Senaste nytt

10 dagar roadtrip i Florida - tips sökes!

mjulven

Medlem
Ett tips om ni besöker Key West är att ni tar en halvdag och besöker ön dry tortuga som ligger utanför. Det finns två alternativ att ta sig dit, antingen båt eller sjöflygplan. På ön finns en gammal fästning från 1800talet och bra badmöjligheter.
 

Ystad

Medlem
Det finns två alternativ att ta sig dit, antingen båt eller sjöflygplan
Båten dit:
20190526_194709.jpg


Planet dit:
20190516_091811.jpg
 

Bridgeman

Medlem
Tänkte f.ö. hyra en bil från Avis då jag matchat till mig presidents circle mha mitt EBG. MÅSTE ju ha en cab - kan man boka någon lägre nivå och förvänta sig en cab upgrade eller hur gör ni?
Chansen är ganska minimal att du blir uppgraderad till en cab.
 

Big Birger

Medlem
Tänkte f.ö. hyra en bil från Avis då jag matchat till mig presidents circle mha mitt EBG. MÅSTE ju ha en cab - kan man boka någon lägre nivå och förvänta sig en cab upgrade eller hur gör ni?
Avis President-status ger ingen vidare uppgraderingsmöjlighet i USA. Eller ingen alls för att vara exakt. Går att uppgradera via en voucher, men då bara om man hyrt en liten bil. Suburban är ju det man vill ha. :)
 

Hachans

Medlem
Chansen är ganska minimal att du blir uppgraderad till en cab.

Det finns helt ärligt ingen vettig anledning till att man vill ha cab i Florida i augusti. Störtregnar det inte, så blir du uppäten av småkryp eller sönderstekt av solen på huvudet.

Satsa på en bil med tak som är lite lyxigare och har rumpkylare typ någon trevligare Cadillac, det kommer du ha betydligt roligare med än en cabbe. Cabben är en idé roligare i teorin än i praktiken.
 

GOTBound

Medlem
Uppgradering map, status gäller upp till full-size. Enda förhoppningen är att det finns en cab i Ultimate Choice (HERTZ) eller Preferd Select & Go (AVIS) delen för ens status, men det är ett lotteri, speciellt på en flygplats som MIA.

Suburban eller RAM, Silverado eller allra helst F150.

EK
 

Sennah27

Medlem
När ni åker västerut mot Naples rekommenderar jag varmt att ni skippar "alligator alley" på I-75 utan istället tar den betydligt mysigare Route 41 från Miami till Naples. Tar lite längre tid, framförallt om man vill stanna till och kika på alligatorerna som ligger och solar sig i diket på norrsidan av vägen. Finns flera ställen där man kan stanna och kika lite till - men framförallt det är en betydligt mysigare väg och som alltid i USA - kan man undvika Interstatevägarna så får man en helt annan bild av USA på de mindre vägarna!
Marco Island bodde vi på ett par dagar, riktigt mysig pärla där pulsen sänks per automatik. marcoisland.jpg tamiamitrailhw41_5.jpg tamiamitrailhw41_4.jpg tamiamitrailhw41_3.jpg tamiamitrailhw41_2.jpg tamiamitrailhw41_1.jpg marcoisland.jpg
 

Najk

Medlem
Det man bör tänka på är att det är extremt litet bagage i en cab typ Camaro eller Mustang. Skulle säga att det fungerar om man max har 2-3 handbagage. Sist hyrde jag en Chevrolet Suburban, kostade enbart ca 800kr mer än en midsize suv för 1vecka, för familjen inkl 2 barn 6 o 8 år. De satt som kung/drottning bak i fåtöljerna. :)
 

Joje_66

Medlem
Hej!

Som titeln beskriver så är tanken att jag +fru ska åka runt i FL i augusti. Tar tacksamt emot tips på både hotell och städer man inte får missa.

Planen är som följer:
1. Landar sent på kvällen och tar in på något hotell i Miami.
2. Hyr en bil och leker turist i Miami under FM. Runt 15.00 påbörjas bilresan ner mot Key West där vi också tar in på något hotell - tips?
3. Efter checkout så åker vi vidare upp längs västkusten genom everglades? Vilken stad bör man stanna i?
4. Checkout från stad/hotell X och vidare norr mot Sanibel Island/Fort Myers - om detta inte redan var bästa staden för dag 3(?).
5. Upp mot Tampa, eventuellt är vi redan där. Hotelltips? Ska man stanna här en längre period?
6. Next Orlando: Disney Land!
7. Oklart?
8. Oklart?
9. Ft. Lauderdale/Miami
10. Miami

Ni som gjort en liknande roadtrip innan - missar jag något? Tips på hotell i 2-3000kr klassen i varje stad utanför Miami?

Några småsaker då vi gjort ganska många rundor i hela Florida. En hel del bra tips har du fått men problemet är främst att det inte finns tid för en bråkdel. (Själv har vi bara varit i Florida mindre än 3 veckor en gång (2 veckors charter 1993).

1-3. Bra idé att övernatta men inte att se Miami dagen efter, att köra ända ner till Key West för att vara där en kväll, är det värt det? Key West bör man ge 3-4 nätter.
3. Stanna inte i någon stad, ta Everglades på vägen till t.ex. Ft. Myers Beach.
4-5. Personligen skulle jag inte göra så många stopp/hotellbyten, satsa på kvalité framför kvantitet och ta mer på en kommande resa ;)
6. Disney World heter det i Orlando, består av 4 parker plus badparker mm. mm. Fundera igenom vad ni är ute efter, Universals två parker, Busch Gardens, SeaWorld,Kennedy Space Center, Legoland (mindre om ni åker utan barn) kanske kan konkurrera?
7-8 stanna i Orlando, eller åk till Miami Beach, South Beach, i mitt tycke bästa semesterorten i USA (av de vi besökt).
9. Se 7-8 eller om ni inte gillar stadsliv välj Lauderdale By The Sea framför Ft. Lauderdale, mycket trevligare. Hollywood Beach kan vara alternativ....

I princip en ort och ett hotell per dag, det blir verkligen komprimerat och det blir inte att se mycket av varje ställe. På tre veckor besöker vi i regel 2-3 orter, enstaka gånger 4-5, det ger mer tycker vi och man hinner komma in lite i känslan på varje plats som kan skifta extremt mellan platser i Florida.
Det är ju i princip omöjligt med konkreta tips om boende, orter mm. utan att veta detaljerat vad ni vill ha.
 
Toppen