Senaste nytt

SAS eller SWISS Business (Longhaul)

Hur står sig swiss business loungen i Zurich? Att Senator loungen är en av de bästa i Europa vet jag, men vad jag förstått så är det rätt stor skillnad på Senator och Swiss Business lounge?
Jag har aldrig besökt businessclassloungen i Zurich. Men jag förutsätter att alla som ställer så avancerade frågor (är flygbolag X bättre än flygbolag Y i businessclass?) på detta forum har Star Alliance guldkort.
 

palmen

Moderator
Jag har aldrig besökt businessclassloungen i Zurich. Men jag förutsätter att alla som ställer så avancerade frågor (är flygbolag X bättre än flygbolag Y i businessclass?) på detta forum har Star Alliance guldkort.
Det ska man inte ta för givet. Jag har en hel del frågor om olika bolag som kan vara rätt avancerade utan att ha status i aktuell allians.
Det är många som åker det bolag som är bäst för stunden utan att satsa på guldkort i olika allianser.
 

adhoc76

Medlem
Men jag förutsätter att alla som ställer så avancerade frågor

Verkar vara tvärtom i det här fallet eftersom @HammertimeLH44 skriver att han inte har testat någon av dem. Det är väl ett skäl så gott som något att fråga och därmed finns det säkert de som vill veta hur Swiss Businessclassloungen i Zürich står sig i jämförelse med Senator?

Tyvärr kan jag inte bidra med jämförelse. Sist jag var i Zürich var för tre år sedan. Åkte Business men var inte *A Gold då så jag har bara erfarenhet av Businessloungen. Jag var nöjd med loungen. Rent, fullt acceptabelt vad ätbart anbelangar och godtagbart dryckesutbud. Jag tycker SAS Gold i Köpenhamn kan tjäna som en jämförelse och den tycker jag är fullt acceptabel. (Efter renoveringen).
 
Swiss

Swiss hårdvara är mer obekväm (hård stol).

Kabinen är större än SAS vilket leder till boskapkänsla. Om du inte har status eller betalar extra för att sitta i främre minikabinen.

Toalettkön hamnar ofta i kabinen vilket kan resultera att ditt huvud är i midjehöjd (baken) hos okända människor som står och hänger som fån och inte förstår att de ska köa i galley.

På plussidan är väl personalen mindre jantig.

SAS

Mindre kabin, känns mer exklusivt. Inga fån som köar till toaletten bredvid din plats.

Finns i min bok ingen anledning välja SAS över Swiss om du inte får fördelar i restid så klart.

Update, slutklämmen ska såklart vara ”finns i min bok all anledning välja SAS över Swiss...”
 

danielhog

Medlem
Kontentan tycker jag blir lite tråkig och kanske som vanligt, vilket är trist när man söker råd men jag landar i: vad passar bäst för dig? Skillnaderna är egentligen mindre för genomsnittlige resenären men större för oss insatta som tittar på detaljer.

Jag hade tagit Swiss för att få sova längre om det är nattflyg då SAS är orimligt långsamma med serveringarna. Är det dagflyg hade jag valt SAS. Att tänka på är också anslutningen, och eventuella mellanlandningar samt hur långa anslutningsflygen blir.

Kanske går att kombinera en åt varje håll? Revenuebiljetter till Asien så är det en dålig idé, brukar bli väldigt dyrt, men awardbiljetter så.
 

mha321

Medlem
På destinationerna i Asien tycker jag personligen att det gör mindre att sas är lite långsamma i serveringen, eftersom flighten är såpass lång ändå. Däremot framförallt på ostkusten USA är snabb servering definitivt av värde.
 

Tongen2

Medlem
Jag har provat Swiss en gång, roffade åt mig plats i främre businesskabinen och tyckte hela upplevelsen kändes mer premium än SAS business som jag åkt ett gäng gånger. Däremot tyckte jag stolen på Swiss kändes mindre, kan bero på placeringen av sätet så kanske inte gäller samtliga platser.
Senator-loungen i Zürich var helt överlägsen och verkligen en klass för sig! Så kommer man in där så är det i sig värt omvägen till Zürich tycker jag.

Bästa alternativet är väl att se till att åka ut med ena och hem med andra om det går.

Båda är bra men fördelar/nackdelar med de båda finns mer eller mindre hela tiden skulle jag säga.

Kör hårt!
 
Toppen