Senaste nytt

AMEX sms om obetald faktura (maj)

GOTBound

Medlem
Jag fick precis ett SMS från AMEX (jag har verifierat att det var från AMEX, så ingen scam) att min senaste faktura inte var betald; "Vi saknar din senaste inbetalning. För att undvika tillfälligt köpstopp, vänligen betala in aviserat belopp snarast. För aktuellt saldo, logga in på vår App".

Jag har betalt fakturan i sin helhet vi den e-faktura som skickats ut på förfallodagen, ett samtal senare till AMEX och de bekräftade att fakturan var betald. AMEX bad om ursäkt för SMS:et och sa att de måste gått iväg för tidigt, en heads up till övriga på forumet att det verkar blivit något fel med AMEX påminnelse SMS för obetald faktura även för oss som faktiskt betalt den.

EK
 

Frisk78

Medlem
Jag vill minnas att jag läste något liknande igår här på BC. Det skulle enligt Amex har rört sig om något tekniskt fel.
 

Syversen

Medlem
De verkar allmänt på hugget, jag hade en faktura som av misstag fick betaldatum på fel sida av en röd dag mitt i veckan, vilket gjorde att den bokfördes en dag sent gentemot förfallodatum, då påfördes ränta och avgifter som sedan delkrediterades med någon hundralapp bara.
 

Alf

Medlem
Jag skrev om detta igår på en annan tråd om Amex.


Detta SMS fick jag idag av Amex:

07C7A3A0-DE13-4007-9DB5-CD9EAF1E1E2C.jpeg


Fick lite panikkänsla eftersom jag var säker på att jag betalt räkningen. Var dessutom på resande fot. Snabbt in och kollade på min bank. Jo det var betalt den 30/5. Försökte kolla om det var rätt Amex konto eftersom jag har haft två olika bankgiro till Amex. Kom inte in på kontot för att se detaljer. Telefon till Amex kundtjänst. En trött tjej på supporten svarade och kollande kontot. Jo, det är Ok, skulden är betald. Fick då förklaringen att det hade gått ut ett automatiskt SMS pga av ett tekniskt fel! Jaha, kan ni då inte meddela detta i ett nytt SMS att det är fel innan ni hotar att stänga kontot. Nej det gick inte för det var ett tekniskt fel!! Det här har gått ut till massor av kunder uppgav tjejen vidare. Jaha, vad gör ni åt detta då, var min fråga. Ingenting eftersom det inte var vårt fel, det var ett tekniskt fel.

Goddag yxskaft. Jag insåg att det inte gick att föra en vidare diskussion med tjejen så jag tackade för mej. Nöjd med svaret att det var betalt, men vilken usel ursäkt.

Nu är det så att jag jobbar vidare på min 2-4-1 voucher och då finns det inga alternativ till Amex så jag får svälja det ”falska” hotet om avstängning av kortet. Amex är trots allt det bästa kortet när det gäller poängintjäning på kreditkort.
 

NotRyan

Medlem
Det verkar som att Amex har lika usla BSS fortfarande. Jag klagade på Amex för ett antal år sedan när jag hade Autogiro och autogirodragningen inte hade gjorts utan jag fick betala in till Amex samma dag manuellt. Tio dagar efteråt fick jag liknande SMS och mail från Amex då dom fått rapporterat från Autogirot att dragningen inte utförts. Jag verifierade naturligtvis med Amex att allt var i sin ordning och inget obetalt (Den betalades dessutom på förfallodagen), men dom vägrade att gå med på att dom hade ett dåligt system när dom inte kollade sin egen reskontra innan SMS gick ut. :D

De har däremot desto bättre system för att övervaka eventuella bedrägeriförsök och stoppa sådant. Deras hantering av sådana ärenden verkar också vara väldigt bra för det mesta så det överväger väl kan jag tycka....
 

pohu

Medlem
Jag fick också ett sms men efter samtal med kundservice bad de om ursäkt och försäkrade mig om att pengarna hade kommit fram samt att jag inte skulle få köpstopp.
 
Jag fick också ett sms men efter samtal med kundservice bad de om ursäkt och försäkrade mig om att pengarna hade kommit fram samt att jag inte skulle få köpstopp.
Samma för mig. De skyllde på tekniskt fel och att alla inbetalningar inte registreras ännu. De är lite snabba med sms.
 

Valley

Medlem
Och här också.
Såg bara kort vad det stod och skickade "skiten" (övertygad det var fejk) i soporna.
Men för säkerhets skull var jag tvungen att kolla så det verkligen var betalt.

Edit. Nu kollade jag bara bankkontot och inte m Amex.
Vore fint om man står där i München m spärrade kort
 

Canadien

Medlem
Iofs fint att de säger till eftersom de har hutlösa räntor, men de kunde ju ta höjd för trögheten i sina egna system. Tar ju ofta 2+ bankdagar innan det syns att inbetalning skett.
 
Toppen