Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Palazzi

Medlem
Till hösten 2019 ska de nya regionaltågen Dosto sättas i trafik i Mälardalen, enligt denna informativa och bildrika artikel i Upsala Nya Tidning.
Snart är platsbristen på pendeln över - Uppsala - UNT.se

Tack för informationen! Ska bli intressant att se hur det påverkar antal avgångar på den genomgående trafiken Göteborg-Hallsberg- Örebro-Västerås-Stockholm (mfl). Antar att föreslagen trafik, som slutar i Hallsberg (?) , kommer avlasta andra tågavgångar.

Vet inte om linjen till Göteborg skulle bära sig utan en hyfsad mängd regional trafik på mellanliggande stationer. Iprincip är det väl bara på sträckan Västerås-Örebro-Göteborg man väljer direkttågen. Bor man i Enköping eller Stockholm är snabbtågen att föredra, och bor man i Hallsberg har man åter tillgång till snabbtågen.
Suttit på sträckan från Västerås några gånger, och även om det är mycket folk ibland så är det inte många resenärer som åker hela sträckan till Alllingsås eller Göteborg.

I den bästa av världar innebär det såklart att regionaltågen avlastar behovet för mjölkpallståget Stockholm-Västerås-Göteborg och då slipper tåget stanna på så många mellanliggande stationer.
Har alltid funderat på varför man i infrastruktursatsningar inte diskuterar högre sätesdensitet på regionala linjer som en lösning för snabbtågen.
Om det finns ett mindre behov av att åka regionalt med långdistanstågen skulle t.e.x. ett IC-tåg kunna gå norr om mälaren och ge mer plats åt X2 på den södra sidan.
 

Hachans

Medlem
Tack för informationen! Ska bli intressant att se hur det påverkar antal avgångar på den genomgående trafiken Göteborg-Hallsberg- Örebro-Västerås-Stockholm (mfl). Antar att föreslagen trafik, som slutar i Hallsberg (?) , kommer avlasta andra tågavgångar.

Vet inte om linjen till Göteborg skulle bära sig utan en hyfsad mängd regional trafik på mellanliggande stationer. Iprincip är det väl bara på sträckan Västerås-Örebro-Göteborg man väljer direkttågen. Bor man i Enköping eller Stockholm är snabbtågen att föredra, och bor man i Hallsberg har man åter tillgång till snabbtågen.
Suttit på sträckan från Västerås några gånger, och även om det är mycket folk ibland så är det inte många resenärer som åker hela sträckan till Alllingsås eller Göteborg.

I den bästa av världar innebär det såklart att regionaltågen avlastar behovet för mjölkpallståget Stockholm-Västerås-Göteborg och då slipper tåget stanna på så många mellanliggande stationer.
Har alltid funderat på varför man i infrastruktursatsningar inte diskuterar högre sätesdensitet på regionala linjer som en lösning för snabbtågen.
Om det finns ett mindre behov av att åka regionalt med långdistanstågen skulle t.e.x. ett IC-tåg kunna gå norr om mälaren och ge mer plats åt X2 på den södra sidan.

Det kommer antagligen inte påverka särskilt mycket. Trafiken Hallsberg-Uppsala är upphandlad av Mälardalstrafik och är där tågen kommer trafikera.

Tågen Stockholm-Göteborg den långa vägen är ju SJs egentrafik, det vill säga att man kör den på kommersiell basis. Och den är inte avsedd för resenärer Stockholm-Göteborg utan folk som ska Enköping-Örebro, Stockholm-Västerås eller Allingsås-Göteborg exempelvis. Så din analys att folk inte åker hela vägen är riktig.

Snabbtågen till Göteborg stannar inte alltid i Hallsberg heller utan det stoppet drogs in när man fick konkurrens från MTR.

Vad gäller överbelastning sen så är inte problemet linjen Stockholm-Göteborg. Det kan köra många fler tåg där. De stora flaskhalsarna är städerna i sig och infarterna dit där många järnvägar och linjer sammanstrålar.
 

perhall

Medlem
Frågar nu och då på tågen och det verkar inte hända nånting. Träffade en lokförare som visserligen var av det frejdiga slaget, men han verkade ganska övertygad om att det inte blir någon komplett renovering av alla tåg. Massor tekniska problem och det går mycket långsamt..

Har ni andra hört nåt?
 

perhall

Medlem
Har noterat att det är ovanligt få X2000 i sommartidtabellen... får hoppas de är på renovering. Brukar fråga tågvärdarna men de ger oftast något lite raljerande svar som att det nog tar lång tid som alltid...
 
De har ju som sagt ett tåg som rullar konstant fram och tillbaka från Tillberga till Bålsta och provkörs. De har haft rätt omfattande problem med att få alla system att lira, främst med traktion och ja styrsystem som konstant ger varningar. I slutändan hade det nog varit bättre att köpa nya tåg. De pratar om att första tåget skall gå i trafik oktober 2019, men ja de återstår att se då enbart ETT tåg är fullt ombyggt.
 
Jag tror orsaken är det statliga problemet offentlig upphandling. Någon med lägst pris och okunskap om tågmodellen fick jobbet och det blir dyrare i slutändan pga dålig upphandling.
 
Jag tror orsaken är det statliga problemet offentlig upphandling. Någon med lägst pris och okunskap om tågmodellen fick jobbet och det blir dyrare i slutändan pga dålig upphandling.
Nu är du ute och cyklar, det är ABB som har kontraktet på ombyggnationen och de har lagt ut det till Stadler Rail som normalt bygger tåg. De har nog stenkoll på vad som skall göras :)
 
Toppen