Senaste nytt

Oskäligt avtalsvillkor vid biluthyrning förbjuds i Sverige

De där kommer de inte laga före bilen ska säljas... om inte annat så gå till uthyraren, leta upp bilen på parkeringen, ta ett fint kort på stenskottet och visa i rätten :)
Ja, det hade varit intressant om det istället hade varit krav på bolaget att uppvisa kvitto på kostnaden man haft för skadan innan de kan kräva kunden på ersättning. Jag har åtminstone alltid haft svårt att få ersättning för utlägg eller annat utan att på något vis kunna styrka kostnaden :)

De har vänligt nog tagit kort på stenskottet åt mig och bifogat i sitt claim (á 4000 kr). Precis ett sånt stenskott som man åker till till Carglass repair/Ryds bilglas och får lagat för 100-200 kr om man har en rimlig försäkring. Jag har också påtalat i mitt svar - såsom tredjehandsyrkande - att om uthyraren vill ha mer ersättning än så får de vänligen skriftligen styrka deras faktiska kostnad. Men som sagt, jag bestrider allt ansvar med stöd av ny praxis. Kan återkomma med detaljer när caset är över.
 

pswe

Medlem
De har vänligt nog tagit kort på stenskottet åt mig och bifogat i sitt claim (á 4000 kr). Precis ett sånt stenskott som man åker till till Carglass repair/Ryds bilglas och får lagat för 100-200 kr om man har en rimlig försäkring. Jag har också påtalat i mitt svar - såsom tredjehandsyrkande - att om uthyraren vill ha mer ersättning än så får de vänligen skriftligen styrka deras faktiska kostnad. Men som sagt, jag bestrider allt ansvar med stöd av ny praxis. Kan återkomma med detaljer när caset är över.
Blir intressant att följa.
Jag gissar att de kommer räkna in kostnad i de dagar bilen står hos verkstaden för att komma upp i 4000.
 

FrontX

Medlem
Blir intressant att följa.
Jag gissar att de kommer räkna in kostnad i de dagar bilen står hos verkstaden för att komma upp i 4000.

Fast med tanke på att Carglass/ryds kan byta ruta på knappt en timme så blir tiden bilen är stillastående nästintill obefintligt och knappast något uthyraren kan kräva kunden på. Men man vet ju aldrig med biluthyrare numera
 

Swedestar

Medlem
Har blivit krävd på självrisk ett par gånger för skador jag ej orsakat på hyrbilar. Då har jag bestridit och bett om protokoll från föregående fordonskontroll med foton som bevisar att skadan ej fanns innan jag hämtade ut bilen. Något sådant har de så klart inte.
Jag har även påtalat hur många gånger jag vid upphämtning av hyrbil behövt gå tillbaka till uthyrningskontoret och påtala att det finns skador på bilen som ej är noterade i skadeloggen.
Deras "kontroll" av hyrbilarna mellan hyrorna framstår då som högst godtycklig. Varje gång har kravet avskrivits.

Avis är värst, de drar självrisken från kortet direkt. Hertz väntar i alla fall med att dra pengarna tills man skickat in den skadeanmälan som man uppmanats att fylla i.
 

marbe166

Medlem
De har vänligt nog tagit kort på stenskottet åt mig och bifogat i sitt claim (á 4000 kr). Precis ett sånt stenskott som man åker till till Carglass repair/Ryds bilglas och får lagat för 100-200 kr om man har en rimlig försäkring. Jag har också påtalat i mitt svar - såsom tredjehandsyrkande - att om uthyraren vill ha mer ersättning än så får de vänligen skriftligen styrka deras faktiska kostnad. Men som sagt, jag bestrider allt ansvar med stöd av ny praxis. Kan återkomma med detaljer när caset är över.

Har det hänt något i detta case?
 

danielhog

Medlem
De har vänligt nog tagit kort på stenskottet åt mig och bifogat i sitt claim (á 4000 kr). Precis ett sånt stenskott som man åker till till Carglass repair/Ryds bilglas och får lagat för 100-200 kr om man har en rimlig försäkring. Jag har också påtalat i mitt svar - såsom tredjehandsyrkande - att om uthyraren vill ha mer ersättning än så får de vänligen skriftligen styrka deras faktiska kostnad. Men som sagt, jag bestrider allt ansvar med stöd av ny praxis. Kan återkomma med detaljer när caset är över.
Hur har det gått? Har en bekant som är i käbbel med Hertz just nu.
 

FrontX

Medlem
Om hyrbilsföretaget är långsamma med bevis på skadan och tillhörande kostnader. Har man rätt att bestrida summan de drar från ens kort då, alltså göra en reklamation till kortutgivaren att pausa den tills hyrfirman kommer med bevis och kostnadsunderlag?
 
Toppen