Senaste nytt

Swedavia Wi-fi, gör om gör rätt!

Delayed

Medlem
Du får någonting, helt gratis.
Gratis och gratis. "There is no such thing as a free lunch". I slutändan är de nog vi "flygtjänstekonsumenter" som betalar kalaset. Jag tror dock att Swedavias kostnader skulle öka ganska marginellt om tretimmarsgränsen togs bort. Den känns både omotiverad och otidsenlig tycker jag.

Och om det är arbetsgivarens abonnemang så kan du ju fortfarande ha ett privat.
Ja det är arbetsgivarens och för mig är det inte ett realistiskt alternativ med dubbla telefoner. Väldigt opraktiskt och naturligtvis spelar pengar en roll. Hade jag obegränsat av den varan skulle jag naturligtvis se till att det fanns fullgod täckning på alla mina flygplan och på alla mina flygplatser (i alla mina länder :)). I någon mening kan man säga att det mesta går att kvantifiera i pengar i slutändan.
 

Hachans

Medlem
Jag förstår din tankegång i teorin (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tvåfaktorsteori) men i praktiken genom att använda ett öppet (dessutom oskyddat) nätverk ger du ifrån dig väldigt mycket privat data till Swedavia (och till alla andra som avlyssnar). Därför är det mycket bättre att använda din egen mobildata.

VPN så är det klart.

Däremot tycker jag det är vettigt att de erbjuder wifi i utbyte mot att de spårar din rörelse över hela flygplatsen (vilket de gör annars också om man inte stänger av wifi helt i telefonen). Vissa andra *host* Jernhusen *host* gör det inte.

Det blir roligt när Apple kommer med iOS 13 med alla privacyfunktioner som gör livet hårdare för de som spårar en.
 

lars.dec8

Medlem
Ja, så vad är problemet? Det fungerar och du får tre timmar per dygn. Du får någonting, helt gratis. Tacka och ta emot istället, det finns många flygplatser i världen där uppkoppling kostar från första minuten.

Visst, gratis är gott och mycket vill ha mer. Dock kostar mobildata så lite i Sverige idag att jag har svårt att tänka mig att det blir någon större kostnadspost för någon. Känns lite som att om man har råd att flyga har man kanske också möjligen råd med lite egen mobildata?!
Nej, jag fick 20 minuter på Arlanda och 0 minuter i Umeå. Swedavia har krånglat till något som fungerade väldigt bra tidigare. Om det nu är så billigt med mobildata, varför krångla med betalning.
Väldigt många flygplatser i världen har fritt wi-fi också. Vissa krånglar med registrering via mejl och där var Sverige ett föregångsland tidigare då det var enklare för användarna.
 

lars.dec8

Medlem
Fast då är det väl kostnaden? Du kan ju köpa ett abonnemang med mer mobildata?

Och om det är arbetsgivarens abonnemang så kan du ju fortfarande ha ett privat.
Det är att man ska betala som är problemet därför att det innebär krångel. Om jag ska jobba en stund så ska det betalas och det är en arbetskostnad som då ska reseräknas, via kvitto.
 

danielhog

Medlem
Nej, jag fick 20 minuter på Arlanda och 0 minuter i Umeå. Swedavia har krånglat till något som fungerade väldigt bra tidigare. Om det nu är så billigt med mobildata, varför krångla med betalning.
Väldigt många flygplatser i världen har fritt wi-fi också. Vissa krånglar med registrering via mejl och där var Sverige ett föregångsland tidigare då det var enklare för användarna.
Varför delar du inte internet från telefonen?
 
Toppen