d67443b0893984e4a8e75ab0178.jpg


aa3af088ebdbda4ea29e244e35824851.jpg
 
På ett annat forum påstås att två tekniskt uppgraderade X2000 (dvs ny teknik, men nuvarande inredning) ska ut i normal trafik efter nyår, så att man efter hand kan bygga om övriga tågsätt. Senare under året kommer de första tågsätten som även har ny inredning. Inte långt kvar mao - om det inte är ytterligare förseningar..

Med tanke på att de kontinuerligt skjutits fram 3 månader i sänder skulle jag inte hoppas för mycket. Har 2 kollegor som gått grundutbildning på de ombyggda tågen och då skall de bli lärare. De har inte fått någonting mer ännu eftersom tågen inte är helt klara.

De senaste budet var att vi skulle få dem till verkstaden i Solna nu i december och pilla på dem men de tog 1 vecka så sa dem att de var skjutet 3 månader till. Med andra ord, miljarder har lagts ner och ingen vet när de blir klart så förstår att ombordaren skrattar när de får frågan.

Ingen frågar ens längre när de kommer..... De står 2-3 tågsett för ombyggnad just nu vet jag och det som är bra med att de skickar in tåg på uppgraderingen är så att vi kan få delar från dessa tåg för att hålla dem ändra vid liv. Och för att tydligaregöra så kontrolleras all denna teknik väl och noga innan de monteras in i dem ändra fordonen.
 
Toppen