Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Jönsson

Medlem
Lyder SJ under Lagen om offentlig upphandling eller klarar dom sig utan?
SJ bedriver upphandlad verksamhet och måste således följa reglerna som gäller för offentlig upphandling. Tidigare köpte SJ en massa nya tåg utan upphandling men efter en utredning fastslog konkurrensverket att SJ AB är att betrakta som en upphandlande enhet och därför måste följa LUF.
 

HCas

Medlem
Vad är syftet med renoveringen egentligen? Det är ju inte alltför många år sen senast SJ byggde om alla X2000-set.
 

Hachans

Medlem
Vad är syftet med renoveringen egentligen? Det är ju inte alltför många år sen senast SJ byggde om alla X2000-set.

Syftet med att bygga om tågen är att öka livslängden på det. Tågsätten är nästan 30 år vilket innebär att det är dags för storrevision. Utöver de renoveringar som passagerarna ser så är motorer, styrsystem och liknande helt nytt och modernt vilket behövs eftersom Bombardier inte kommer ge support för befintlig teknik i ytterligare 15-20 år eller hur lång livstid man förväntar sig. Det finns idag inget tåg med samma egenskaper som x2000 på marknaden, det är fortfarande det bäst anpassade tåget till våra förhållanden som finns. Att förlänga livstiden är helt rimligt.

Det har börjat spridas lite bilder i sociala medier på den nya förarmiljön. Se länken till Facebook nedan.

Och ja, det tar tid att bygga om ett tåg. Men det är viktigt att komma ihåg att när väl första tåget är helt ombyggt, så kommer resterande tåg snabbt att kunna byggas om i dess avbild och det går snabbt. Så man ska inte dra på för stora växlar kring att tåg 1 tar lite tid. Det är betydligt lättare att rätta till fel och brister i ett tågsätt, än att renovera samtliga och sen behöva rätta samma fel i alla.

Nya X2an. - I huvudet på en lokförare | Facebook
 

HCas

Medlem
Syftet med att bygga om tågen är att öka livslängden på det. Tågsätten är nästan 30 år vilket innebär att det är dags för storrevision. Utöver de renoveringar som passagerarna ser så är motorer, styrsystem och liknande helt nytt och modernt vilket behövs eftersom Bombardier inte kommer ge support för befintlig teknik i ytterligare 15-20 år eller hur lång livstid man förväntar sig. Det finns idag inget tåg med samma egenskaper som x2000 på marknaden, det är fortfarande det bäst anpassade tåget till våra förhållanden som finns. Att förlänga livstiden är helt rimligt.

Tack för svar! Jag menade väl egentligen mer - varför renoverar man tågen igen när det bara är 10-15 år sen sist? Men det kanske inte var en lika genomgripande teknisk renovering den gången?
 

Hachans

Medlem
Tack för svar! Jag menade väl egentligen mer - varför renoverar man tågen igen när det bara är 10-15 år sen sist? Men det kanske inte var en lika genomgripande teknisk renovering den gången?

Renoveringen som gjordes sist var bara en mindre revision. Passagerardelen var sliten, men utöver det så gjorde ju ingenting med motorer och annan teknisk utrustning. Det är fortfarande i princip samma som det var när tågen kom på 90-talet. Och har fungerat väldigt bra hittills.
 
@Hachans och @HCas

Som de både nämns ovan var den uppgraderingen som gjordes 2006-2008 mest inredning och lite andra finjusteringar.

Det som görs idag är att man i princip bygger ett nytt tåg men med befintligt ”skal” (chassi). Loket kommer vara helt utblåst inuti liksom vagnarna så allt skall blir mycket enklare att felsöka. Jobbar med dessa tåg dagligen och de är extremt svårt att få tag på delar på grund av åldern. De som göra just nu för att tågen skall ”överleva” är att de fordon som går in på upgrade blir reservdelsgrejer för befintliga tåg innan uppgradering.

Vet inte hur mycket elkunskap ni har men de här loken är sjukt komplicerade att felsöka i när de kan vara en liten diod eller jordfelsbrytare som är paj för du måste mäta varje krets separat och ”ringa in felet”.

Med det nya tåget kommer de bli mer modulanpassat där man byter större enheter och så skickas dessa på reparation. Allt för att minska ståtiden som idag kan vara från några timmar till flera veckor på grund av brist på reservdelar eller att det helt enkelt är sjukt tidskrävande att hitta alla fel.

Hur som skall de vara värt att nämna, det är fortfarande ett förbaskat bra tåg och troligen ett av de bästa som byggt i mitt tycke.
 

perhall

Medlem
Fast jämfört med klart nyare tåg i andra länder måste jag säga att X2000 har fantastisk komfort när allt funkar som de ska. Så de kan nog bli riktigt bra efter renovering.
 

perhall

Medlem
Fast jämfört med klart nyare tåg i andra länder måste jag säga att X2000 har fantastisk komfort när allt funkar som de ska. Så de kan nog bli riktigt bra efter renovering.
Nu menar jag i relation till alla som tycker det här tåget inte är mycket att ha. Jag älskar x2000!
 

Hachans

Medlem
Fast jämfört med klart nyare tåg i andra länder måste jag säga att X2000 har fantastisk komfort när allt funkar som de ska. Så de kan nog bli riktigt bra efter renovering.

Javisst. De är anpassade efter svensk infrastruktur och förhållanden. En rest från den tid när SJ ägde allt och kunde anpassa infrastruktur och tåg till vartannat. Det är riktigt bra tåg, och ännu bekvämare var de när korglutningen var ännu mjukare. Tycker jag, kanske inte de som blev sjösjuka.
 

perhall

Medlem
Har korglutningen blivit hårdare pga. ändrad sättning eller slitage? Tågen är riktigt tysta också, vilken dramatisk skillnad mot 80-talsvagnarna som de ersatte. De som tycker "MTR är bekvämare" har inte koll, MTR:s tåg är rätt lika SJ3000...
 
Toppen