Senaste nytt

Är premium economy värt pengarna?

lowallin

Ny medlem
Har provat SK (till US) och LF (till DXB) och skenerellt är det economy med steroider. Man får säten som är marginellt bättre än economy men man får samma service och samma brist på attention. Det är som att bli gravid till hälften. En riktig bastard.
 

Voyageur

Medlem
Rätta mig om jag har fel men premium economy är och var aldrig tänkt för gemene man. Det är en klass som affärsvärlden kan använda sig av där företag inte tillåter resor i business men Premium Eco funkar.

Då alla studier alltid påvisat att människor generellt väljer billigaste sätt att flyga fram till destination oavsett så är en premium Eco produkt med marginella skillnade och x 2 priset inget som någon ofta köper.

Kan tala för mig själv. De gånger jag jämfört på longhaul mellan Eco, Premium Eco och business så blir Premium Eco aldrig ett alternativ av två orsaker. Antingen har du inte råd att egentligen betala mellanskillnaden x 2 och väljer hellre Economy. Eller som för mig, så ligger oftast business x 3 priset av Economy och då jag har råd med det, ser jag ingen idé att betala en rätt hutlös summa för en centimeter eller 2 extra recline och lite bättre benutrymme då jag inte är särskilt lång, för Premium Eco.

Som nu idagarna när jag kollar till Melbourne eller Adelaide i Australien så ligger tex Singapore Airlines i Eco på ca 8-10tkr, Premium Eco på ca 16-17tkr,business 24-26tkr. Visserligen är besparingen stor jämfört mellan Economy och Business men Premium Eco faller helt ut. Det är för stort kliv från Eco i pris och för liten skillnad till att kliva upp i business på en resa som i luften tar 24h.
 

Patrik

Medlem
Rätta mig om jag har fel men premium economy är och var aldrig tänkt för gemene man. Det är en klass som affärsvärlden kan använda sig av där företag inte tillåter resor i business men Premium Eco funkar.

Då alla studier alltid påvisat att människor generellt väljer billigaste sätt att flyga fram till destination oavsett så är en premium Eco produkt med marginella skillnade och x 2 priset inget som någon ofta köper.

Bonusbiljetter... då tillgången på Businessplatser är så pass begränsade så flyger jag gärna i PE på bonusbiljetter. Jag köper det även privat, men då när det är 1500-2000kr dyrare än eco, blir det mer än så så sätter jag mig "hellre" i eco. Jag betalar även gärna mer för att undvika vissa bolag. Alla är inte lika priskänsliga, även om det givetvis finns ett sådant segment bland privatresenärerna också.
 
I vintras flög jag SAS Plus på longhaul för första gången och jag sov alldeles utmärkt. Får jag fönsterplats i SAS Go kan jag med nöd och näppe sova om jag är tillräckligt trött, men när jag vaknar känns det som att jag har blivit påkörd av en lastbil.
 
PE är den perfekta produkten för mig, både privat och jobbresor, då jag inte får flyga Business i jobbet. Jag är modellen större, särskilt i axelbredd. Får man en liten nätt asiatiska brevid sig, är det aldrig något problem, men kommer en till i min storlek brevid blir det direkt riktigt obekvämt.

Sen springer ju tyvärr priset iväg ibland, och kostar oresonligt mycket. Jag startade en tråd tidigare om hur SAS prissättning av PE har totalt förändrats på rutten HKG - STO när den nu går via CPH. Det brukade kosta 8-12k kr att flyga PE . Nu via CPH kostar runt 18-20k kkr (Finns enstaka datum runt 12k kr men mycket svårt att hitta). Det är inte alls konkurenskraftigt pris och jag har därmed slutat flyga SAS. Ser fram emot när Finnair lanserar PE på sina longhaul!

Off topic men priset låter ju superkonstigt. Var inte anledningen till flytten flygskatten? Om nu inte anslutande danskar betalade avsevärt mer så kan ju inte SAS uppgivna skäl stämma? Eller missar jag ngt?
 

Hachans

Medlem
Off topic men priset låter ju superkonstigt. Var inte anledningen till flytten flygskatten? Om nu inte anslutande danskar betalade avsevärt mer så kan ju inte SAS uppgivna skäl stämma? Eller missar jag ngt?

ATT det skulle vara flygskatten är det ingen annan som sagt än personer på BC. Att man flyttar linjer dit folk vill betala med är inte så konstigt, man sysslar inte med välgörenhet.
 

uprof

Medlem
Jag har testat PE på longhaul med SAS och LOT. De senare var grymma.

Jag bokar gärna PE. Tänker att möjligheten till uppgradering till business ökar därifrån. Är EBD och väntar forfarande på första CU :)
 
Toppen