Senaste nytt

Reserapport tågresa Bergen-Oslo

011430121

Medlem
För några år sedan hade NRK ett sommarprogram som sändes under ca 3 veckor med bland annat direktsänt från tåg i Norge.
Jag tittade sporadiskt på dessa sändningar, och blev intresserad av att "ta en tur" med tåg i Norge.
Valet föll på Bergenbanan och jag bokade 90 dagar före avresa en biljett mellan Bergen-Oslo.
Ställde en fråga här på BC om det fanns 1:a och 2:a klass på tåget, fick snabbt svar att det fanns två olika klasser där den ena med bättre utrymme kallades Komfort Klass samt att det fanns kaffemaskin med gratis kaffe.
upload_2019-6-12_10-20-37.png


Bokade Komfort Klass som hade ett tillägg på 100 NOK totalt biljett pris blev 595 NOK
Vid bokningen som kunde göras 60 dagar före avresan var nästan alla platser i Komfort bokade fanns endast ett fåtal platser kvar att boka och dessa var att man baklänges, mej gör det inget men jag inbillar att man ser bättre om man åker framlänges, men som sagt var är nog en inbillning.

NSB har två avgångar i varje riktning mellan Bergen och Oslo samt ett natt tåg, resan tar ca 7 timmar., tåget stannar på 14 stationer!

Jag flög med SAS från Arlanda till Bergen dagen före för att kunna ta morgonavgången mellan Bergen-Oslo
upload_2019-6-12_10-31-3.png


Var i god tid på Bergens station efter en promenad på ca 20 minuter från Scandic Bergen City. Noterade att det var många grupper som skulle med tåget, framför allt var det grupper från Asien, samt en Tyskgrupp på 45 personer och den gruppen skulle sitta i Komfort Klass. Platsen bredvid mig var ledig tills tåget hade avgång, då kom gruppledare för Tysklands gruppen, Helmut heter herren och presenterar sig som just gruppledaren.
Han informerade gruppen med hög och tydlig röst om vad som skulle hända under resan, samma information fick vi i högtalarsystemet både på Norska och Engelska.
Hade faktisk står nytta av Helmut, han berättade nästan inför varje stopp vi gjorde om den platsen och hur högt vi var över havet o.s.v. han var verkligen på läst och kunnig.

Det finns en serveringsvagn med på tåget som har åtta vagnar men den dag jag reset hade man satt in en extra vang för att vi var så många passagerare.
I serveringsvagnen så fanns det varmmat, smörgåsar, våfflor, fikabröd, läsk och godis.
Själv köpte jag våfflor, som uppvärmdes i en mikrovågsugn, och var så långt ifrån frasig som man kan tänka sig.

upload_2019-6-12_10-47-22.png

upload_2019-6-12_10-48-49.png


Det serverades öl och vin det påpekades att dess drycker inte fick föras ut ur serveringsvagnen.

Avgången skedde exakt på tid efter ca 5 minuters resa så kom vi in i en mycket lång tunnel och där inne fungerade inte Wi-Fi , som förövrigt inte var den bästa uppkoppling jag har varit med om.
Efter ca 30-40 minuters resa så var det en naturupplevelse utan dess like, fjordar och snöbetäckta fjälltoppar, precis som jag hade förväntat mig.
upload_2019-6-12_11-1-30.png


Tyvärr varade den naturupplevelser endast i ca 2 timmar sedan blev det resa i låglandsterräng, kändes som att åka tåg mellan Gävle och Östersund, bara träd.
Vi ankom till Oslo S prick på tidtabell efter att ett tag under resan varit försenad 12 minuter.
Dagen efter blev det flyg från Oslo till Arlanda.

Summering:
Jag hade stora förväntningar på denna resa, men blev besviken på att den naturupplevelse jag hade förberett mig på endast varade i två timmar, sedan var det långtråkiga 5 timmar, komforten på tåget var bra, med eluttag vid stolen, dålig Wi-Fi, stort utbud i serveringsvagnen.
Rekommenderar jag att åka Bergenbanan, JA bara för att ha gjord de två timmar som jag upplever var natursköna.
Kommer jag att göra om resan, Nej
 

chazzie

Medlem
Tack för en bra och lite annorlunda rapport! 595NOK var inte hela världen för en möjlighet att åka genom landskapet och dessutom kunna uppleva Bergen+Oslo också om man så skulle vilja.
 

Mr Basic

Medlem
Tack för rapporten, kom mkt lägligt då vi pratade om att göra en tågresa Oslo-Bergen åt ngt håll. :)
Menar du att man först måste boka 2:a-klassbiljett och sedan, först 60 dagar före avresa, kan uppgradera denna till komfort-klass (om tillgänglighet finns)? :rolleyes:
 

Senator

Moderator
Takk som delar med dig. Inser nu att jag borde ha guidat dig lite :) Bergen - Geilo t/r hade varit en fin resa, eller kanske bara Bergen till Flåm är nog det du söker.

Jag kan dock rekommendera att köra Riksvei 7 till Geilo från Bergen, sen Fylkesvei 50 fra Geilo (teknisk Hol) til Aurland. Notera att Väg 50 är stängt på vintern, helt omöjlig att hålla öppen. Fantastisk landskap, och en väg som är rätt magstark med enkelriktade tunnlar, smala vägar, och sista biten ner till Aurland är makalöst vacker.
 

011430121

Medlem
Tack för rapporten, kom mkt lägligt då vi pratade om att göra en tågresa Oslo-Bergen åt ngt håll. :)
Menar du att man först måste boka 2:a-klassbiljett och sedan, först 60 dagar före avresa, kan uppgradera denna till komfort-klass (om tillgänglighet finns)? :rolleyes:
Ber om ursäkt, om jag har uttryck mig dåligt.
Biljetten släpp 90 dagar innan avresan och då kryssar man i att man vill ha komfort klass
Glöm 60 dagar skall vara 90 dagar!
 

011430121

Medlem
Takk som delar med dig. Inser nu att jag borde ha guidat dig lite :) Bergen - Geilo t/r hade varit en fin resa, eller kanske bara Bergen till Flåm är nog det du söker.

Jag kan dock rekommendera att köra Riksvei 7 till Geilo från Bergen, sen Fylkesvei 50 fra Geilo (teknisk Hol) til Aurland. Notera att Väg 50 är stängt på vintern, helt omöjlig att hålla öppen. Fantastisk landskap, och en väg som är rätt magstark med enkelriktade tunnlar, smala vägar, och sista biten ner till Aurland är makalöst vacker.
Bergen till Flåm var nog det jag sökte i natur upplevelser, tänkte kontakta dig, men ville inte störa.
 

jsn

Medlem
Tack för en trevlig rapport! Detta är på min bucket list, men mer frampå sensommaren... Kunna starta resan på sommaren, och sedan passera hösten på väg upp mot vinter, för att sedan passera höst tillbaka till sensommar.
 

AABack2ARN

Medlem
Tack för en trevlig rapport. När jag för en herrans massa år sedan (cirka 10) reste denna sträcka fixade jag en "paketresa" med tåg från Oslo till Flåm. Båt och buss till Voss. Tåg till Bergen. Kommer inte ihåg priset då.

Nu när jag söker på Google visade det sig vara "Norway in a nutshell" och kostar 1740NOK.

Det var en helt fantastisk resa och tog en hel dag. Hade kanontur med vädret och såg så många vattenfall att man nästan tröttnade på dem :)

Visst går det att sätta ihop samma resa själv men jag tror inte det blir så mycket billigare.

Hmm. Verkar inte kunna få in länken men sök på Norway in a nutshell!
 

LPC123

Medlem
Takk som delar med dig. Inser nu att jag borde ha guidat dig lite :) Bergen - Geilo t/r hade varit en fin resa, eller kanske bara Bergen till Flåm är nog det du söker.

Jag kan dock rekommendera att köra Riksvei 7 till Geilo från Bergen, sen Fylkesvei 50 fra Geilo (teknisk Hol) til Aurland. Notera att Väg 50 är stängt på vintern, helt omöjlig att hålla öppen. Fantastisk landskap, och en väg som är rätt magstark med enkelriktade tunnlar, smala vägar, och sista biten ner till Aurland är makalöst vacker.

Jobbade på Geilo i 2år och har åkt tåget åt båda hållen där ifrån och håller med om att det är finast mot Bergen från Geilo. Resten neråt Oslo är inte lika spännande.
 
Toppen