Senaste nytt

Kompensation föresing Eurobonus 2-4-1 resa med Air India

Pripps

Ny medlem
Jag bokade i april min 2-4-1 ner till Indien. Blev då reggad på en Air India flight ToR. Bokningen gjordes via Tallinn-tjänsten.

När vi skulle flyga hem hittade inte Air India vår bokning och påstod att vi saknade biljett. Vi ringde SAS som väl hittade biljetten och sa att den var confirmed och seating ok. Trots detta hittade inte AI biljetten i sina system vilket ledde till att vi inte fick boarda. Ground staffen bokade istället om oss till slut på samma flight men två dygn senare. Därför fick vi då göra en del extra utlägg för hotell osv. I slutändan var vi alltså 48 timmar försenade hem.

SAS och Air India påstår nu att de inte är ansvariga för någon form av kompensation, vare sig för förseningen eller våra extra utlägg. Stämmer detta?
 

Hachans

Medlem
Stämmer. Inte enligt EU-reglerna. För att EU-reglerna ska gälla så ska du resa på ett bolag som är baserat i EU.

Sen kan man tycka de borde kompensera dig ändå, men du kan inte luta dig mot EUs regler.
 

Agö

Medlem
Stämmer. Inte enligt EU-reglerna. För att EU-reglerna ska gälla så ska du resa på ett bolag som är baserat i EU.

Sen kan man tycka de borde kompensera dig ändå, men du kan inte luta dig mot EUs regler.
Nej, det du skriver är fel. Det räcker att flyga från EU - då gäller reglerna även för icke-EU-bolag.
 

danielhog

Medlem
Tack för svar. Men vilken part hör jag av mig till? SAS eller Air India?
Air India är inte ett EU-bolag och flygningen om jag gissar rätt, utan att veta vart du bor, var till EU från Indien?

Då är det tyvärr ingen av parterna gällande EU 261 ersättning.
 

Carl

Medlem
Det kan ju finnas andra sätt att begära ersättning än EU2004/261 som inte gäller i det här fallet. Även om du har rest på poäng så har du betalat skatterna med ett kredit eller kontokort så kolla upp vad du har för möjligheter där. Även hemförsäkringen kan täcka viss ersättning.
 
Toppen