Senaste nytt

Kortkapad (Amex)

Robster80

Medlem
Hej, jag hittade till det här forumet i slutet av mars. Blev sugen på att börja samla poäng. Ansökte direkt om ett miles and more kort (som jag fick efter drygt 1vecka). Efter ett par dagar av läsande i forumet insåg jag att ett Amex premium skulle passa mig bättre så jag ansökte om ett sådant också. Fick efter ett par veckor ett brev av Amex där de ville ha kopia på pass och räkning. Skickade in det med en gång, någon gång i mitten på April.

Sedan gick det drygt en månad. Jag hade nästan glömt bort Amexet. Jag fick ett email om att telefonnumret kopplat till mitt Amexkort var bytt. Konstigt tänkte jag, jag har ju inte ens ett kort. Anade så klart ugglor i mossen och ringde Amex direkt. Men tjejen jag pratade med kunde inte se att det bytts något telefonnummer, allt såg normalt ut och mitt nya kort var på väg. Skulle ha det om ett par dagar. Borde kanske ha tryckt på lite här men vad ska man göra? Man litar väl ändå på supporten?

Det gick drygt en vecka till och jag undrade var kortet var. Jag ringde supporten och blev slussad runt olika avdelningar. Den fjärde personen jag pratade med ville att jag skulle skicka in nya dokument. Där gick gränsen, skällde ut dom och sa att nu skiter vi i det här jävla kortet. Men då säger hon att det inte går eftersom jag har en restskulld. Hur kan jag ha en restskulld när jag inte ens har fått kortet frågade jag? Hon kopplade bort mig ett tag och återkom och frågade istället en massa frågor. När jag svarat på dem informerade hon mig om att jag blivit utsatt för kortkapning. Någon måste ha tagit kortet från brevlådan (bor i lägenhet med postboxar). Visst det kanske är så men jag undrar om inte kortet norpats tidigare i och med att telefonumret byttes ut när kortet precis hade skickats.

Hur som helst fick jag ett brev idag om att Amex skriver av skulden på 216.000kr. Blir inget mer Amex känns inte bra på många plan. Inga kortgränser kopplat till dålig säkerhet. Varför kan man inte koppla kortet till bank id? Att vem som helst som tar kortet kan aktivera det på internet känns inte stabilt. Supporten hade inte koll när telfonnummer bytts osv.

Miles and more kortet fungerar klockrent. Får nöja mig med det bonusprogrammet trots att det inte riktigt är lika bra.

Är det någon som har liknande erfarenhet av Amex?
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Tonton

Medlem
Hej, jag hittade till det här forumet i slutet av mars. Blev sugen på att börja samla poäng. Ansökte direkt om ett miles and more kort (som jag fick efter drygt 1vecka). Efter ett par dagar av läsande i forumet insåg jag att ett Amex premium skulle passa mig bättre så jag ansökte om ett sådant också. Fick efter ett par veckor ett brev av Amex där de ville ha kopia på pass och räkning. Skickade in det med en gång, någon gång i mitten på April.

Sedan gick det drygt en månad. Jag hade nästan glömt bort Amexet. Jag fick ett email om att telefonnumret kopplat till mitt Amexkort var bytt. Konstigt tänkte jag, jag har ju inte ens ett kort. Anade så klart ugglor i mossen och ringde Amex direkt. Men tjejen jag pratade med kunde inte se att det bytts något telefonnummer, allt såg normalt ut och mitt nya kort var på väg. Skulle ha det om ett par dagar. Borde kanske ha tryckt på lite här men vad ska man göra? Man litar väl ändå på supporten?

Det gick drygt en vecka till och jag undrade var kortet var. Jag ringde supporten och blev slussad runt olika avdelningar. Den fjärde personen jag pratade med ville att jag skulle skicka in nya dokument. Där gick gränsen, skällde ut dom och sa att nu skiter vi i det här jävla kortet. Men då säger hon att det inte går eftersom jag har en restskulld. Hur kan jag ha en restskulld när jag inte ens har fått kortet frågade jag? Hon kopplade bort mig ett tag och återkom och frågade istället en massa frågor. När jag svarat på dem informerade hon mig om att jag blivit utsatt för kortkapning. Någon måste ha tagit kortet från brevlådan (bor i lägenhet med postboxar). Visst det kanske är så men jag undrar om inte kortet norpats tidigare i och med att telefonumret byttes ut när kortet precis hade skickats.

Hur som helst fick jag ett brev idag om att Amex skriver av skulden på 216.000kr men händer det igen ska jag stå för det. Tack för det. Blir inget mer Amex känns inte bra på många plan. Inga kortgränser kopplat till dålig säkerhet. Varför kan man inte koppla kortet till bank id? Att vem som helst som tar kortet kan aktivera det på internet känns inte stabilt. Supporten hade inte koll när telfonnummer bytts osv.

Miles and more kortet fungerar klockrent. Får nöja mig med det bonusprogrammet trots att det inte riktigt är lika bra.

Är det någon som har liknande erfarenhet av Amex? OM inte annat är det en varning för nya Amex användare.

Hej!

Först och främst - skönt att hör att det löste sig för dig i slutändan.

Sedan - I denna tråden kan du läsa om fler personer som har upplevt skimming/Kortkapning: https://www.businessclass.se/forum/threads/skimming-har-ni-råkat-ut-för-det.2933/ - Om du läser i tråden ovan så har andra användare sämre erfarenhet av kortkapning/skimming av sina kort hos exemplevis SEB.

Det är ju för övrigt väldigt bra skött av Amex att de skriver av skulden. Att fånga upp den sorts kortkapning du har erfarat är nog väldigt svårt från bankens perspektiv. Bank-id är absolut en lösning, men det finns en del nackdelar med det också. Oavsett lösning så är det viktiga i slutändan att lösningen blir bra, och det verkar den ju ha blivit i sett fall. Sedan måste du komma ihåg att du är en nykund också, så de känner inte igen ditt köpmönster. Min uppfattning är att Amex faktiskt är väldigt bra på att plocka upp suspekta köp på kortet ifall det har blivit skimmat. Men i ditt fall så blev ju du kortkapad från första början, och då är det väldigt svårt att lista ut att det är kapat. Att någon byter telefonnummer tidigt in på kundrelationen är nog inte superovanligt heller.

Jag är dock väldigt intresserad av det där brevet du fick av Amex - där du skriver att de skriver "Men händer det igen så ska jag stå för det". Har du lust att dela brevet här på forumet? Känns ju inte direkt som en standardmening de har använt sig av i så fall.
 

Robster80

Medlem
Tack för svar. Jag håller med dig om att dom ändå hanterade det bra. Kunde ha varit mycket värre. Men jag står ändå fast vid min kritik. När de inte har en vettig aktiveringsprocess kopplat med väldigt höga kortgränser på ett nytt kort och ny kund känns inte stabilt. Att deras system dessutom inte ser att telefonnummer blivit uppdaterat när det uppenbarligen finns där eftersom jag fick ett mail. Hade dom upptäckt det när jag ringde första gången hade det antagligen blivit betydligt mycket billigare för dem plus att de hade haft mig kvar som kund (hade dessutom planerat att ha en ganska hög spend på kortet).

Måste ändå ge ros till personen på supporten som sedan hade daglig kontakt med mig när vi redde ut situationen. Hon skötte det exemplariskt.

Det var inte riktigt som jag skrev (läste det slarvigt). Det står att de kommer debitera kontot om de upptäcker fler transaktioner som de anser är korrekta. Tar bort det från urprungsposten.
 

Robster80

Medlem
Fast det krävs väl bara uppgifter från det fysiska kortet om jag kommer ihåg rätt? Så har man det i sin hand kan man ju aktivera?

Ja alltså jag vet ju inte eftersom jag aldrig har aktiverat ett Amex men från supporten fick jag iaf veta att det inte är kopplat till bankid som Miles and More kortet är. Möjligtvis att aktiveringen är kopplat till telnummer men det hade dom ju bytt hos mig.

Min gissning är att kortet kan aktiveras direkt om man har kortuppgifterna. Antagligen kunde man då också skapa ett konto på Amex och byta telnummer osv. Hur skulle annars den här kapningen kunnat ske?
 
Last edited:
Ja alltså jag vet ju inte eftersom jag aldrig har aktiverat ett Amex men från supporten fick jag iaf veta att det inte är kopplat till bankid som Miles and More kortet är. Möjligtvis att aktiveringen är kopplat till telnummer men det hade dom ju bytt hos mig.

Min gissning är att kortet kan aktiveras direkt om man har kortuppgifterna. Antagligen kunde man då också skapa ett konto på Amex och byta telnummer osv. Hur skulle annars den här kapningen kunnat ske?
Lite off-topic. Vad hade hen köpt för 216k, dvs vilka företag?
 

Robster80

Medlem
Lite off-topic. Vad hade hen köpt för 216k, dvs vilka företag?


Jag frågade aldrig. Processen handlade mest om att jag skulle skicka in fler dokument. Jag vet inte varför dom ville ha dokument och hur det skulle kunna hjälpa mitt case. Men dom hade också information om att liknande stölder av kort hade skett i mitt bostadsområde vilket säkert hjäpte. Helt ärligt är det väl egentligen ganska sjukt att dom skriver av mig. Jag vet inte om jag hade gjort samma sak. Ny kund, vet ej köpmönster, kort som shoppas med för över 200k, kunden säger att det inte är han. Sjukt suspekt egentligen. Så verkligen A+ av Amex. Men som sagt lite deras egna fel som har så slappa aktiveringsprocesser + att dom inte snappade upp telefonnummerbytet som jag informerade om.

Egentligen kanske jag skulle ha varit kvar som kund men jag blev så paranoid att det skulle hända igen. Dom erbjöd att skicka till mitt arbete istället men jag har en känsla av att stölden skedde i tidigare led så det kändes ändå inte tryggt. Plus att jag var orolig över vad som händer om det skulle ske igen.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen