Senaste nytt

Öppet brev från 700 SAS-anställda till ledningen

danielhog

Medlem
Kategoriskt uttryckt. Du kanske vet mer än jag om den interna SAS-(arbets)kulturen, men min uppfattning är att när det klagas på dålig ledning så är det oftare än inte problem med ledarskapet och inte personalen. Är/var din spontana reaktion på den kritik som läkare och sjuksköterskor på Karolinska framfört om ledning (och konsulter..) att personalen behöver växa upp?

Jag finner personligen inte direkt att tonen är gnällig eller barnslig i det öppna brev som framförts:
Du har givetvis helt rätt. Mitt inlägg och ton var i frustration och besvikelse att sas aldrig får ordning på skutan.
 

adhoc76

Medlem
Brevets ton är uppenbar: man vill få bort R Gustafsson medan hans handlingskapital fortfarande är stukat till följd av strejken.

Möjligt - men udden är ju uttryckligen riktad mot "mellanchefsnivå" och de önskar, enligt brevet, en direkt dialog med bolagets ledning?
 

Nemo

Medlem
Jag finner personligen inte direkt att tonen är gnällig eller barnslig i det öppna brev som framförts:
Tack för brevtexten! Som lekman ser det ut som en kulturkonflikt mellan den operativa personalen, som jobbar enligt CRM, och administrationen som de uppfattar inte jobbar enligt CRM. Jag som trodde att när Hr Gustafson blev ordförande i vårdkoncernen Aleris skulle ta CRM till vården, inte vårdens (o)organisation till SAS :/

Edit: operativa personalen jobbar enligt CRM (crew resource management) och administrationen enligt CRM (customer relationship management)? Kan det vara denna kulturkrock?

Kod:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Crew_resource_management

https://www.aleris.se/om/om-aleris/bolagsstyrning/styrelse/
 
Last edited:

Tjaeng

Medlem
Fast de skriver ju om att köpa in sig. Det är ju bada att handla på sig ett par aktier, det är ju publikt noterat bolag. Och att tex ge ut optioner eller liknande är ju bra även för företaget, förutsatt att det görs istället för löneökning tex..

Hänvisar återigen till United 94-02.

Ordlista för tolkning av brevet:

#OneSAS: Lägg ner SAS Ireland
”Resan måste påbörjas av vår VD”: VD ska bort
”Vi ska bara ha lagspelare”: Gör som vi säger.
”Provisionsprogram”: Ge oss aktier/optioner iom att bonusen brann inne pga strejk.
”LEAN-anda måste genomföras”: Fläsket som kan skäras bort finns överallt utom på oss.
”Enkelt rakt incitamentsprogram”: Ge oss bonusen trots att mervärde inte kan härledas till oss.
”Belöningar ska utgå för särskilt värdefulla ideer”: Vi ska bestämma vad som ska belönas.
 

gjohansson

Medlem
Tydligen inte bara jag men jag läste brevet ungefär som olika sätt att ge oss mer belöning för vårt arbete. Så likt piloterna lär de få pynta upp för resten snart...
Resten var bara maskering.
 

palmen

Moderator
Vi ska bara ha lagspelare i SAS. Om medarbetaren inte ställer upp på de nya värderingarna så måste man förändra sig eller lämna SAS-teamet.

Detta gäller väl de i kabin också? Hur många blir då kvar när det inte anses ok att gömma sig bakom gardinen en hel flygning?

Vore kul att se en benchmark som de pratar om där man jämför mainland SAS med SAS Ireland. Man kan ju gissa vem som går vinnande ur den...
 

Robert flysas

Moderator
Inte det bästa nu efter strejken. Behövs mer positiva saker nu istället. Hoppas de nya planen, nya rutterna osv kan hjälpa till en del här.
 
Toppen