Senaste nytt

SAS eller SWISS Business (Longhaul)

Najk

Medlem
Har åkt Swiss både A330/A340 och B777 samt SAS flera gånger sista 2 åren.

Swiss B777 är den uppgraderade kabinen, A330/A340 håller på att uppdateras, jag har inte koll på hur många som är klara. Den gamla kabinen är väldigt utdaterad och tråkig.

SAS med sin kabin är väldigt trevlig tycker jag.


Jag tycker SAS vinner kabinmatchen.
Mat och dryck tycker jag SAS vinner.

Personalen har varit lite hit and miss på både SAS och Swiss men jag håller faktiskt SAS en bit högre då jag gillar att konversera med personalen och prata om mat och dryck och upplever det lättare när personalen kan prata på sitt modersmål.

Kunde jag välja och allt var lika sett till tid/pris osv så hade jag valt SAS.
 

Senator

Moderator
Min erfarenhet är att rent allmänt så vinner de bolag utan First över de bolag med First i Business Class eftersom man "måste" ha ett gap mellan Business och First. Så min allmänna observation är att Air Canada, SAS, Austrian och nya United Polaris är bättre jämfört med Lufthansa och Swiss i Business. Två undantag jag har observerat som jag har rest med är Cathay och Singapore som håller väldigt hög nivå i Business.

SAS hårdvara är bra, tycker kanske inte maten är lika "fantastisk" som andra härinne. Dryck är bra. Problemet med SAS är att ibland så undrar man "who is serving who". Det finns några fantastiska ombord, sen finns det vissa som borde hitta ett annat yrke.

Swiss styrka i min erfarenhet är jämnheten, särskilt bland personalen. Jag sover ofta bara på nattflyg, och det har hänt flera gånger att Maitre D'Cabin har väntat på att jag skall vakna så han/hon kan få välkomna mig. Det skulle "aldrig" hända på SAS. Där är "alla lika". Jag känner mig långt mer uppskattat som "gäst" eller "kund" ombord Swiss.
 

jerixon

Medlem
Nej du.
SAS har ingen chans mot Swiss vare sig på service, mat eller lounge i mitt tycke.
Hårdvaran är bra om man ej får punka eller gamla flygplanset.
Jag väljer Swiss för godare mat, jämnare och mer korrekt service och en grym Senator lounge i Zurich.

SAS har jg nu flugit med 3ggr i Busines senaste månaden och testat samtliga huvudrätter. Tyvärr har det tappats något oerhört senaste 2 åren i mitt tyckte jämför med när produkten var ny.
Servicen är dessutom högst medioker många gånger med ett par REJÄLA dalar om man ska uttrycka sig vänligt!

SAS flyger jag för det är billigt med SAS MC Premium rabatt och för jag gillar en del av destinationerna, i övrigt håller jag mig till bolag jag gillar bättre :) Ett av dem är Swiss som jag tycker är mycket bra.
 

lillefjutt

Ny medlem
Kanske kan @lillefjutt ge en kort recension av swiss business lounge?
Fräsch och i allmänhet trevlig lounge. Liknande matutbud (med kock) som Senator som ligger brevid, bättre mat än exempelvis SAS Gold ARN. Standard dryckessortiment (ej champagne), vill minnas att det saknades sprit när vi var där. Tyvärr en stor och öppen lokal som resulterar i en hög ljudnivå med få platser.
 

Senator

Moderator
Du kan också ta i beaktande EU 261. Där Swiss är fullständigt värdelösa medan SAS är bäst i klassen.

Jo iof... men på 500 flyg senaste 4 åren har jag inte behövt använda det på long haul en enda gång. Sådant bokar man väll inte resor baserat på?

Om man har blivit dåligt bemött av ett företag (och det finns alternativ) brukar i vart fall jag ta det i beaktan vid nästa inköpstillfälle.

Jag kan hålla med @Agö här. Helhet är viktig, dock baserat på egen erfarenhet och inte hörsägen. Att jag gillar Swiss, det är nog rätt tydligt, men jag har haft incidenter som tog lång tid att lösa och under tiden tills jag fick en lösning som jag accepterade var Swiss i min "no fly zone".
 

jerixon

Medlem
Absolut, men nu har ju jag inget dåligt bemötande av Swiss trots att jagvflyger dem long haul varje år. Där av inget strul för mig och jag fortsätter flyga tills dess jag ej är nöjd :)
Jag har blivit väldigt dåligt bemött på SAS flyg ett flertal ggr, där av väljer jag bort dem i den mån det går.
Om man har blivit dåligt bemött av ett företag (och det finns alternativ) brukar i vart fall jag ta det i beaktan vid nästa inköpstillfälle.
 
Toppen