Senaste nytt

10 dagar roadtrip i Florida - tips sökes!

Kman

Medlem
Hej!

Som titeln beskriver så är tanken att jag +fru ska åka runt i FL i augusti. Tar tacksamt emot tips på både hotell och städer man inte får missa.

Planen är som följer:
1. Landar sent på kvällen och tar in på något hotell i Miami.
2. Hyr en bil och leker turist i Miami under FM. Runt 15.00 påbörjas bilresan ner mot Key West där vi också tar in på något hotell - tips?
3. Efter checkout så åker vi vidare upp längs västkusten genom everglades? Vilken stad bör man stanna i?
4. Checkout från stad/hotell X och vidare norr mot Sanibel Island/Fort Myers - om detta inte redan var bästa staden för dag 3(?).
5. Upp mot Tampa, eventuellt är vi redan där. Hotelltips? Ska man stanna här en längre period?
6. Next Orlando: Disney Land!
7. Oklart?
8. Oklart?
9. Ft. Lauderdale/Miami
10. Miami

Ni som gjort en liknande roadtrip innan - missar jag något? Tips på hotell i 2-3000kr klassen i varje stad utanför Miami?
 

Ystad

Medlem
Föst vill jag säga: det är snart 20 år sedan jag besökte Florida - så allt jag kommer med här är gammal (och kanske obsolet) information. Men eftersom jag har besökt Florida mycket - och bilat runt där mycket - så vill jag ändå bidra med mina 2-cent. Ta min info för vad den är - 20 år gammal.

Key West o vägen dit:
- Long Key state park: intressant o speciell natur
- Grassy Key: Rainbow Bend, trevligt hotell på stranden där motorbåt ingår i rumspriset
- Marathon: Marathon liqour store, mycket välsorterad o stor gammal spritaffär
- Bahia Honda state park: fantastiskt badställe med fina stränder
- Key West: Southermost beach resort (hette för South Beach motel - jag har bott där många gånger), USA's sydligaste (?) badbrygga, ett jättetrevligt hotell. Ta en tur, med båt eller flyg, till Dry Tortugas. Och naturligtvis alla "turist måsten": Hemingway house, solnedgång på Mallory square m m.

Everglades:
- Flamingo: trevlig väg dit. Finns många aktiviteter där. Bland det trevligaste jag gjort där var att hyra husbåt några dagar och ge sig ut i den fantastiska naturen.
- Everglades City: inte lika fint som Flamingo - men några trevliga hotell och utflykter med båt.

Miami:
- Jag tyckte att Sunny Isles var lite lugnare och mysigare än Miami Beach. Fanns många små mysiga beach-hotell där - de flesta är säkert försvunna idag. Köpcentrum: Bal Harbour (lyxigt) och Sawgrass Mills (världens största?)

Museum m m:
- Edison museum/Fort Meyers (intressant för en tekniknörd)
- Dali museum/St Petersburg (fin Dali samling)
- Don Garlits Dragster museum (för den motorintresserade)

Övrigt:
- Sankt Augostine (historiskt intressant)
- Daytona beach (häftig bred strand med biltävlingar)

Och så: Cape Canaveral, Orlando m m, m m
 

Patrik

Medlem
2. Ska ni verkligen starta kl15?, det är rätt långt ner till Key West och kan vara trevligt med något stopp på vägen. Hotell: Pierhouse.com. Ligger på Duval st. och är toppen, trevlig liten strand oxå (fram till ca. kl. 15, då onyktra ”vuxna” börjar vakna och dyka upp, om man nu inte själv gillar typerna som ääälskar slush-med-sprit-drinkar-ur-maskin så lämnar man stranden då och hittar på något annat)
3. Träskbåtstur i Everglades får inte missas
9. Skippa Ft.Lauderdale har fokus på kryssningsresenärerna, inte värt det i min värld.
10. The Betsy på Southbeach, fick tips i annan tråd här och det var verkligen trevligt.
 
Last edited:

Micce1980

Medlem
- Ta en tur med bilen på Daytona Beach, bara för att :)
- Kennedy Spacecenter. Var där 2012 och var som av en händelse i Miami 2016 när de skulle skjuta upp någon vädermätutrustning i rymden, vi for upp och hade väl en fyra timmar där innan uppskjut. Det var något av det mäktigaste vi skådat, men vi är ju intresserade med :)
 
Last edited:

mha321

Medlem
Håller helt med om Kennedy. Har ni tur kan ni matcha en uppskjutning men de har inte jättemånga. En scheduled 17e för en starliner, om det råkar vara den delen av augusti ni är där. De skjuter visserligen inte upp från Kennedy utan cape, men man ser bra därifrån ändå :)
 

GOTBound

Medlem
Key West från Miami tar sin tid, mycket trafik och ingen motorväg, jag hade åkt senast vid lunch från Miami.

På västkusten rekommenderar jag Naples, en mycket trevlig stad. Vi är frekventa resenärer till Florida sedan början på millenniet, men gjorde vårt första besök på västkusten 2017.

Naples är i princip tvärs över Everglades från Miami på I-75, det tar ca 2h beroende på trafik och vilken hastighet som känns bekväm. Vi har bokat in Naples för nyår i år.

Orlando och Disney, köa, köa och sen köa lite till. Se till att använda FastPasses.

EK
 
Jag hade liknande tankar för två år sedan, jag skulle minsann beta av Floridas alla attraktioner på en veckosemester (9 dagar inklusive helgerna)! Jag kan ju säga att det gick sådär... Jag fick boka en resa till året därpå och det finns fortfarande fler ställen jag vill uppleva. Sanningen är att man kan, utan problem, spendera 10 dagar endast i Orlando utan att göra samma sak mer än en dag. Alla temaparkerna där är i absolut världsklass och är underhållande för vuxna också. Jag rekommenderar att man planerar och bokar minst 3 månader i förväg och bor på temaparkernas hotell (de som har hotell), normalt får man extra förmåner då (t ex en extra timme i parken innan parken har öppnat för allmänheten, reservera specifika attraktioner vid vissa tider så man slipper köa). Det finns dessutom mycket utöver temaparkena också (dinnershows, golf, skytte, Madame Tussaud, Ripley's Believe It or Not, olika museer, helikopterturer, mm). Kennedy Space center rekommnderas också, det tar 2 dagar om man vill se alla attraktionerna. Att åka airboat och titta på alligatorer var också trevligt, de finns några bara ett par mil ifrån Miami på väg till Everglades.
 

GOTBound

Medlem
..Jag rekommenderar att man planerar och bokar minst 3 månader i förväg och bor på temaparkernas hotell (de som har hotell), normalt får man extra förmåner då (t ex en extra timme i parken innan parken har öppnat för allmänheten, reservera specifika attraktioner vid vissa tider så man slipper köa). ..

Mycket bra idé om man vill besöka parkerna, exempelvis det här om man även vill få Hilton och poäng och utnyttja ev. Hilton förmåner:
Hilton Orlando Buena Vista Palace (Orlando, FL), erbjudande | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

EK
 
Toppen