Senaste nytt

Vilket exotiskt resmål till jul?

Jag och tjejen tänkte för första gången i våra liv dra på en resa till nått riktigt exotiskt resmål i vinter. Tänk vykortsvyer, vit sand, turkost vatten.

För första gången sen jag började med Eurobonus några år sen så kommer jag få en voucher i snar framtid men det kanske får bli en senare resa att nyttja den? Har 100k EB-poäng också.

Frågan är helt enkelt vad ni kan rekommendera. Vi har snackat om Seychellerna, Maldiverna, Mauritius eller liknande men vi har ingen direkt koll.

+ om det även finns något annat att göra än att ligga på stranden 24/7 så kanske nån helt avlägsen ö utan nån annan turist överhuvudtaget inte är exakt det vi söker.
 

trskial

Medlem
Fiji? Cooköarna? Bora Bora? Maldiverna? Sen har också Karibien några fina utvalda öar som Windward Islands.
 

taxvalp

Medlem
Ah, denna eviga fråga!

Jag likt andra här besökt några alternativ och har följande rekar.

Maldiverna: Ligger relativt nära, extremt bra resorts och paradisiska stränder. Dock inte mycket annat att se/göra och dyrt. Om budgeten håller så åk hit!
Seychellerna: Inte så mycket längre bort men mer att se och göra än på Maldiverna. Bättre spridning på boende 3-5* än Maldiverna erbjuder och det går att hyra bil.

Söderhavet: Lååångt bort men har man tid på sig och tar ett par stopp på vägen är det svårslaget. Skulle vilja slå ett slag för Samoa här, inte samma resorturval som Fiji men ej heller lika exploaterat. Fantastisk vänlighet och en destination med helt annan flavour än ovanstående.
 
Ang. Filippinerna, har varit i Thailand, Vietnam, Laos, Kambodja. Filippinerna är väl lite i stil med Thailand? Inte varit där dock, ska kolla det.

Budgeten är flytande just nu, har en hel del pengar undansparat men behöver inte betyda att jag vill bränna allt. :)
 

trskial

Medlem
Kostar en årslön nästan att resa till Söderhavet i två veckor om man ska casha allt i pengar och inte använda poäng:D

Min farsa vann på Stryktipset för några år sedan och reste till Tonga i 16 dagar med sin fru. Han hostade upp nästan 180.000kr flyg tur och retur + hotell för två pers.
 

Kimmen00

Medlem
Vi var på Mauritius påsken 2017. Tyckte det var helt suveränt. Otroligt bra snorkling, vattw sporter, dyka med vilda delfiner, djuphavsfiske etc. Grymt! Suveräna hotell (Sugar Beach och Ravenala på västsidan). Va även på väst och snorklade, väldigt bra där med.
Innan Eurobonus flyttade Mauritius till ny zon var det ju grymt förmånligt att resa dit, 90000 EB-poäng för 2 Pers (med amex 2-4-1). Numer inte lika billigt poängmässigt
Mauritius är dyrt, men värt det!

Annars gör som vi och dra till Guam. Som ett litet Hawaii

Sommarresa till Guam – Saipan – Palau | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
För ett par år sedan firade vi nyår i Dubai och då på Al Maha - lyxigt men överkomligt skulle jag säga. Resorten håller hög klass och närheten till DXB gör det enkelt att ta sig annorstädes för vidare färd (en gång har vi gjort en kombo med Al Maha och Moofushi i Maldiverna - mitt ute i öknen följt av mitt ute på havet!). Det tar ca 50 .. 60 minuter med bil från stan' eller DXB, resorten ligger i ett naturreservat och de har biologer som guider på turer. En del aktiviteter som exempelvis bågskytte och "sundowner". Stället liknar inget annat och är en fröjd att vistas på ..!.

Några bilder o lite info om stället: Tips på bra hotell i Dubai | Sida 11 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Al Maha är en del i The Luxury Collection så om du har ett konto på Marriott Bonvoy så blir det poäng, många poäng ..!.. :)

Om du vill läsa lite om Constance Moofushi: Recension: Barfotalyx på en liten ö mitt ute på havet (Maldiverna) - BusinessClass.se

Finns även ett helt ok men lite mer budgetmässigt kanske tilltalande alternativ på Maldiverna och de tycks ofta ha bra 'deals' med olika paket: Recension: Överkomlig lyx i Maldiverna - BusinessClass.se
 

Senator

Moderator
Tyvärr är frågan lite som längden på snöre ;) Hur länge, när, budget etc är viktiga parameter. Men vi kan göra vårt bästa:
1. 100k EB-poäng och en 2-for-1 når du inte så himla långt med om du inte hittar SAS Business till Miami
2. Bonusplatser är svåra, men inte omöjliga den tidpunkten om ni nöjer er med ekonomiklass
3. Hotellpriser är ofta problemet: mitt typiska extremfall är Hilton Bentley Miami som jag har betalat $199 för i augusti, men som vill ha $1,699 runt nyår. @Homer har rätt här, det faller ofta på hotellpriserna

Vykortsdestinationer jag har besökt:
1. Seychellerna
2. Hawaii
3. Sydafrika
4. Bali
5. Florida
6. Karibien: St. Thomas, St Maarten, St Kitts & Nevis, Curacao, Bonaire, Puerto Rico
7. Thailand
8. Mauritius

Asien känns spontant som "Best bang for the bucket", Sydafrika är ett annat ställe där man fortfarande får mycket för pengarna. Med den svenska peso nära 10kr till $1 är det svårt att motivera USA och områden som använder USD i högsäsong.
 
Toppen