Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Hachans

Medlem
Har korglutningen blivit hårdare pga. ändrad sättning eller slitage? Tågen är riktigt tysta också, vilken dramatisk skillnad mot 80-talsvagnarna som de ersatte. De som tycker "MTR är bekvämare" har inte koll, MTR:s tåg är rätt lika SJ3000...

Korglutningen ändrades för komfortens skull. Folk blev sjösjuka och det gav x2000 dåligt rykte. Men det var längesen nu.
 
Nu är du ute och cyklar, det är ABB som har kontraktet på ombyggnationen och de har lagt ut det till Stadler Rail som normalt bygger tåg. De har nog stenkoll på vad som skall göras :)
Så kanske det är men även om det står ABB på tågen så är Bombardier som har all dokumentation och Stadler får gissa sig till mycket.
 

Alf

Medlem
Jag tror orsaken är det statliga problemet offentlig upphandling. Någon med lägst pris och okunskap om tågmodellen fick jobbet och det blir dyrare i slutändan pga dålig upphandling.

Jag tror nog att du får läsa på lite mer om offentlig upphandling. Det är inte så illa som du skriver om lägsta pris och okunnig leverantör. SJ ären kompetent upphandlare. Genom att skriva en heltäckande upphandlingsspecifikation är det inte så enkelt att det enbart är lägre pris som gäller utan det kan vara en massa andra faktorer som avgör. Lagen om offentlig upphandling är bra om det är en kompetent myndighet som upphandlar. Tyvärr finns det flera okompetenta myndigheter som borde tagit hjälp när man upphandlar. Senast läste jag om MSB upphandling av att få till helikoptrar för brandbekämpning av skogsbränder. Här borde man definitivt behövt tagit hjälp av någon myndighet som har kompetens för detta, exv FMV.

I detta fall med X2000 har det väl inte gjorts en offentlig upphandling eftersom att SJ bestämt sig för att göra en livstidsförlängning på befintliga X2000. Då har man ju tagit fram ett underlag som visar att detta är mer ekonomiskt fördelaktigt att livstidsförlänga X2000 istället för att köpa nya tåg. Då gör man istället en direktupphandling hos den som är leverantör av X2000 tåg. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är livstidsförlängning när man bara behåller skalet och allt annat blir nytt.
 

Hachans

Medlem
Jag tror nog att du får läsa på lite mer om offentlig upphandling. Det är inte så illa som du skriver om lägsta pris och okunnig leverantör. SJ ären kompetent upphandlare. Genom att skriva en heltäckande upphandlingsspecifikation är det inte så enkelt att det enbart är lägre pris som gäller utan det kan vara en massa andra faktorer som avgör. Lagen om offentlig upphandling är bra om det är en kompetent myndighet som upphandlar. Tyvärr finns det flera okompetenta myndigheter som borde tagit hjälp när man upphandlar. Senast läste jag om MSB upphandling av att få till helikoptrar för brandbekämpning av skogsbränder. Här borde man definitivt behövt tagit hjälp av någon myndighet som har kompetens för detta, exv FMV.

I detta fall med X2000 har det väl inte gjorts en offentlig upphandling eftersom att SJ bestämt sig för att göra en livstidsförlängning på befintliga X2000. Då har man ju tagit fram ett underlag som visar att detta är mer ekonomiskt fördelaktigt att livstidsförlänga X2000 istället för att köpa nya tåg. Då gör man istället en direktupphandling hos den som är leverantör av X2000 tåg. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är livstidsförlängning när man bara behåller skalet och allt annat blir nytt.

Korrekt, utöver att SJ vill köpa nya tåg också. SJ Delta har dock sats på paus pga strul med upphandling bla.
 
Jag tror nog att du får läsa på lite mer om offentlig upphandling. Det är inte så illa som du skriver om lägsta pris och okunnig leverantör. SJ ären kompetent upphandlare. Genom att skriva en heltäckande upphandlingsspecifikation är det inte så enkelt att det enbart är lägre pris som gäller utan det kan vara en massa andra faktorer som avgör. Lagen om offentlig upphandling är bra om det är en kompetent myndighet som upphandlar. Tyvärr finns det flera okompetenta myndigheter som borde tagit hjälp när man upphandlar. Senast läste jag om MSB upphandling av att få till helikoptrar för brandbekämpning av skogsbränder. Här borde man definitivt behövt tagit hjälp av någon myndighet som har kompetens för detta, exv FMV.

I detta fall med X2000 har det väl inte gjorts en offentlig upphandling eftersom att SJ bestämt sig för att göra en livstidsförlängning på befintliga X2000. Då har man ju tagit fram ett underlag som visar att detta är mer ekonomiskt fördelaktigt att livstidsförlänga X2000 istället för att köpa nya tåg. Då gör man istället en direktupphandling hos den som är leverantör av X2000 tåg. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är livstidsförlängning när man bara behåller skalet och allt annat blir nytt.

Offentlig upphandling är för mig ett skämt och det behövs inte på stora bolag varför ska vi behöva det i AB Sverige....
Jag vet att flera aktörer offererade detta jobb. Orsaken till valet av leverantör vet jag inte. Jag hoppas det blir trevliga tåg.
 

Alf

Medlem
Offentlig upphandling är för mig ett skämt och det behövs inte på stora bolag varför ska vi behöva det i AB Sverige....
Jag vet att flera aktörer offererade detta jobb. Orsaken till valet av leverantör vet jag inte. Jag hoppas det blir trevliga tåg.

Jag håller inte alls med dej. Offentlig upphandling är bra. Det är skillnad på stora bolag som själv får stå för risken om det blir en dålig affär. Statlig och kommunal verksamhet finansieras med dina och mina skattepengar. Det är bl a ett sätt att minimera risken för korrupta upphandlingar. Jag hoppas också att det blir trevliga tåg i likhet med vad X2000 är idag.
 

adhoc76

Medlem
Offentlig upphandling är krångligt, ställer stora krav på beställarens kompetens att kravställa och inte sällan blir det långa beslutsprocesser och närmast regelmässigt överklagas tilldelningsbeslut. Precis som @Alf påpekar så finns det ytterst goda skäl för att offentlig upphandling ändå är att föredra. Det förebygger korruption (förekommer ändå - jag vet) och det bidrar (om det görs på ett bra sätt) till att använda skattebetalarnas pengar effektivt..
 

perhall

Medlem
Det låter ibland som att offentlig upphandling är ett dåligt system. Företag är själva inte alls alltid bättre än offentlig sektor på att köpa upp/in. Precis so Alf skriver så funkar LoU bra om myndigheten har beställarkompetens, på samma sätt är det med företag som köper saker...
 
Toppen