Senaste nytt

En ordinär nöjesresa i SAS Plus till Florens

Alf

Medlem
Som motvikt till många härliga reserapporter från glassiga First klass till Asien och andra platser på forumet skall jag kontra med något mindre häftigt, nämligen en resa i SAS Plus. Jag och hustrun har tidigare år gjort en resa till Paris under våren. På grund av de senaste årens oroligheter i Paris med ständigt återkommande demonstrationer av gula västarna har Paris utgått. Nöjet med att besöka Paris har försvunnit med allt stök på gator och avspärrade områden mm.

Istället har Italien fått ta över det årliga besöket. I år föll valet på Florence som fanns på vår ”att göra lista”. Det passade bra eftersom SAS startade upp med flygningar från CPH tre gånger per vecka. Vi bokade därför upp två platser i Plus med poäng som gick ut vid årskiftet.


Flygstrejk

Vi lyckades pricka in resan så att den inföll på flygstrejkens tredje dag. Följde BC forumet om de praktiska konsekvenserna i form av ombokning mm. Hade också ett par kontakter med SAS för att kolla möjligheterna. Ville till varje pris undvika att åka till Arlanda och bara vänta på att bli ombokad till något annat alternativ och uppleva allmänt koas på flygplatsen. Möjlighet till ombokning var möjlig men vid ombokning till exv LH hamnade man i deras ekonomi med en Plus biljett. Detta lät inte så bra. Eftersom vi numera själv disponerar vår tid så nyttjade vi möjligheten att boka om hela resan. Vi bokade om resan till en vecka senare och hoppas på att strejken då skulle vara slut. Hotell i Florence bokades om, vilket medförde ett högre pris. Jag försöker nu få ut mellanskillnaden på av SAS.

Incheckning på ARN

Checkade in vid disk eftersom vi hade bagage. Jag vet att det går att göra i automat men tycker det är enklare vid disk om det inte är kö.

Fast track genom säkerhetskontroll, smidigt, ingen kö.

Lounge på Arlanda

Eftersom jag numera är helt statuslös, förutom hos AA, tog jag tillfället att ansöka om Priority Pass för mej och hustrun när någon vänlig medlem på BC lade ut en länk om gratis medlemsskap i början av året. Nu ingick visserligen den enkla loungen hos SAS i Plus biljetten men det kan ju vara kul att prova något annat. Men vi började i alla fall i SAS loungen. Där serverades kall kyckling och eftersom jag inte äter kyckling gick vi över till loungen bredvid, Norrsken lounge, där Priority Pass gällde. Där noterade damen i mottagningen att vi åkte med SAS Plus och vi då hade tillgång till SAS lounge. Hon tyckte det var bättre att vi gick dit för dom hade mycket bättre mat än i denna lounge. Ett minst sagt konstigt bemötande. Jag frågade vad dom hade för mat. Då sa hon att det finns kalla köttbullar med potatissallad och lite pålägg. Ok, hellre köttbullar än kyckling så vi gick in. Vi testade utbudet av köttbullar. Det var ingen höjdare, inte ens i närheten av Mamma Scans halvdåliga köttbullar. Det blev istället ett glas rött vin av någon lådvinskvalitet.

Jag blev lite överraskad av så pass dålig lounge. Vi var i den loungen för ett år sedan när vi reste med BA och de använde sig av loungen. Den hette något annat då och var större och hade ett mycket bra utbud av mat och dryck.

2739A136-874E-4DBA-B107-6CA955D13DA8.jpeg


Det jag mest saknar sedan jag blev av med mitt EBG är tillgång till SAS guldlounge på ARN och CPH.

Flyg ARN-CPH

Började med 20 min försening. Första sträckan flögs med SAS A321. Vi hade plats på rad 4 med tomt mittsäte. Här serverades den hatade och älskade polarrullen. Vi fick en rulle med lax. Det var länge sedan jag ätit den men den gick ner tillsammans med en god IPA. För övrigt en händelselös flygning med standardservice. Påfyllning av dryck när man bad om det.

Lounge i CPH

Vi hade en dryg timmes väntan på nästa flyg till FLR trots förseningen. Eftersom nästa flyg skulle gå från A-piren valde vi en lounge från Priority Pass, Aspire Lounge, istället för att gå till SAS lounge.

Det är nog en av de tråkigaste lounger jag besökt. Det var mycket folk, trångt, mörkt och uselt utbud av mat och dryck. Det fanns skinka och ost samt danskt grovt bröd. Rött och vitt vin samt dansk öl serverades.

De erbjöd dock en bättre lounge en trappa upp mot ett tillägg av några hundra DKR, vilket vi inte nappade på.

Flyg CPH-FLR

Avgång på tid. Flögs med SAS A319. Gott om plats i Plus vilket gjorde att vi även här fick ett ledigt mittsäte. Servering i form av den berömda lådan. Jag har inte åkt med SAS på Europalinjerna sedan lådan infördes, utan hållit mig till de andra bolagen som har en hederlig business klass. Med förväntan packade jag upp lådan efter att tillhörande vitt vin serverats. Kollade i förväg upp vad lådan innehöll så att jag inte skulle få kyckling. Lådan innehöll lax med tillhörande grönsaker och potatis samt någon rosa kräm på botten av lådan. Laxen var riktigt bra.

94D1A9A5-A14B-496B-A8E7-3888BD313AD7.jpeg


Det är ett rent konststycke att äta detta och få med alla tillbehör i botten av lådan. Jag föredrar definitivt att få en bricka med maten upplagd på det gamla sättet.

I övrigt en händelselös flygning men med bra service. Jag beställde både en GT och en Mackmyra whiskey. Jag tillhör inte de som jublar över Mackmyra whiskey. Jag får får ändå säga att den Mackmyra som nu serverades var fullt drickbar tillsammans med de fina pralinerna. Dock ingen whiskey jag skulle köpa men betydligt bättre än de andra Mackmyra whiskeysorter jag har provat.

9EE3BD4E-96F9-4E24-B55D-B88EB78B2146.jpeg


Inom GT området har SAS gjort stora förbättringar. Man serverar mer skandinaviska typer av Gin och man har ersatt den tråkiga Schweppes tonicen med nya betydligt bättre sorter.

Efter att GT:n inmundigats påbörjades inflygningen mot Florence. Vi gjorde en lång och fin inflygning över det vackra Toscana landskapet för att landa på Toscana flygplats, precis utanför stadsbebyggelsen.

En fundering över alkoholintaget, här var det inga restriktioner på drycker till skillnad mot flygningar till Spanien, där det endast serveras tre alkoholhaltiga drycker. Mitt alkoholintag på denna flygning blev:
  • 1 vitt vin till maten
  • 1 whiskey till pralinerna
  • 1 GT som dessert
Detta var lagom på en flygning på två timmar. Men det är banne mej för lite på en flygning till LPA som tar 5,5 tim. Här bör nog SAS fundera en gång till.

Florence

Buss från flygplanet in till terminalen trots att det bara var 100 m. Det fanns inga bryggor alls att docka vid. Fick snabbt väskan. Det blev taxi till hotellet, tog bara 20 min. Vi bodde på Hotell Berchielli. Ett trevligt hotell mitt i centrala Florence nära den berömda Ponte Vecchio bron. Hotellet serverade en riktigt bra frukost och det är inte så vanligt i Italien.

293B5878-9A7A-49D7-B68C-B3834A6D0CE0.jpeg


Vädret var i svalaste laget, vi trodde nog det skulle vara lite varmare så det gick att sitta ute. Toscana har ju en mycket gammal stadskärna med trånga gator och massor av restauranter och massor av turister, ja nästan för många. Det finns en hel del sevärdheter att se. Tyvärr gör det stora antalet turister att det är urlånga köer till det mesta, varför lusten minskar för att besöka sevärdheterna. Men det är en trevlig stad att promenera i så det är inga problem med att fördriva ett antal dagar här.

Det finns ett enormt stort utbud av restauranter av olika kvalitet. Vi hittade några i närheten som hade riktigt bra mat. Åt för första gången tryffel, Gnocci med en krämig vitvinsås och massor av hyvlad tryffel över. Priserna är förhållandevis höga både när det gäller mat och vin.

Jag föredrar ändå Rom som resmål i Italien. Rom har en härligare atmosfär med sin blandning av byggnader med gamla ruiner i staden. Var man än går i Rom så påminns man om tidens historiska romarrike.

Lounge i FLR

Taxi till flygplatsen. Incheckning i egen disk för Plus, ingen kö. Fast track genom säkerhetskontroll som gick snabbt. SAS hade ingen tillgång till lounge på flygplatsen. Man hade inte fått något avtal med den befintliga loungen, Masaccio lounge. Nu kom verkligen Priority Pass till nytta. Detta var flygplatsens enda lounge. Det var vid tiden vi var där massor av avgångar ut i Europa så det var svårt att hitta sittplatser. Efter att ha väntat gällde det att knipa några platser då någon lämnade loungen. Man stängde tidvis insläppet därför att det var överfullt. Utbudet på mat var inte så stort men ganska bra med lite sallader och fina sandwichar. Mycket bra utbud av bakverk som passade bra till en espresso. Endast vin serverades och det var ett utbud som borde fått en italienare att skämmas. I en fullsatt lounge ställdes det fram en flaska rött vin åt gången. Gissa hur snabbt den tömdes när alla som väntat skulle fylla på sina glas. Ny väntan på ny flaska, vips så var den tom. Under tiden vi var i loungen såg jag inte till något vitt vin. Det fanns säkert någon sorts öl också. Man ville ju gärna äta sej lite mätt innan man blev serverad SAS låda.

Det fanns en taxfree på flygplatsen där man för EU priser kunde handla. Det blev ett par flaskor Gin som det var hyfsat pris på.

Flyg FLR - CPH

Avgång på tid. Flögs med SAS A319. Priority boarding med en fungerande ordning från gaten. Buss från gaten. I och med bussgaten var ju nästan hela vitsen med priority boarding borta. Vi som hade priority boarding fick visserligen sittplatser på bussen under den minut den rullade ut till flygplanet, men vi kom sist ombord. Det berodde på att alla med ståplatser på bussen kom först ur bussen. Inga större problem med detta men det kändes lite meningslöst med Priority boarding i detta fall.

Fortfarande rätt gott om platser i Plus så vi fick återigen mittsätet ledigt. En repris på serveringen på nerresan med ny matlåda. Denna gång med någon konstig röra. Inte gott alls, inte ens vin till gjorde det bättre. Samma drycker som på nerresan. Tre drycker på två timmar var lagom. Ville man ha mer var det bara att beställa. Bra service under resan. Landade i CPH på tid efter en fin inflygning över Falsterbonäset och vänstersväng till finalen till CPH som påbörjades strax norr om början på Öresundsbron vid svenska sidan.

Lounge i CPH

Denna gång blev det inga lounger på Priority Pass utan direkt till SAS lounge. Det var fredag kväll så loungen var välfylld av passagerare. Matutbudet var kalla laxskivor med kall sås. Laxen smakade mitt emellan gravlax och rimmad lax och var god. Fanns även en sparrissoppa men den var totalt smaklös. Bra med bröd och sallad. Laxen intogs tillsammans med vitt vin. Betydligt bättre utbud än i SAS lounge på ARN.

Flyg CPH - ARN

Började med ett SMS om 30 min försening. Massor med folk vid gaten eftersom det var mycket förseningar på inkommande flyg. Meddelades att flyget var överbokat. Priority boarding var kaosartat. Flyget blev 45 min försenat. Flögs med SAS A320. Helt fullsatt. Det är i dessa lägen Plus är som sämst när man får mittsätet, vilket ger en klaustrofobisk upplevelse. Men det var bara att bita ihop under en timme. Servering av polarrullen med någon form av oströra. Provade en tugga varefter den hamnade tillbaka på bordet, inget god. Jag skulle helst se att man ersätter polarrullen på flygningar inom Skandinavien med ett par danska smörrebröd. Rullen kan man behålla på svenska inrikeslinjer.

97661E86-B18C-4369-9CCB-E76BC889E79C.jpeg


Lyckades få den sista IPA:n. Det kan inte varit många IPA lastade eftersom jag satt på rad 2. Serveringen blev ju lite panikartad eftersom det var ett fullt flyg. Efter en timme landade vi efter en händelselös och obekväm flygning på ARN. Äntligen kunde jag lämna den vidriga mittstolen. Under dessa omständigheter är SAS Plus ingen bra produkt när det gäller flygningar inom Europa och Skandinavien. Jag ser gärna en återgång till den business produkt SAS hade tidigare på Europalinjerna. Jag skall försöka utveckla detta vidare i en kommande tråd.
 

Resenären

Medlem
Jag ser gärna en återgång till den business produkt SAS hade tidigare på Europalinjerna. Jag skall försöka utveckla detta vidare i en kommande tråd.
Tack för en ärlig och utförlig rapport. Kan bara hålla med om att fd SAS Euroclass, var någon helt annan upplevelse.
Har bara besökt Florence en gång och då tillsammans med en kollega, som var uppvuxen i staden. Utmärkt guide!
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Hachans

Medlem
Trevlig rapport!

Mellanskillnaden för hotell kan du dock ställa in dig på att du inte får eftersom du bokade om dig frivilligt.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Alf

Medlem
Trevlig rapport!

Mellanskillnaden för hotell kan du dock ställa in dig på att du inte får eftersom du bokade om dig frivilligt.

Jag har räknat med det och det kan jag också ta. Det hade dock varit lite goodwill från SAS att ersätta det eftersom jag nu gav SAS möjlighet att hjälpa två andra som kanske bättre behövde platser under strejken. Det lönar sej inte att vara hjälpsam.
 

Jonas F

Medlem
Tack för en utförlig rapport.
Jag blev lite överraskad av så pass dålig lounge. Vi var i den loungen för ett år sedan när vi reste med BA och de använde sig av loungen. Den hette något annat då och var större och hade ett mycket bra utbud av mat och dryck.
Är du säker på att du inte var i Terminal 2 där British Airways går ifrån? Den loungen (Aurora) upplever jag som mycket bättre också.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Jag har räknat med det och det kan jag också ta. Det hade dock varit lite goodwill från SAS att ersätta det eftersom jag nu gav SAS möjlighet att hjälpa två andra som kanske bättre behövde platser under strejken. Det lönar sej inte att vara hjälpsam.

Nej, att vara snäll och hjälpsam mot företag som vill tjäna pengar på dig är tämligen dumt. Det finns ingen ömsesidig lojalitet men det gäller alla sorters bolag. Det är som att släppa före någon i kön på ICA och sen tro att ICA ska belöna dig för det. Personen du släpper fram blir såklart glad men ICA struntar i om du gör det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen