Senaste nytt

Poängkostnad samtliga Hilton Honors hotell (april 2019)

Beror helt på.
30 nätter är ju ganska lite trots allt men visst kan man få nytta av status även då. Kan vara läge att utforska Nordic Choice, Scandic eller Best Western där restaurangcheck erbjuds tex och detär lätt att statusmatcha :)

Drömmen hade såklart varit att kunna tjäna poäng utan stays, ungefär som att tjäna miles utan att flyga. Går det? (som bosatt i Sverige).

Hur står sig tex växlingen från AMEX MR till olika hotellprogram? Går det att optimera där på något sätt?

Hade ju varit kanon om man kunde se till att ens AMEX spend på hemmaplan kunde generera stays på feta hotell runt om i värden.
 

jerixon

Medlem
Funkar väll iof redan.
Kanske knte så bra world wide men Europa varje fall med Nordic Choice tex.
Växlingen från amex inte så bra i sverige tyvärr.

Drömmen hade såklart varit att kunna tjäna poäng utan stays, ungefär som att tjäna miles utan att flyga. Går det? (som bosatt i Sverige).

Hur står sig tex växlingen från AMEX MR till olika hotellprogram? Går det att optimera där på något sätt?

Hade ju varit kanon om man kunde se till att ens AMEX spend på hemmaplan kunde generera stays på feta hotell runt om i värden.
 

Najk

Medlem
Om man endast bor ca 30 nätter per år på hotell. Tycker du att det är ”värt” att samla poäng i en kedja då?

Kika på Mastercard från Choice. Kostar 395kr/år och så länge du har minst en debitering per månad på kortet så kommer du 2st nätter närmare nästa nivå per månad. Det betyder att du med endast 6nätter per år kan vara Guld på Choice.
 
Kika på Mastercard från Choice. Kostar 395kr/år och så länge du har minst en debitering per månad på kortet så kommer du 2st nätter närmare nästa nivå per månad. Det betyder att du med endast 6nätter per år kan vara Guld på Choice.

Tack, jag har tittat på det. Känns dock inte som något alternativ om man vill boka reward-stays i Asien/USA :)
 

M.K

Medlem
Choice är ju ett ok program i Skandinavien med kreditkortet för 595:- som silver och sedan 495:- då Guld uppnåtts enkelt. Med bara 30 nätter utspritt är det en utmärkt kombination med några av de statusar Plat erbjuder. @Mattias Holmén brukar ju ha det kortet också. Själv har jag fortsatt med Radisson och Hilton genom Plat i många år och aldrig blivit av med status. Jag fick dock ändra medlemsnummer på det ena programmet minns jag. Skönt slippa bo för status som förr och poäng ramlar in med jämna mellanrum. Ger frihet med lite extra förmåner.

Jag känner dock att man borde lägga lite fokus här. Det blir mest slentrianbetalningar på ibland väldigt dyra rum eller andra alternativ och sedan någon bonusnatt ibland då saldot är högre. Bl a @jerixon har ju stenkoll här och det finns helt klart sweetspots.
 

Tonton

Medlem
Jag har under veckan precis börjat boka upp min sommarresa.

Har 5 awardnätter bokade på fyra olika Hiltonhotell. Cash rate för dessa 5 nätter hade blivit 810,2 USD. Nu betalar jag istället 121 000 Hiltonpoäng - Med andra ord så får jag ut 0,0067 dollar per hiltonpoäng. Det går absolut att optimera bättre, likt @Senator exempel ovan. Min egna riktlinje är dock att alltid få ut minst 0,0045 dollar på hiltonpoäng när jag gör redemption. Då är det fortfarande ett helt okej värde, och i slutändan brukar jag ändå alltid tänka "Earn and Burn" sålänge det inte är en jättedålig deal jag har framför mig.

Det går ju att köpa Hiltonpoäng för 0,005 under kampanjerna - så det är ju värt att ha i åtanke :)
 

Buffon

Medlem
Hur funkar det om jag som HHG bokar 2 rum totalt 4 personer, där jag självklart bor i det ena, ingen annan har status, vi bokar billigaste rum utan frukost.
1. Ingår frukost för alla andra eller bara den som delar rum med mig?
2. Om det finns lediga rum och uppgradering erbjuds, någon som varit med om att det erbjuds bägge rummen eller enbart där den med status bor?
 

Najk

Medlem
Hur funkar det om jag som HHG bokar 2 rum totalt 4 personer, där jag självklart bor i det ena, ingen annan har status, vi bokar billigaste rum utan frukost.
1. Ingår frukost för alla andra eller bara den som delar rum med mig?
2. Om det finns lediga rum och uppgradering erbjuds, någon som varit med om att det erbjuds bägge rummen eller enbart där den med status bor?

1. Utgå ifrån att det enbart är för dig och den som delar rum med dig. Se det som bonus om du får för båda rummen, dock känns det som att det historiskt för mig är att det oftare ingår för båda rummen än för bara ett.

2. Absolut, det har hänt att jag fått uppgradering på flera rum.
 

taxvalp

Medlem
Denna tråd är på väg att bli en allmän Hiltonpoängoptimeringstråd så jag delar med mig av följande:

Se till att alltid få lite spend även på en poängvistelse. Vi bodde fyra poängnätter på ett nytt Hilton i Beirut och hade en barnota på drygt 40 dollar före skatt. Det mynnade ut i 418 baspoäng och med kampanjer inklusive 1000 poäng extra per natt (som det ofta är på nyöppnade hotell) drog barrundan in 6254 poäng. Ganska bra utväxling att få en natt gratis (på billigt hotell...) för ett par drinkar.

Att vi sedan bodde bara fyra nätter när man får femte natten gratis för poäng talar vi tyst om i denna tråd ;-)
 
Toppen