Senaste nytt

Svenska mobilabonnemang med bra roamingvillkor

Jag använder 3 och det fungerar riktigt bra. Använder inte wifi alls i Hong Kong eller i USA. Det fungerade även riktigt bra i Thailand och i Schweiz.

Jag har några frågor som du kanske har svaret på.

Kan du dela din 3Världen surf över Wifi?
Om inte det går, har du testat över USB?
Vad har du för telefon?
Har du extrakort? Isf funkar det utomlands?
 

lucasd

Medlem
Jag har några frågor som du kanske har svaret på.

Kan du dela din 3Världen surf över Wifi?
Om inte det går, har du testat över USB?
Vad har du för telefon?
Har du extrakort? Isf funkar det utomlands?

Kan internetdela utan problem via wi-fi. Ej testat med USB, har en iPhone XS. Har inget extrakort, men är nästan helt säker på att de inte fungerar utomlands eftersom 3Extra SIM räknas som ett eget abonnemang.
 

ekf

Medlem
Idag släppte så även Telia esim för Iphone (samt Galaxy Watch). Det är en lite undanskymd nyhet, så jag tänkte att det kanske är lite fler här som är intresserade...

Jag bytte från fysiskt sim till esim i förmiddags, det gick bra om än lite oinkörda rutiner hos kundtjänst. Man måste också byta till något av de nya abonnemangen de lanserade idag för att kunna skaffa esim. För att byta måste man ringa kundtjänst.
E-sim till Samsung Watch och iPhone XR - Aktuellt - Telia – Välkommen till fler möjligheter i Folknätet - Telia.se

Efter det är det bara att följa tråden https://www.businessclass.se/forum/threads/prepaid-sim-wifi-utomlands-tråd.2366/ och skaffa lokalt fysiskt sim där man råkar befinna sig för bra erbjudanden...
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Idag släppte så även Telia esim för Iphone (samt Galaxy Watch). Det är en lite undanskymd nyhet, så jag tänkte att det kanske är lite fler här som är intresserade...

Jag bytte från fysiskt sim till esim i förmiddags, det gick bra om än lite oinkörda rutiner hos kundtjänst. Man måste också byta till något av de nya abonnemangen de lanserade idag för att kunna skaffa esim. För att byta måste man ringa kundtjänst.
E-sim till Samsung Watch och iPhone XR - Aktuellt - Telia – Välkommen till fler möjligheter i Folknätet - Telia.se

Efter det är det bara att följa tråden https://www.businessclass.se/forum/threads/prepaid-sim-wifi-utomlands-tråd.2366/ och skaffa lokalt fysiskt sim där man råkar befinna sig för bra erbjudanden...

Synd att Telias ickesvar i kundtjänst om detta gjorde att jag hann byta för några månader sen.
 

kexxcream

Medlem
Ni som har haft Telia men bytt till Telenor för roaming - hur upplever ni uppkopplingen i storstad / landsbygd i Sverige med Telenor?
 

Fidde

Medlem
Tele2 verkar köra sommarkampanj med roaming igen, dock bara för det obegränsade företagsabonnemanget:

https://www.tele2.se/foretag/upptack/mobiltelefoni/abonnemang/unlimited skrev:
Nu under sommaren utökar vi med 12 länder utanför EU/EES där du som Unlimited-kund också kan använda dina 50 GB utan extra kostnad: USA, Turkiet, Schweiz, Sydafrika, Ukraina, Montenegro, Nya Zeeland, Malaysia, Australien, Ryssland, Förenade Arabemiraten och Thailand.
  • 12 extra länder utöver EU/EES (gäller 5/6 - 31/8)
  • 50 GB/mån i totalt 51 länder under sommaren
  • Gäller endast surf, ej sms eller samtal
  • För dig som har eller tecknar Fastpris Unlimited

Uppskattar den sista punkten som inte är självklart vid ändringar.
 

lucasd

Medlem
Ni som har haft Telia men bytt till Telenor för roaming - hur upplever ni uppkopplingen i storstad / landsbygd i Sverige med Telenor?

Täckningen är väl bra, inte i klass med Telia men absolut bra. Dock har Tele2 och Telenor problem med belastningen i sitt gemensamma 4G-nät, vilket gör att upplevelsen kan bli mycket sämre än hos Telia trots att täckningen är bra.
 

Fidde

Medlem
Tele2 ansluter sig till operatörerna som satsar mer på roaming, dock verkar det vara privatabb enbart som påverkas just nu och bara i abonnemanget med mest surf (där priset verkar ha höjts med 50kr) som kostar 549/mån.

Till skillnad från Tre krävs här ingen bindningstid, vilket jag uppskattar.

Tre av fyra svenska operatörer som erbjuder mer fördelaktig roaming än vad som krävs (EU), undrar hur länge Telia håller sig utanför. Det tog ju ändå ett tag innan Telia började erbjuda obegränsad surfmängd men det gäller ju att inte hamna för långt efter.

Tele2 storlanserar: Sveriges mest generösa familjepaket och utökad roaming i 60 länder | Tele2 Sverige

Nyheter i abonnemanget Obegränsad | Tele2

Upp till 40GB/mån utanför Sverige + 1000 minuter/mån för samtal till länderna nedan.

Länder som ingår i Obegränsad
• Australien
• Färöarna
• Förenade Arabemiraten
• Georgien
• Guyana
• Israel
• Japan
• Kanada
• Kazakstan
• Kuwait
• Malaysia
• Montenegro
• Nya Zeeland
• Pakistan
• Qatar
• Ryssland
• Schweiz
• Sri Lanka
• Sydafrika
• Sydkorea
• Taiwan
• Thailand
• Turkiet
• Ukraina
• USA
+ alla länder i EU/EES
 

lucasd

Medlem
Några skillnader mellan erbjudandet från Tele2 i jämförelse med 3

Nackdelar
-Något färre antal länder (60st istället för 80), dock några andra länder som inte finns hos Tre.
-Gäller endast abonnemanget med obegränsad surf.
-Mindre mängd surf som får användas i länderna (40GB istället för 60GB).
-Gäller ej företagsabonnemang.

Fördelar
-Kräver ej bindningstid.
-Samtal ingår från Sverige till dessa länder.
-Bra lösning för familjen.

Vilket som passar bäst är ju individuellt. Oavsett är det riktigt trevligt att fler operatörer satsar mer på roaming, det gynnar ju oss kunder.
 
Toppen