Haha, Iberias egna bokningsmjukvara, Resiber, är nog totalt värdelöst. Inte för det, inte fungerar deras webbplats heller som Iberia Plus-kund något vidare...
Ringde till Spanien. Försökte bli ombokad med IB MAD-LHR och AY LHR-HEL (först frågade jag som BA codeshare och sen med Finnairs egna flygnummer), men kundeserviceagenten påstod att hon kan endast få fram IB och BA, inte AY. Hon kunde inte se flyget alls. Och hon påstod att en förman kan inte få fram något annat heller. Hon erbjöd endast avbokning och återbetalning sist och slutligen. Tänkte Iberia att min visit till Barca blir modell förlängd...
Slutresultatet: fick ringa till det amerikanska numret, eftersom linjen avbröts. Tänkte även ifall jag skulle ha en bättre tur. Nej, igen samma problem att det endast bjöds först på färdiga alternativ och den här agenten var inte villig att kolla något annat. Som tur nog fanns det som alternativ IB MAD-GVA och AY GVA-HEL som IB:s codeshare, så det blev en ny routing, trots att det först tycktes vara svårt att sammarbeta. Tydligen har Iberia gett ypperst lite flexibilitet åt sina agenter. Hoppas inte att jag hamnar ofta boka om med dem i framtiden.
Om något positivt, så ombiljetteringen blev i Y (full fare-turistklassen) och med 2 x IB-kodat flyg borde det betyda mera Avios (Y = 100 % och +100 % BAEC Gold) än ursprungligen via BRU. Dock fick jag slösa bort min fritid på Iberias kundservice. Min hemresa från träffen blir förändrad endast en 10-20 min nu.
Tillägg: Uppgraderade med 4500 Avios till Business mellan MAD och GVA, eftersom Y som en full fare går att uppgradera med Iberia Plus. Överförde först Avios från BAEC.