Senaste nytt

Förändringar på Priority Pass

hannisen

Ny medlem
Hej!

Har ju skrivits en del på diverse utländska flygbloggar om att American Express tar bort möjligheten att använda Priority Pass för att betala notan på vissa restauranger på flygplatser. Det som skrivits gällde först Hong Kong och sedan USA. Har inte sett någon kommunikation om detta från svenska Amex, men däremot så finns inte dessa restauranger kvar om man söker i deras Global Lounge Directory (svårt när det är ett globalt verktyg). Nån som vet om denna förändring kommer påverka oss i Sverige med? Vet att det PP man får i USA heter Select, så hoppas att detta är en av de få förmåner vi kan få ha som de inte har.

Såg inte att detta hade diskuterats nånstans, men rätta mig om jag har fel.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

sweflyer

Medlem
Jag skulle tro att förändringen består i att man helt enkelt tar bort restaurangerna från Priority Pass Select. Det borde i så fall inte innebära några ändringar alls för användare av Priority Pass utgivna via svenska kortföretag.
 

hannisen

Ny medlem
Priorty Pass är en av få saker som jag upplever att svenska Amex är bättre än andra länders förmåner (tänker främst på USA), så hade varit ett litet plus i kanten om det förblev oförändrat.
 

Hafermann

Medlem
Hej!

Har ju skrivits en del på diverse utländska flygbloggar om att American Express tar bort möjligheten att använda Priority Pass för att betala notan på vissa restauranger på flygplatser. Det som skrivits gällde först Hong Kong och sedan USA. Har inte sett någon kommunikation om detta från svenska Amex, men däremot så finns inte dessa restauranger kvar om man söker i deras Global Lounge Directory (svårt när det är ett globalt verktyg). Nån som vet om denna förändring kommer påverka oss i Sverige med? Vet att det PP man får i USA heter Select, så hoppas att detta är en av de få förmåner vi kan få ha som de inte har.

Såg inte att detta hade diskuterats nånstans, men rätta mig om jag har fel.
Eftersom AMEX har köpt LoungeBuddy är det rimligt att anta att man har en plan för att ändra sitt erbjudande gällande loungetillgång framöver. Är så fallet tror jag att man kommer ändra globalt. Men det är bara en gissning och än så länge funkar det.
 

GOTBound

Medlem
Eftersom AMEX har köpt LoungeBuddy är det rimligt att anta att man har en plan för att ändra sitt erbjudande gällande loungetillgång framöver. Är så fallet tror jag att man kommer ändra globalt. Men det är bara en gissning och än så länge funkar det.

Det bör väl innebära att AMEX i så fall byter från PP till LB, i min ögon ett nerköp när det gäller tillgång lounger enligt det icke vetenskapliga stickprov jag gjort på de flygplatser i Europa och Nordamerika jag brukar besöka + några väldigt vanliga flygplatser till.

Just PP med obegränsade besök är att av det största incitamenten med AMEX Plat för mig.

EK

EDIT: Då syftar jag på Lounge Club.
 
Last edited:

micke99

Medlem
Hoppas de inte blir negativa förändringar för oss. Ett av de stora argumenten med att jag har Platinum är just fria PP besök för mig frugan och vars en gäst, Då vi resor ca 5-8ggr / år. Med dotter och ibland min mor så har det blivit de senaste 2.5 åren 45-65 PP besök för oss tillsammans, redan där tycker jag man har värde i den "dyra" års avg.
 

Hafermann

Medlem
Hoppas de inte blir negativa förändringar för oss. Ett av de stora argumenten med att jag har Platinum är just fria PP besök för mig frugan och vars en gäst, Då vi resor ca 5-8ggr / år. Med dotter och ibland min mor så har det blivit de senaste 2.5 åren 45-65 PP besök för oss tillsammans, redan där tycker jag man har värde i den "dyra" års avg.
Precis. Det är kanon att oavsett allians kunna besöka lounge med hela familjen. Jag flyger väldigt olika bolag ensam, men det hade jag kunnat lösa med ett billigare kort som gett fria PPbesök för innehavaren. Just att ha tillgång för hela familjen är ett stort värde för mig.
 
Last edited:
Fick detta idag (Priority Pass som erhållits genom AMEX Platinum)

3066f7c0bfebf87a51cf0b6f80c75267.jpg


”From August 1, 2019 access to non-lounge airport experiences will be removed from your membership program. You will continue to have access to over 1200 lounges in more than 500 cities across 143 countries.”

Källa: Priority Pass
 
Toppen