Senaste nytt

Nästa bolag att gå under, FlyBmi Regional

Sir Lemon

Medlem
Hur kan man motivera kostnaden och miljöbelastningen att ha ett flyg från Jönköping till Stockholm när det finns (i båda riktiningarna) ett direkt tåg och många tåg med byte som tar 03:30-03:45 för att resa till Stockholm C?
Att man precis som vi i Linköping vill ha en anslutning till europeisk hub har jag mycket lättare att förstå.
Tåget förlorar på otillförlitligheten. Det är pudelns kärna. I valet mellan att tvingas ta tåg upp kvällen innan och hotellövernattning vill en hel del hellre ta flyget. Uppenbarligen dock inte tillräckligt många. Jönköping-Köpenhamnlinjen flög på slutet på 35 min, tåget ca 3,5h. En liten flygplats har ca 10 min före avgång som incheckning och transport till stan tar 15 min.
 

JochenS

Medlem
Tåget förlorar på otillförlitligheten. Det är pudelns kärna. I valet mellan att tvingas ta tåg upp kvällen innan och hotellövernattning vill en hel del hellre ta flyget. Uppenbarligen dock inte tillräckligt många. Jönköping-Köpenhamnlinjen flög på slutet på 35 min, tåget ca 3,5h. En liten flygplats har ca 10 min före avgång som incheckning och transport till stan tar 15 min.
Nu var väl inte BMI undret av tillförlitlighet. Åtminstone inte från NRK.
 

Valley

Medlem
Och oavsett vad flygplatscheferna säger, kan det inte finnas en spänn att tjäna för en operatör.
För då hade man inte haft dessa problem.
 

Jönsson

Medlem
Tåget förlorar på otillförlitligheten. Det är pudelns kärna. I valet mellan att tvingas ta tåg upp kvällen innan och hotellövernattning vill en hel del hellre ta flyget. Uppenbarligen dock inte tillräckligt många. Jönköping-Köpenhamnlinjen flög på slutet på 35 min, tåget ca 3,5h. En liten flygplats har ca 10 min före avgång som incheckning och transport till stan tar 15 min.
Då kan jag upplysa om att statistiken för 2018 visar på 57% punktlighet inom 5 minuter för inrikesflyget. SJ hade under samma period 88% punktlighet inom 5 minuter. En sämre siffra än 2017 men ändå betydligt bättre än flyget. Det är en stor jäkla myt att tåget på något sätt skulle vara oftare försenat än flyget. Oavsett viken statistik man tittar på säger den samma sak.
 

danielhog

Medlem
Då kan jag upplysa om att statistiken för 2018 visar på 57% punktlighet inom 5 minuter för inrikesflyget. SJ hade under samma period 88% punktlighet inom 5 minuter. En sämre siffra än 2017 men ändå betydligt bättre än flyget. Det är en stor jäkla myt att tåget på något sätt skulle vara oftare försenat än flyget. Oavsett viken statistik man tittar på säger den samma sak.
Hur ser det ut med längre förseningar än 5 min? Dvs kommer 99% av flygen iväg inom 15 min sena men tågen fortfarande står på 88% om man justerar tiden?
 

Sir Lemon

Medlem
Då kan jag upplysa om att statistiken för 2018 visar på 57% punktlighet inom 5 minuter för inrikesflyget. SJ hade under samma period 88% punktlighet inom 5 minuter. En sämre siffra än 2017 men ändå betydligt bättre än flyget. Det är en stor jäkla myt att tåget på något sätt skulle vara oftare försenat än flyget. Oavsett viken statistik man tittar på säger den samma sak.
När gäller flygsträckan Jönköping-Sthlm och fem minuters försening spelar det mindre roll och händer sällan, medan det flera ggr/vecka tåg är väsentligen mer försenat när det väl är sent och dessutom då drabbar hela södra stambanan. Problemet med detta är att upplevelsen av tillit till tåget minskat dramatiskt. Man kan inte lita på att komma i tid helt enkelt till möten eller konferenser över dag. Det är inte huvudsakligen SJ:s fel utan beror på kapacitetsbrist i kombination med underhållsbrist över tid och när ngt händer får det allvarliga och mkt mer utbredda konsekvenser för fler än om ett enskilt flyg är försenat. Det är sjukt vad lite som investerats i järnväg. I princip åker vi på samma banor som för hundra år sedan. Här är politiken ansvarig.
 

Jönsson

Medlem
Hur ser det ut med längre förseningar än 5 min? Dvs kommer 99% av flygen iväg inom 15 min sena men tågen fortfarande står på 88% om man justerar tiden?
För förseningar på 15 minuter eller längre och på långdistans där tåg och flyg konkurrerar, vilket kanske är en mer rättvis jämförelse, så har inrikesflyget 77% punktlighet medan tåget har 84% punktlighet. Dessvärre var 2018 av diverse anledningar ett dåligt år för både flyget och tåget. Siffrorna har tidigare legat något högre men tåget har alltid haft högre tillförlitlighet. Den mediala mytbilden får dock alla att tro motsatsen.
 

Jönsson

Medlem
När gäller flygsträckan Jönköping-Sthlm och fem minuters försening spelar det mindre roll och händer sällan, medan det flera ggr/vecka tåg är väsentligen mer försenat när det väl är sent och dessutom då drabbar hela södra stambanan. Problemet med detta är att upplevelsen av tillit till tåget minskat dramatiskt. Man kan inte lita på att komma i tid helt enkelt till möten eller konferenser över dag. Det är inte huvudsakligen SJ:s fel utan beror på kapacitetsbrist i kombination med underhållsbrist över tid och när ngt händer får det allvarliga och mkt mer utbredda konsekvenser för fler än om ett enskilt flyg är försenat. Det är sjukt vad lite som investerats i järnväg. I princip åker vi på samma banor som för hundra år sedan. Här är politiken ansvarig.
Med ombyggnationerna söder om Stockholms central så bör delar av de problemen vars åtgärdade. En betydande del av alla problem kunde kopplas till de enkla spåren till och från Stockholm C i södergående.
 

mha321

Medlem
För förseningar på 15 minuter eller längre och på långdistans där tåg och flyg konkurrerar, vilket kanske är en mer rättvis jämförelse, så har inrikesflyget 77% punktlighet medan tåget har 84% punktlighet. Dessvärre var 2018 av diverse anledningar ett dåligt år för både flyget och tåget. Siffrorna har tidigare legat något högre men tåget har alltid haft högre tillförlitlighet. Den mediala mytbilden får dock alla att tro motsatsen.

Finns det någon faktisk tillgänglig statistik för längre förseningar? Jag tycker det vore intressant med siffror för tex 30, 45, 60, 90 och 120 minuter. Med andra ord, det vore intressant att ha tillgång till faktiska datan. Finns den någonstans?

Vore även intressant per sträcka. Min egen upplevelse säger nämligen att flyget rätt ofta är 15-30 minuter sent men mycket sällan mer. Däremot är tåget ofta antingen i tid eller en eller flera timmar sent.

Detta är ingen medial bild, det är mina helt egna upplevelser. Det vore intressant att se på statistiken vad som skiljer sig.
 

Sir Lemon

Medlem
Finns det någon faktisk tillgänglig statistik för längre förseningar? Jag tycker det vore intressant med siffror för tex 30, 45, 60, 90 och 120 minuter. Med andra ord, det vore intressant att ha tillgång till faktiska datan. Finns den någonstans?

Vore även intressant per sträcka. Min egen upplevelse säger nämligen att flyget rätt ofta är 15-30 minuter sent men mycket sällan mer. Däremot är tåget ofta antingen i tid eller en eller flera timmar sent.

Detta är ingen medial bild, det är mina helt egna upplevelser. Det vore intressant att se på statistiken vad som skiljer sig.
Delar din hållning och analys.
 
Toppen