Senaste nytt

Detta med poängintjäning ...igen

ulagun

Medlem
Ämnet har behandlats antal gånger tidigare men kan inte sluta förundras över denna brist på logik t.ex. inom Lufthansagruppen.

LH, Swiss Austrian och Brussel har ju M&M som gemensamt bonusprogram.
Bokningar på Lufthansas hemsida kommer även förslag på Austrian och Swiss upp, vilket jag uppskattar, ofta till riktigt bra priser inom Europa.
Dock skiljer poängintjänadet sig, faktiskt markant, mellan bolagen om man vill ha in dem på Eurobonuskontot. Både antal poäng och vilka bokningsklasser som faktiskt ger poäng.
Alltså inom samma flygkoncern, gemensamma bokningssidor, lounger m.m. måste man krångla till just poängintjäningen.

T.ex economy light, bokningsklass K då inom Europa
Austrtian 0 noll poäng
Lufthansa 125poäng
Swiss från 150 poäng
Brussel 0 poäng.
Inte så värst många poäng , men många bäckar små...
Använder man M&M kontot ser det annorlunda och till det bättre ut.
 

Abbs

Medlem
Brist på logik hur då? Swiss är premium, Lufthansa lite mindre premium, Austrian och Brussels riktar sig mer mot budgetsegment. Vad billiga bokningsklasser genererar för poäng följer därefter vad bolagen är villiga att betala till Eurobonus?
 

NotRyan

Medlem
Nu är jag inte helt med. Menar du kreditering till SAS EuroBonus eller till Miles & More?
Haha, det blir nog lättare om du läser hela inlägget ;)

"Dock skiljer poängintjänadet sig, faktiskt markant, mellan bolagen om man vill ha in dem på Eurobonuskontot."
 

Senator

Moderator
Då svarar jag samma som jag har gjort 5 gånger tidigare:
1. Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels samt Eurowings har samma ägare (Lufthansagruppen) men är egna bolag med egna produkter, egna varumärken, egna samarbetspartners
2. Som egna bolag har man olika samarbeten med olika partners
3. Dessa samarbeten regleras av bilaterala avtal
4. Dessa bilaterala avtal skrivs säkert med ”kommersiellt intresse som gynnar båda parter”

T.ex. på sådana partners och avtal:
Swiss och Air France på rutten GVA-CDG. Har ingenting med Lufthansagruppen att göra

Austrian och Air France på rutten VIE-CDG

Det jag tycker är mer intressant är hur United verkar vara ensamma att få till ett avtal med Eurowings: https://www.united.com/ual/en/us/fly/mileageplus/earn-miles/airline-partners/eurowings.html
 
Toppen